نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود هجدهم: مجموعه Desperados

در جدیدترین قسمت از برنامه ریلود، سراغ مجموعه بازی‌های دسپرادوس رفتیم و اولین نسخه از این مجموعه‌ی محبوب را با بازی Desperados III، تازه‌ترین ساخته استودیوی Mimimi مقایسه کردیم.

در سال ۱۹۹۸ میلادی، استودیو پایرو (Pyro Studios) با عرضه بازی Commandos: Behind Enemy Lines سنگ بنای سبکی از بازی‌سازی را گذاشت که حالا بعد از گذشت بیست و دو سال، هنوز که هنوز است طرفداران پر و پاقرصی برای خودش دارد. اولین نسخه از بازی‌های محبوب و موفق کوماندوز زیرشاخه‌ای از بازی‌های استراتژیک به‌حساب می‌آمد که در آن بازیکنان کنترل تعدادی نیروی محدود، با توانایی‌های مشخص را بر عهده داشتند و اتفاقات بازی هم به صورت هم‌زمان در حال رخ‌دادن بود. بزرگ‌ترین ویژگی این دسته از بازی‌ها اما بر طراحی گیم‌پلی‌‌ای چالش برانگیز، بر پایه مخفی‌کاری به‌حساب می‌آید. 

البته که استودیوی پایرو تنها سازنده این سبک از بازی‌های Real-time Tactics نبوده است؛ در همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این سبک، استودیو دیگری با نام Spellbound Entertainment کار ساخت بازی دیگری با نام دسپرادوس را آغاز می‌کند. این‌گونه می‌شود که در سال ۲۰۰۱ میلادی، اولین نسخه از مجموعه بازی‌های دسپرادوس با نام Desperados: Wanted Dead or Alive نیز روانه بازار می‌شود. اولین نسخه از این مجموعه از لحاظ گیم‌پلی، شباهت‌های بسیاری به بازی کوماندوز داشت؛ در این بازی نیز بازیکنان تعدادی کاراکتر محدود با توانایی‌های منحصر به فرد در اختیار داشتند و این‌بار نیز باید سعی می‌کردند با مخفی‌کاری، مراحل پرتعداد بازی را پشت‌سر بگذارند. محل وقوع حوادث اما این بار به‌جای جنگ جهانی دوم، غرب وحشی و قهرمان داستان هم هفت‌تیرکش ماهر و جایزه بگیری به نام جان کوپر بود. در اولین نسخه از مجموعه بازی‌های دسپرادوس، کوپر به همراه سایر اعضای تیمش، در مسیر دستگیری خلافکاری با نام El Diablo درگیر ماجرارجویی‌های پیچیده‌ای می‌شوند. ال‌ دیابلو رهبری گروهی از راهزنان را بر عهده دارد که کار اصلی‌شان، خالی کردن بار قطارهاست.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

پس از موفقیت اولین نسخه از بازی‌های دسپرادوس، استودیو اسپل‌باند کار ساخت دنباله‌‌ای بر این مجموعه را ادامه می‌دهد. به این ترتیب و در سال ۲۰۰۶ میلادی، دنباله نسخه اول با نام Desperados 2: Cooper's Revenge و با اختلاف یک سال و در سال ۲۰۰۷ میلادی، بازی بعدی نیز با نام Helldorado روانه بازار می‌شود. درست است که هر دو مجموعه کوماندوز و دسپرادوس بازی‌های محبوب و موفقی به‌حساب می‌آمدند، اما هر دو استودیو سازنده پس از مدتی با مشکل شدید مالی رو به رو می‌شوند و تا مرز ورشکستگی نیز پیش می‌روند. تا جایی که سازندگان کوماندوز کار خود را به ساخت اپلیکیشن برای موبایل محدود کرده و استودیو اسپل‌باند نیز هم‌اکنون تحت نام Black Forest Games و برای استودیوی THQ Nordic به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

بعد از اتمام فعالیت این دو استودیو خلاق، سبک بازی‌‌سازی‌شان نیز کم‌کم و با گذشت زمان به فراموشی سپرده می‌شود؛ تا اینکه درنهایت و در سال ۲۰۱۶ میلادی، استودیوی کوچک آلمانی‌ای با نام Mimimi که اعضای تشکیل دهنده‌اش خود از طرفداران قدیمی بازی‌های RTT بودند، با ساخت بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun باری دیگر نام این سبک را بر سر زبان‌ها می‌اندازند. موفقیت بازی شدو تاکتیکز، راه را برای ساخت بازی‌های بعدی این استودیو هموار کرده و این گونه می‌شود که دومین بازی استودیو می‌می‌می در سبک ریل‌تایم تاکتیکز، با نام دسپرادوس ۳ (Desperados 3) روانه بازار می‌شود. دسپرادوس سه که دنباله‌ای بر ساخته‌های پیشین استودیو اسپل‌باند به‌حساب می‌آید، از لحاظ داستانی به نوعی مقدمه‌ای بر دو بازی قبلی به شمار می‌رود. در این بازی نیز به‌همراه جان کوپر و سایر اعضای دارو دسته‌اش، باری دیگر روانه غرب وحشی می‌شویم و این‌بار در کنار دنبال کردن سرنوشت تک‌تک اعضای تیم، آغاز تمام ماجراها را نیز شاهد خواهیم بود. 

حال در جدیدترین قسمت از برنامه ریلود و به مناسبت انتشار بازی Desperados 3، به سراغ این مجموعه محبوب و به یادماندی رفتیم و سعی کردیم نسخه‌ی اول این مجموعه را با جدیدترین ساخته استودیو Mimimi مقایسه کرده باشیم تا ببینیم این استودیو تازه‌وارد چطور با ایجاد تغییرات در نسخه‌های قدیمی بازی‌های محبوب‌شان، سعی دارند باری دیگر این سبک فراموش شده را احیا کرده و برای مخاطبان جدید نیز در دسترس قرار دهند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده