نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۱

Gearbox Software پاداشی کمتر از وعده‌های قبلی به سازندگان Borderlands 3 می‌دهد

با وجود فروش خوب Borderlands 3، سازندگان بازی هنوز پاداش کامل خود را دریافت نکرده‌اند و این پاداش به‌مراتب کمتر از وعده‌های قبلی خواهد بود.

بازی بوردرلندز 3 (Borderlands 3) با عرضه در پاییز ۲۰۱۹ توانست خیلی زود به فروش بالایی دست پیدا کند و ناشر آن یعنی 2K Games هم مدتی قبل موفقیت این اثر را باعث محکم‌تر شدن جایگاه مجموعه بوردرلندز به‌عنوان یک برند میلیارد دلاری دانسته بود. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد سازندگان بازی همچنان پس از گذشت چند ماه به تمام حق و حقوق خود از آن نرسیده‌اند و پاداش وعده داده‌شده به آن‌ها پرداخت نخواهد شد.

البته قرار است در آینده پاداش‌هایی به کارمندان استودیو گیرباکس (Gearbox Software) داده شود ولی به‌مراتب کمتر از چیزی که آن‌ها انتظار داشته‌اند و به‌جای پاداش‌های ده‌ها هزار یا حتی صدها هزار دلاری، با مبالغی به‌شدت پایین‌تر روبرو خواهند شد؛ موضوعی که ۶ نفر از اعضای گیرباکس آن‌ را با کوتاکو درمیان گذاشته‌اند و البته این کار را با این شرط انجام داده‌اند که نامی از آن‌ها برده نشود، چرا که این قضیه برای آن‌ها مشکل‌ساز خواهد شد.

گیرباکس که در شهر فریسکو ایالت تگزاس واقع شده، از سال‌ها قبل به‌عنوان استودیویی معروف بوده است که دستمزدی کمتر از حد استاندارد به کارمندان خود پرداخت می‌کند ولی به‌جای آن به‌سراغ سازوکار دیگری رفته که عبارت است از پرداخت پاداش‌های فراوان پس از عرضه‌ی بازی‌ها. به‌این‌صورت که بعد از انتشار هر بازی گیرباکس، درآمد حاصل از آن به دو بخش تقسیم می‌شود و ۶۰٪ از آن به صاحبان استودیو می‌رسد و ۴۰٪ هم در بازه‌های زمانی سه‌ماهه بین کارمندان پخش می‌شود.

این سیستم از همان روزهای ابتدای کار گیرباکس در استودیو وجود داشته و بعضی وقت‌ها هم به نتایج بسیار خوبی برای کارمندان ختم شده است، مثل زمانی‌که بازی بوردرلندز 2 در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و با موفقیت عظیم خود چنان درآمدی نصیب گیرباکس کرد که بعضی از کارمندان استودیو توانستند از طریق پاداش دریافتی خود به‌سراغ خرید خانه بروند؛ موضوعی که بعدها مسئولان گیرباکس در مواقعی مثل استخدام نیروهای جدید به آن اشاره می‌کردند تا شرایط کار در استودیو را بهتر نشان دهند.

ولی اوضاع پس از بوردرلندز 2 به آن خوبی پیش نرفت و بازی‌هایی مثل Aliens: Colonial Marines در سال ۲۰۱۳ و Battleborn در سال ۲۰۱۶ با عملکرد ضعیف خود به فروش بالایی دست پیدا نکردند و همین قضیه هم باعث شد پاداش پس از انتشار بازی‌ها برای کارمندان خیلی کمتر از قبل شود. اما قرار بود این ماجرا در سال ۲۰۲۰ تغییر کند، یعنی زمانی که چند ماه پس از عرضه‌ی بوردرلندز 3 و فروش بالای بازی، پاداش‌های خوبی نصیب سازندگان آن شود. به‌طوری‌که بعضی از این افراد از این می‌گویند که مدیریت شرکت به آن‌ها قول پاداش‌هایی حتی ۶ رقمی (یعنی بیش از ۱۰۰ هزار دلار) را داده و قرار بود پاداش‌ها نسبت به سابقه‌ی افراد و سال‌های عضویت آن‌ها در استودیو تقسیم شود. همین امید به پاداش بالا هم باعث شده بود آن‌ها شب‌ها و آخر هفته‌های زیادی را با وجود خستگی فراوان روی بازی کار کنند.

بازی Borderlands 3 / بازی بوردرلندز 3

ولی به‌تازگی جلسه‌ای درون گیرباکس با حضور رئیس آن یعنی رندی پیچفورد برگزار شده و طبق صحبت بعضی از کارمندان استودیو، در این جلسه صحبت از پاداش‌هایی به‌مراتب کمتر از وعده‌های قبلی شده است. دلیل این موضوع هم به گفته‌ی پیچفورد هزینه‌های بالای تولید بوردرلندز 3 و همین‌طور بزرگ‌تر شدن استودیو بوده است (شعبه‌ی دوم گیرباکس چند سال قبل در شهر کِبِک کانادا تأسیس شد) و به‌همین دلیل آن‌ها نباید انتظار پاداش‌هایی مثل گذشته را داشته باشند.

این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که استراوس زلنیک مدیرعامل تیک تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) یعنی کمپانی مادر 2K Games مدتی قبل با اشاره به فروش بالای بوردرلندز 3 گفته بود:

انتظار داریم فروش نهایی این بازی به رکوردی در مجموعه‌ی بوردرلندز تبدیل شود.

ولی همان‌طور که گفته شد، هزینه‌های تولید بازی هم بسیار بالا بوده است؛ از جمله در بخش‌های تکنیکی که سازندگان آن مجبور شدند در میانه‌ی مراحل تولید بازی از موتور گرافیکی آنریل 3 به آنریل 4 کوچ کنند و این قضیه باعث افزایش زمان تولید پروژه و در نتیجه بالاتر رفتن هزینه‌های آن شد. همچنین به‌خاطر قرارداد خاصی که بین گیرباکس و 2K Games وجود دارد، تا زمانی‌که بازی تمام هزینه‌های خود و همین‌طور هزینه‌های بسته‌های الحاقی را به‌دست نیاورده باشد، خبری از پاداش نخواهد بود (بودجه‌ی بازی حدود ۹۵ میلیون دلار بوده است که در کنار بودجه‌ی تولید بسته‌های الحاقی به ۱۴۰ میلیون دلار می‌رسد).

همچنین به گفته‌ی منابعی که با کوتاکو در ارتباط بوده‌اند پیچفورد در همان جلسه به کارمندان استودیو گفته است اگر از این سیستم پاداش راضی نیستند، می‌توانند استودیو را ترک کنند. و البته او کاهش پاداش‌ها را به‌هیچ‌وجه به مشکلات مرتبط با ویروس کرونا مرتبط ندانسته، ویروسی که تا امروز باعث مشکلات اقتصادی زیاد و کاهش دستمزدها در سراسر دنیا شده است. درعین‌حال پیچفورد اظهار امیدواری کرده که بتواند برای پرداخت‌های بعدی به کارمندان، پول بیشتری از 2K دریافت کند.

بعد از اینکه مسئولان کوتاکو از این ماجراها مطلع شدند، با گیرباکس تماس گرفتند تا پاسخ آن‌ها را بشنوند و گیرباکس نیز این بیانیه را برای آن‌ها ارسال کرده است:

بازی بوردرلندز 3 اثری فوق‌العاده ارزشمند برای گیمرها محسوب می‌شود و همچنین موفقیتی است کم‌نظیر برای سازندگان آن در استودیو گیرباکس. استودیوی ما از افرادی بااستعداد تشکیل شده و سازوکار آن هم به‌شکلی است که به تقسیم پاداش بین تمام اعضا اعتقاد داریم؛ پاداشی که پس از انتشار هر بازی به آن‌ها پرداخت می‌شود و طبق اطلاعاتی که داریم، سخاوتمندانه‌ترین سیستم پاداش در این صنعت است. به‌طوری‌که از ابتدای شکل‌گیری این سیستم تا امروز، اعضای گیرباکس بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از طریق پاداش‌های خارج از دستمزد معمولی دریافت کرده‌اند.

بازی بوردرلندز 3 بیشترین بودجه را بین تمام بازی‌های گیرباکس داشته و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که می‌توانیم پاداش حاصل از درآمد آن‌را بین اعضای استودیو پخش کنیم و اولین سهم از پاداش‌های آن‌ها را بپردازیم. در کنار آن، پیش‌بینی‌ای از سهم‌های بعدی پاداش اعضا هم برای دوره‌های سه‌ماهه‌ی آینده به اطلاع آن‌ها رسیده است. گیرباکس یک شرکت خصوصی است و لزومی برای توضیح عمومی این مسائل نمی‌بیند، ولی دوست داریم درون خانواده‌ی خود همیشه شفاف عمل کنیم.

رندی پیچفورد

رندی پیچفورد

جالب است بدانید که سال گذشته وید کلندر، وکیل سابق گیرباگس وارد دعوایی حقوقی با این استودیو شد و در بخشی از آن، رندی پیچفورد را به دریافت پاداش ۱۲ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۶ متهم کرد، یعنی زمانی‌که کار روی بوردرلندز 3 آغاز شده بود. طبق گفته‌های دو نفر از اعضای گیرباکس، این قضیه صحت داشته ولی ۱۲ میلیون دلار موردنظر از سهم ۶۰٪ صاحبان استودیو برداشته شده بود، نه سهم ۴۰٪ کارمندان.

ولی در مجموع همین پاداش نجومی پیچفورد در کنار کاهش پاداش‌های اخیر گیرباکس باعث ناراحتی بعضی از اعضای استودیو شده و حتی عده‌ای به فکر خروج از آن در آینده‌ای نزدیک افتاده‌اند؛ افرادی که برنامه‌ریزی‌های زیادی برای استفاده از پاداش‌های بالا کرده بودند و اکنون خود را در موقعیتی سخت و دشوار می‌بینند.

در نهایت هم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که هرچند گیرباکس در حال حاضر یک شرکت سهامی خاص محسوب می‌شود، ولی طبق بعضی شنیده‌ها قرار است به‌زودی به سهامی عام تبدیل شود و باید دید انتشار چنین اخباری چه تأثیری روی آینده‌ی این شرکت می‌گذارد.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده