نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۱

دیوید لینچ کوچک‌ترین علاقه‌ای به تماشای فیلم Dune دنی ویلنوو ندارد

کارگردان نسخه‌ی قدیمی Dune همچنان خاطرات تلخ خود از آن فیلم را فراموش نکرده است.

دیوید لینچ را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان صنعت سینما می‌شناسیم و از طرف دیگر کتاب تلماسه (Dune) هم جزو محبوب‌ترین رمان‌های علمی‌تخیلی تاریخ محسوب می‌شود، ولی ترکیب لینچ و تلماسه در سال ۱۹۸۴ به نتیجه‌ی جالبی نرسید و فیلمی اکران شد که باید آن‌را شکستی عظیم در کارنامه‌ی این کارگردان دانست؛ شکستی آنچنان بزرگ که لینچ هنوز هم طعم تلخ آن‌را فراموش نکرده است.

به‌تازگی شاهد انتشار تصاویری از شخصیت‌های مختلف فیلم تلماسه به کارگردانی دنی ویلنوو بوده‌ایم و هالیوود ریپورتر به‌همین مناسبت از دیوید لینچ در مورد این اثر سؤال کرده و جواب لینچ هم بسیار کوتاه بوده است: «کوچک‌ترین علاقه‌ای به دیدن این فیلم ندارم.» این جواب عجیب باعث کنجکاوی نویسنده‌ی هالیوود ریپورتر شده و وقتی علت آن‌را از لینچ پرسیده، با این پاسخ مواجه شده است:

یادآوری این موضوع باعث می‌شود قلبم به درد بیاید. تلماسه شکست بزرگی بود و من آزادی‌عمل کامل برای تولید نسخه‌ی نهایی آن نداشتم. میلیاردها بار به این قضیه اشاره کرده‌ام و باز هم می‌گویم نسخه‌ی نهایی این فیلم چیزی نبود که من می‌خواستم. بخش‌هایی از آن‌را به‌شدت دوست دارم، ولی در مجموع شکست سنگینی برای من بود.

Dune

فیلم Dune محصول دیوید لینچ

فیلم لینچ در زمان اکران خود با انتقادات زیادی مواجه شد و نتوانست به اثری در حد و اندازه‌های نام این فیلم‌ساز بزرگ تبدیل شود. همچنین فیلم از نظر جذب مخاطب هم شکست سختی خورد و با وجود بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری خود، حتی در این حد هم فروش نداشت. دراین‌میان همه‌ی تقصیرها هم متوجه لینچ نبود و اختلافات زیادی که بین او و سرمایه‌گذاران تلماسه ایجاد شده بود، آسیب بزرگی به آن زد. در حدی که نسخه‌ی اصلی لینچ حدود سه ساعت زمان داشت و مدت‌زمان نسخه‌ی سینمایی به ۱۳۶ دقیقه کاهش پیدا کرد و لینچ به‌قدری از دخالت‌های تهیه‌کنندگان عصبانی شده بود که بعدها اعلام کرد این فیلم متعلق به او نیست.

در سال ۲۰۰۰ مینی‌سریالی براساس تلماسه تولید شد که توانست طرفداران آثار فرانک هربرت را بیشتر از فیلم لینچ جذب خود کند، ولی این مینی‌سریال هم بی‌ایراد نبود و اکنون علاقمندان این رمان منتظر تماشای جدیدترین فیلم سینمایی تلماسه هستند که قرار است در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) اکران شود؛ فیلمی که در دو قسمت روی پرده‌ی سینماها می‌رود و بازیگران سرشناسی از تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک و استلان اسکارشگورد تا جاش برولین، خاویر باردم، زندیا، جیسون موموآ و دیو باتیستا در آن بازی کرده‌اند.


منبع Gamesradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده