نویسنده: حسین صدری
// پنجشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۰

سیستم ضدتقلب Denuvo از بازی Doom Eternal حذف خواهد شد

شرکت بتسدا اعلام کرد که سیستم جلوگیری از تقلب دنوو قرار است در به‌روزرسانی بعدی از بازی Doom Eternal حذف شود.

بازی Doom Eternal به خاطر اتفاقات عجیبی که در موقع عرضه‌ی آن افتاد، موضوع داغی برای بازیکنان پلتفرم پی سی بوده است. یکی از مسائلی که بازی‌سازان در پلتفرم پی سی همواره با آن روبه‌رو هستند، مسئله‌ی پایرسی و دانلود غیرقانونی بازی‌ها بدون پرداخت هزینه‌ی آن‌ها است. به‌همین‌خاطر در سال‌های اخیر استفاده از سیستم امنیتی دِنُوو (Denuvo) راه‌حلی است که توسط بسیاری از سازندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محصولاتشان را از گزند هکرها حفظ کنند. شرکت بتسدا (Bethesda) همواره به استفاده از سیستم‌های امنیتی DRM معروف بوده که این مسئله چندان هم به مذاق گیمرها خوش نیامده است؛ چراکه قفل‌های DRM مشکلاتی را نیز برای کاربران ایجاد می‌کند. مشکلاتی نظیر اتصال به اینترنت، کم شدن نرخ فریم در برخی از بازی‌ها و چیزهای دیگر، موجب شده‌اند تا شرکت‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند، آنقدر هم نزد بازیکنان پلتفرم پی سی محبوب نباشند. البته این‌بار این قفل دنوو نیست که خشم بازیکنان را برانگیخته، بلکه این سیستم جلوگیری از تقلب در بازی دنوو است که بازیکنان را آزار می‌دهد. البته خوشبختانه این سیستم قرار است در آپدیت بعدی از این بازی حذف شود.

این ماجراها درست پس از انتشار نخستین آپدیت مهم این بازی به‌وجود آمد. به‌روزرسانی‌ای که سیستم جلوگیری از تقلب دنوو را به بازی اضافه می‌کرد. این سیستم اگرچه کارآمد بود اما مشکلات مختلفی را برای بازیکنان به‌وجود آورد که باعث شد آن‌ها خشمگین شوند و به نقدهای این بازی در استیم حمله‌ور شوند. «بمب‌باران کردن نقدها» در استیم به این معنا است که عده‌ی زیادی از مخاطبان یک بازی که از چیزی رنجیده‌اند، با ثبت اکانت‌های جدید و به‌کارگیری روش‌های متعدد، سعی می‌کنند میانگین امتیازات آن بازی را کاهش دهند و با این کار اعتراض خود را به گوش سازندگان بازی برسانند.

doom eternal

اما چرا بازیکنان تصمیم گرفتند نقدهای بازی دووم ایترنال را بمب‌باران کنند؟ این مسئله به ویژگی‌های نرم‌افزاری سیستم دنوو بر می‌گردد. این نرم‌افزار یک سیستم ضدتقلب «کِرنِل-مود» دارد؛ به این معنی که این سیستم فقط بر فایل‌های مخصوص به بازی نظارت نمی‌کند بلکه به عمق سیستم‌عامل کامپیوتر شما هم نفوذ می‌کند و بررسی می‌کند سیستم عامل چگونه با بازی Doom Eternal تعامل دارد. اگرچه این سیستم هیچ‌گونه اطلاعات شخصی‌ای را از سیستم شما برداشت نمی‌کند اما اطلاعات مربوط‌به این تعاملات را به سرورهای آمازون ارسال می‌کند. برای اینکه اوضاع از قبل هم بدتر شود، این شایعه نیز میان بازیکنان پیچید که بازی با انتشار آپدیت جدید، روی برخی کامپیوترها به‌سختی اجرا می‌شود و بازدهی پایین‌تری دارد. برخی از بازیکنان در فضاهایی چون ردیت و فروم‌های مربوط‌به بازی اعلام کردند که بازی از نظر بازدهی در اجرا، تفاوت محسوسی پیدا کرده است؛ حتی عده‌ای هم گزارش دادند که بازی آن‌ها دیگر حتی اجرا هم نمی‌شود. سرانجام بتسدا هم سکوت خود را شکست و با یک توییت قول پیگیری داد. طبق اعلام آن‌ها در توییتر:

تیم توسعه پس از عرضه‌ی آپدیت شماره‌ی ۱ برای بازی Doom Eternal درباره‌ی برخی از کاربران پی سی، با گزارشاتی مبنی‌بر کِرَش کردن و مشکلاتی در بازدهی روبه‌رو شده‌اند و درحال پیگیری برای رفع آن‌ها هستند. ما در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات تکمیلی در این زمینه را ارائه می‌کنیم.

در پستی که در ساب‌ردیت مربوط به بازی دوم ایترنال منتشر شد، سازندگان اعلام کردند که آن‌ها قرار است به‌زودی سیستم جلوگیری از تقلب دنوو را از بازی حذف کنند. تهیه‌کننده‌ی اجرایی بازی در این پست اعلام کرد که آن‌ها برای محافظت کردن از دستاوردهای بازیکنان در بخش Battle Mode از این سیستم استفاده می‌کردند و حالا قصد دارند آن را حذف کنند. او همچنین گفت که تیم توسعه توانسته‌اند در بخشی از کدهایی برای بخش شخصی‌سازی لباس‌ها نوشته شده، عامل کرش کردن بازی را شناسایی و آن را برطرف کنند. آن‌ها بخشی از کرش‌هایی که مربوط به حافظه می‌شد را هم برطرف کردند تا بازی به‌طور کلی در آپدیت بعدی وضعیت پایدارتری پیدا کند.

به‌نظر می‌رسد با این تصمیم بتسدا، قضایای ناخوش‌آیند بازی Doom Eternal هم به پایان می‌رسد و بازیکنان همچنان می‌توانند از این شوتر خوش‌ساخت لذت ببرند. البته هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه‌ی این پچ ذکر نشده. این بازی هم‌اکنون روی پی سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سویچ در دسترس است. زومجی در بررسی‌اش نمره‌ی ۹ از ۱۰ را به این بازی اختصاص داد که می‌توانید از طریق این لینک آن را مطالعه کنید.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی مشکلات اخیر دووم ایترنال چیست؟ آیا شما هم روی نسخه‌ی پی سی این مشکلات را تجربه کرده‌اید؟


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده