// سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۱

دنی ویلنوو شاید زمان کافی برای به اتمام رساندن تدوین فیلم Dune را نداشته باشد

دنی ویلنوو، کارگردان شناخته‌شده‌ی فیلم Dune (تل ماسه) به‌تازگی پس از ستایش بازیگرانی چون تیموتی شالامی و جیسون موموآ اعلام کرد که باتوجه‌به وضعیت جدید دنیا، رساندن فیلم Dune به تاریخ ۱۸ بسیار سخت شده است.

به نظر می‌رسد که کارگردان فیلم مورد انتظار «تل‌ماسه» اگر اختیارات لازم را داشت، از به تأخیر انداختن تاریخ اکران Dune استقبال می‌کرد. چون ظاهرا او هنوز نه موفق به فیلم‌برداری مجدد سکانس‌های مورد نیاز شده است و نه باتوجه‌به دورکاری‌های اجبارشده توسط ویروس کرونا/کووید 19، می‌تواند به شکل عادی و درست مشغول تدوین فیلم به همراه تدوین‌گر خود بشود. ماجرا تا حدی جدی است که وی در مصاحبه‌ای متعلق به جشنواره فیلم شانگهای کشور چین می‌گوید: «در این شرایط احساس می‌کنم باید تمام روزهای باقی‌مانده را با نهایت سرعت بدویم تا شاید فیلم دقیقا همان‌گونه که مد نظر من است، آماده‌ی اکران شود».

ویلنوو که سینماروها او را بیشتر با «سیکاریو» و «بلید رانر 2049» می‌شناسند، فشار زیادی را روی دوش خود احساس می‌کند. او به رمان «تل‌ماسه» علاقه‌ی فراوانی دارد، ولی قطعا سنگینی انتظارات طرفداران و نیاز جدی چنین فیلمی به درآمدزایی بسیار زیاد را نمی‌توان انکار کرد. بالاخره مشغول صحبت درباره‌ی اثری هستیم که وقتی با انتشار اولین تصاویر خبر از تغییر دادن یک شخصیت مرد در رمان فرانک هربرت به یک زن سیاه‌پوست داد، صدای اعتراضی برخی افراد را بلند کرد.

همچنین دنی ویلنوو در حالی چنین پروژه‌ی پرخرجی را پذیرفته است و باید حداقل امیدوار به فروش ۴۵۰ میلیون دلاری آن در گیشه‌ها باشد که تا امروز پرفروش‌ترین فیلم او صرفا توانسته به کمتر از ۲۶۰ میلیون دلار فروش جهانی برسد. پس با همه‌ی این‌ها احتمالا شرایط کاری متفاوت سال ۲۰۲۰ فشارهای قرارگرفته روی فیلم Dune را شدیدا افزایش داده‌اند.

زندیا با روسری وسط بیابان در فیلم Dune

ویلنوو فیلم Dune را برای دو قسمت برنامه‌ریزی کرده است. اما استودیو احتمالا تنها پس از اطمینان یافتن از موفقیت مالی اولین قسمت به دنباله‌ی فیلم Dune چراغ سبز نشان می‌دهد

دنی ویلنوو همه‌ی رخدادهای پیش‌آمده برای فیلم خود را این‌گونه خلاصه می‌کند: «ما در ابتدا اوضاع خوبی داشتیم و با فراغ بال در ۲ دور فیلم‌برداری را به پایان رساندیم. همه‌چیز به خوبی پیش می‌رفت و احتمالا فیلم چند هفته زودتر از تاریخ اکران اعلام‌شده می‌توانست به استودیو برسد. ولی وقتی من متوجه شدم که Dune هنوز نیاز به بهبود دارد و قرار بود فیلم‌برداری مجدد برخی سکانس‌ها را شروع کنیم، خطر همه‌گیری کرونا همه‌چیز را به هم ریخت. حالا اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد و اوضاع بدتر نشود، ما این ماه باید هر آن‌گونه که ممکن است، ضبط مجدد سکانس‌های مد نظر من را شروع و تمام کنیم. اکنون دیگر نمی‌توانم روی تمامی کارها نظارت مستقیم داشته باشم و درحالی‌که افراد زیادی مشغول تدوین فیلم و تکمیل جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری آن در لس آنجلس هستند، باید در مونترآل بمانم.

می‌توانم بگویم که دل‌تنگ حضور در یک اتاق با تدوین‌گر خود هستم و این همه ارتباط دیجیتالی و نشان دادن همه‌چیز به یکدیگر با اینترنت، کار را سخت‌تر و کندتر کرده است. من به انرژی آن اتاق احتیاج دارم؛ به اینکه درکنار تدوین‌گر اصلی به آهنگ گوش بدهم و مدام به آسانی با او گفت‌وگو کنم. نمی‌گویم انجام کارها در شرایط فعلی غیرممکن است. ولی آرزوی برگشتن به شرایط سابق را دارم.

در این وضعیت باید همه‌ی روزها را با نهایت سرعت کار کنیم تا بلکه در ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی (جمعه، ۲۸ آذر ۱۳۹۹ خورشیدی) یعنی تاریخ اکران اعلام‌شده، آماده‌ی اکران باشیم».

تیموتی شالامی و دختر در بیابان فیلم Dune

بدون شک کنار گذاشتن مدل‌های کاری همیشگی برای اکثر افراد آسان نیست و می‌تواند تاثیرات گوناگونی را روی پروژه‌ها بگذارد. ماه‌های اخیر هم که از این نظر اعضای تیم‌های فیلم‌سازی را به‌شدت تحت تاثیر وضعیت جهان قرار داده‌اند و مثلا «تنت» کریستوفر نولان هم مجبور شد تدوین خود را با دورکاری از خانه به اتمام برساند تا آماده‌ی اکران شود.

اکنون رسانه‌ها در این رابطه بحث می‌کنند که آیا استودیو در صورتی که هیچ چاره‌ای نباشد، به ویلنوو ۱۰۰ درصد زمان مورد نیاز را می‌دهد؟ یا فشار مالی قرارگرفته روی دوش خود به خاطر تاخیرهای گوناگون را تاب نمی‌آورد و اگر فاصله‌ی فیلم با نسخه‌ی ایده‌آل انقدرها هم زیاد نباشد، Dune را مجبور به اکران در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ می‌کند؟ مشکل این‌جا است که رخ دادن هر دو اتفاق فعلا روی کاغذ ممکن به نظر می‌رسد.

دنی ویلنوو: اوضاع فعلی بسیار بسیار دردناک است. من تدوین را مهم‌ترین مرحله‌ی فیلم‌سازی می‌دانم و باور دارم کارگردان موقع تدوین فیلم، آن را از برخی جهات بازنویسی می‌کند. پس اگر دنیا مجددا یک روز به چنین وضعیتی دچار شد، مطمئن می‌شوم که تدوین‌گر فیلم را داخل یک اتاق و نزد خود داشته باشم. او کسی است که من را آرام می‌کند.

تیموتی شالامی با پیراهن سفید و شلوار آبی در تصویر جدید فیلم Dune

تحلیل‌گرها می‌گویند «تل‌ماسه» حتی اگر مراحل ساخت خود را بدون مشکل به پایان برساند، فقط در صورتی در تاریخ ۱۸ دسامبر اکران می‌شود که تا آن زمان تک‌تک سینماهای آمریکای شمالی بازگشایی شده باشند

مصاحبه مفصل دنی ویلنوو در رابطه با فیلم Dune که می‌توانید آن را تماشا کنید، شامل صحبت‌های او راجع به برخی از بازیگران اثر هم می‌شود. Dune شخصیت‌های متعدد و به همین خاطر بازیگران زیادی دارد. اما ویلنوو مطمئن شده است که وظیفه‌ی اجرای همه‌ی کاراکترهای اصلی بر دوش افرادی شناخته‌شده قرار بگیرد. او می‌گوید جیسون موموآ، بازیگر آکوامن و کال دروگو سریال Game of Thrones، نقش‌آفرینی است که با ماجراجویی و ظرافت خاصی قدم به صحنه می‌گذارد و کاریزما جنون‌آمیزی مقابل دوربین دارد.

دنی ویلنوو: برای ایفای نقش Duncan Idaho که یکی از بهترین جنگ‌جوهای کهکشان است، من به شجاعت، ظرافت و شوخ‌طبعی خاص موموآ نیاز داشتم. او موقع مبارزه مثل یک رقاص باله می‌ماند.

نقش پل را هم همان‌گونه که می‌دانید، تیموتی شالامی یعنی فوق ستاره‌ی سینمایی بازی می‌کند. تیموتی یک بازیگر خارق‌العاده است که شاید خودش نداند یک راک‌استار واقعی است، ولی من این را می‌دانم. قبلا هم گفتم که او من را دقیقا به یاد ستاره‌های واقعی گذشته‌های دور سینما مثل آل پاچینو می‌اندازد.

جیسون موموآ در مقام یک مبارز داخل فیلم Dune دنی ویلنوو و برادران وارنر

تیموتی شالامی یک ستاره‌ی تمام‌عیار سینمایی است که وقتی مقابل دوربین قرار می‌گیرد، خود به خود انفجار رخ می‌دهد. - دنی ویلنوو

ستایش‌های ویلنوو از بازیگرانی مانند ربکا فرگوسن در نقش لیدی جسیکا، اسکار آیزاک در نقش پدر پل و جاش برولین هم در این مصاحبه قرار گرفته بودند. ولی توصیفات شگفت‌انگیز او از تیموتی شالامی تمام‌ناشدنی به نظر می‌رسند: «او یکی از معدود بازیگرانی است که عمق زیادی دارند؛ یکی از افرادی که برای سن خود بیش از اندازه بزرگ هستند. از آن‌جایی که شخصیت اجراشده توسط او در فیلم هم یک روح پیر درون جسمی جوان است، شخصی جز او را نمی‌توان برای نقش‌آفرینی به‌جای این کاراکتر انتخاب کرد.

وقتی تیموتی در فیلم بازی می‌کند، کارگردان نباید کار خاصی انجام بدهد. او یک ستاره‌ی سینمایی کاریزماتیک است. صرفا او را جلوی دوربین می‌گذارید و بمب منفجر می‌شود».

ظاهرا شرکت برادران وارنر همچنان مشغول آماده‌سازی اولین تیزر تریلر فیلم Dune است تا آن را برای بیشتر دیده شدن، در سانس‌های اکران فیلم Tenet روی پرده‌های نقره‌ای بفرستد.


منبع collider COLLIDER
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده