// سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۰

کارگردان هنری Dune: این فیلم در حد «ارباب حلقه ها» خواهد بود

تام براون، کارگردان هنری فیلم Dune دنی ویلنوو می‌گوید هرگز اقتباسی بهتر از این اثر از روی رمان Dune فرانک هربرت افسانه‌ای ساخته نخواهد شد! او این فیلم را هم‌رتبه با «ارباب حلقه‌ها» پیتر جکسون می‌داند.

این بهترین نسخه از داستان Dune است و هرگز یک اقتباس Dune بهتر از آن ساخته نمی‌شود - تام براون، کارگردان هنری فیلم

دیگر تقریبا همه می‌دانیم که نخستین تیزر تریلر فیلم Dune با بازی تیموتی شالامی، حدودا دو هفته‌ی دیگر در تمامی سانس‌های اکران فیلم Tenet کریستوفر نولان پخش خواهد شد؛ تریلری که احتمالا همزمان با پخش سینمایی، به‌صورت رسمی وارد اینترنت هم می‌شود و حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، نهایتا پس از چند روز به‌دست همگان می‌رسد و بدون شک در انحصار دائمی سالن‌های پخش فیلم نمی‌ماند. اما سازندگان نمی‌خواهند تا زمان پخش تریلر منتظر بمانند و همچنان به ارائه‌ی اطلاعات جدید راجع به اثر مورد بحث ادامه می‌دهند. تام براون، یکی از اعضای ارشد تیم ساخت فیلم Dune، این محصول را عملا The Lord of the Rings جدید صدا می‌زند: «ماکت‌های سفینه‌های ساخته‌شده برای این فیلم بسیار واقع‌گرایانه به نظر می‌رسند و شبیه موارد مشابهی نیستند که تماشاگرها دیده‌اند.

دنی ویلنوو و طراح صحنه‌ی فیلم یعنی پاتریس ورنت در همه‌ی مراحل از خود پرسیدند که آیا واقعا چنین سفینه‌ای می‌تواند پرواز کند؟ به همین خاطر آن‌ها واقع‌گرایی قابل توجهی دارند؛ از آن‌هایی که هم‌اندازه با آسمان‌خراش‌ها هستند تا آن‌هایی که فقط ۲ نفر ظرفیت دارند

فیلم Dune دنی ویلنوو برترین نسخه از این داستان است و هرگز یک نسخه‌ی بهتر از قصه‌ی Dune که این فیلم را پشت سر بگذارد، ساخته نمی‌شود. این فیلم واقعا در حد و اندازه‌ی «ارباب حلقه ها» است و بسیاری را شوکه خواهد کرد».

زندیا با روسری وسط بیابان در فیلم Dune

باتوجه‌به این نکته که قبلا دیوید لینچ در اقتباس درست کتاب افسانه‌ای فرانک هربرت بزرگ شکست خورد و آلخاندرو خودوروفسکی هنگام تلاش برای اقتباس Dune با درهای بسته مواجه شد، این صحبت‌ها به‌شدت محکم و مطمئن هستند. بالاخره راجع به اقتباس از روی رمانی می‌نویسیم که از پروژه‌ی متوقف‌شده‌ی خودوروفسکی برای اقتباس آن به‌عنوان «بهترین فیلم هرگز ساخته‌نشده‌ی تاریخ» یاد می‌شود. همان فیلم‌ساز شدیدا تحسین‌شده‌ای که به‌تازگی گفت قطعا برخلاف لینچ، فیلم Dune دنی ویلنوو را تماشا خواهد کرد اما شکی ندارد که اقتباس سینمایی ایده‌آل Dune غیرممکن است.

تام براون صحبت‌های خود را با تاکید روی این نکته به پایان می‌رساند که باتوجه‌به آن که قسمت دوم هنوز از استودیو چراغ سبز نگرفته، فیلم Dune به‌گونه‌ای خلق شد که به‌تنهایی هم قابل پذیرش باشد. این مسئله از آن جهت عجیب به نظر می‌رسد که فیلم Dune تنها نیمه‌ی اول کتاب Dune، محصول سال ۱۹۶۵ میلادی را اقتباس می‌کند.

اندکی قبل در اخبار سینما و تلویزیون خواندیم که ویلنوو از داشتن زمان کافی برای تدوین فیلم Dune مطمئن نیست. ولی فعلا اطلاعات رسمی تغییر نکرده‌اند و ظاهرا فیلم همچنان می‌خواهد خود را به اکران در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) برساند.


منبع IndieWire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده