// یکشنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

جهان و داستان بازی Ghost of Tsushima تا حدی وابسته به انتخاب‌های بازیکن خواهند بود

مجله‌ی OPM به‌تازگی ضمن تاکید روی تاریخ انتشار پیش‌تر اعلام‌شده به توضیح اطلاعاتی بیشتر درباره‌ی بازی Ghost of Tsushima اثر جدید استودیو بازی‌سازی ساکرپانچ پرداخته است.

اعضای Sucker Punch در چندین و چند سال گذشته هم با خلق جهان‌هایی لایق کند و کاو درون دنیای بازی‌های ویدیویی غریبه نبوده‌اند. بالاخره مشغول صحبت راجع به یک استودیوی بازی‌سازی هستیم که بازی Infamous Second Son را به‌عنوان محصول انحصاری زمان عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 4 ساخت و در آن بخش‌هایی از قدرت نسل هشتم را به گیمرها نشان داد؛ اثری جهان-باز که هم مخاطب را با برخی قابلیت‌های کنترلر PS4 آشنا می‌کرد، هم به‌عنوان یک بازی زمان عرضه‌ی کنسول قابل قبول از آب درآمد. هرچند ساکرپانچ پیش‌تر با Sly Cooper هم دنیاسازی جذاب در هنر هشتم را تجربه کرد. پس عجیب نیست که گیمرها از بازی جدید سازندگان آن محصولات پس از چند سال انتظار یک تجربه‌ی جهان-باز قوی را داشته باشند؛ تجربه‌ای که چندین و چند ماه با کیفیت بهتر روی کنسول پلی استیشن 5 هم اجرا می‌شود.

بازی Ghost of Tsushima

بازی Ghost of Tsushima (روح سوشیما/شبح تسوشیما) به گیمر اجازه‌ی گشت‌وگذار در تمام نقاط جزیره‌ی Tsushima را خواهد داد و شما را به سمت مقابله با یک تهاجم تاریخی خونین از سوی مغول‌ها خواهد فرستاد؛ در دل داستانی که به شکلی گسترده ریشه در واقعیت دارد و تنها از برخی جهات دچار دستکاری و قصه‌گویی استودیو Sucker Punch شده است. سازندگان می‌گویند این بازی می‌خواهد حس‌وحال حماسی فیلم های ژاپنی سامورایی‌محور را به مدیوم بازی‌های ویدیویی بیاورد و با الهام از آثار بزرگانی چون آکیرا کوروساوا مخاطب را درگیر کند. آهنگ‌ساز Ghost of Tsushima یک استاد آفرینش آلبوم‌های موسیقی متن شرقی در سینما به اسم شیگرو اومبایاشی (Shigeru Umebayashi) است که علاقه‌مندان به جهان هنر هفتم او را با House of Flying Daggers و Yumeji به یاد می‌آورند و بسیاری از انسان‌ها هم بدون اینکه بدانند، حداقل یک بار از شنیدن آهنگ‌های تولیدشده توسط او برای فیلم‌هایی مانند Fearless، محصول سال ۲۰۰۶ میلادی لذت برده‌اند.

همان‌گونه که پیش‌تر هم اعلام شد، مخاطب در Ghost of Tsushima نقش جین ساکای (Jin Sakai) را بازی می‌کند؛ کسی که یکی از اعضای خانواده‌ی او یعنی شیمورا (Shimura) وی را با سبک زندگی سامورایی و جنگیدن با افتخار آشنا ساخت. در زمان کودکی جین، شیمورا لقب لرد تسوشیما/سوشیما را داشت.

جین آرام‌آرام از سامورایی‌های کاملا معتقد به شیوه‌های خود فاصله می‌گیرد و به روش مبارزه‌ی شبح روی می‌آورد؛ به مسلک ارواح

سال‌ها بعد وقتی جین در ساحل جزیره به نبرد ناوگان امپراطوری مغول می‌رود، تمام عقاید او به چالش کشیده می‌شوند؛ جین نمی‌تواند بعد از دیدن جنایاتی که در آن‌جا شاهد آن‌ها بود، همان انسان سابق باشد. پس از نخستین حملات مغول‌ها جین و شیمورا تبدیل به معدود بازماندگان جزیره می‌شوند و دیگر تقریبا نیرویی برای محافظت از سوشیما وجود ندارد. در همین حین جین به حقیقتی مهم پی می‌برد؛ در نبردی این‌چنین نابرابر و ظالمانه شاید تنها شانس او برای پیروزی به جنگیدن بیرون از قواعد قهرمانی و انسانی سامورایی گره خورده باشد. جین آرام‌آرام به روش مبارزه‌ی شبح روی می‌آورد؛ به مسلک ارواح. جین سراغ روش‌های مبارزه‌ی نینجاگونه می‌رود تا بتواند بر دشمن‌های ماهری که از نظر تعداد و امکانات بر او برتری دارند، پیروز شود.

بازی Ghost of Tsushima

بر تن کردن خرقه‌ی ارواح، جین را کم‌وبیش تبدیل به یک پارتیزان می‌کند؛ مبارزی تنها، سرکش و مشغول گام برداشتن جلوتر از قانون که برای مردم مظلوم سوشیمای اشغال‌شده شمشیر می‌کشد. همین هم به خاک و خون کشیدن جین ساکای را تبدیل به اولویت اکثر سربازها و فرماندهان مغول خواهد کرد. رهبر دشمنان شبح اما یک خان به‌نام Khotun Khan است؛ شخصیتی کاملا ساخته‌شده بر پایه‌ی کوبلای خان، حاکم حقیقی مغول‌ها که در بخشی از تاریخ بارها دستور حمله به ژاپن و جزیره‌ی سوشیما را داد و حتی درنهایت تبدیل به نخستین حاکم دودمان یوآن چین شد. در هر حالت، Khotun خان (Khotun Khan) می‌داند که برای فرو رفتن ابدی سوشیما به ناامیدی مطلق تنها باید جین ساکای را از پا دربیاورد و برای رسیدن به این هدف از انجام هیچ کاری دریغ نخواهد کرد.

براساس اطلاعات تازه منتشرشده در شماره‌ی جدید مجله‌ی رسمی پلی‌استیشن (OPM/Official Playstation Magazine)، بازی Ghost of Tsushima که همچنان برای عرضه در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ میلادی (جمعه، ۶ تیر ۱۳۹۹ خورشیدی) برنامه‌ریزی شده است، نه فقط در داستان و داستان‌گویی که درون گیم‌پلی هم پیوندی ناگسستنی با واقع‌گرایی دارد. بازیکنان به‌گفته‌ی سازندگان در این بازی محیط‌های باشکوه جزیره را بدون مشاهده‌ی نقاط مشخص‌شده روی نقشه زیر پا می‌گذارند. به بیان بهتر بازیکن در Ghost of Tsushima اگر می‌خواهد از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب برود، باید به آشنایی کافی با جزیره رسیده باشد و خودش راه را بیابد. برخلاف اکثر بازی‌های جهان-باز همچون RDR2 راک استار این‌جا نمی‌توانید نقشه را باز کنید، نقطه‌ی مدنظر خود را به‌راحتی با اسمش در نقشه بیابید و سپس از روی نقشه‌ی کوچک قرارگرفته در گوشه‌ی تصویر، مسیری مشخص‌شده را پیاده یا سوار بر اسب زیر پا بگذارید. در Ghost of Tsushima باید نقاط دیدنی جزیره، مناطق جنگلی مختلف، راه‌های رفت‌وبرگشت مهم و همه‌چیز سوشیما را مثل یکی از ساکنین آن به ذهن بسپارید. راستی همزمان با پیش‌روی گیمر در مراحل و بخش‌های داستانی با گذر زمان هم مواجه می‌شوید و هر چندوقت یک بار یک نوشته روی تصویر به یاد شما می‌آورد که هم‌اکنون در حال زندگی چندمین روز پس از تاریخ از راه رسیدن نخستین حمله‌ی مغول‌ها به جزیره‌ی سوشیما هستید.

بازی Ghost of Tsushima

بازی Ghost of Tsushima راوی داستانی درگیرکننده و غم‌انگیز خواهد بود

جست‌وجو در جزیره آزادانه و آسان است اما بازی Ghost of Tsushima در مبارزات و هنگام مواجهه با گروهی از دشمنان، توجه و تمرکز زیاد شما را طلب می‌کند. درگیری‌ها در این بازی سریع و قاطعانه به‌نظر می‌رسند و نباید دست کم گرفته شوند؛ چه گیمر مستقیما به سبک سامورایی‌ها به سمت دشمن‌ها یورش ببرد، چه به سبک اشباح آرام‌آرام، درون سایه‌ها و بی‌صدا آن‌ها را نابود سازد. حمله‌ی سریع با مدل شمشیرزنی Iaijutsu و بالا رفتن از دیوارها به کمک قلاب هر دو روش‌های خوبی برای ورود به محل‌های اقامت دشمنان و جاری کردن خون آن‌ها هستند. هنگام مخفی‌کاری می‌شود از پشت در، از درون تاریکی و از بالا بر دشمن‌ها نازل شد؛ Ghost of Tsushima می‌خواهد بازیکن مثل یک مبارز واقعی هنگام تجربه‌ی آن آزادی عمل داشته باشد. راستی جین می‌تواند برای ایجاد بی‌نظمی در لشگر دشمن از مواردی مانند بمب‌های کوچک و تیرهای آتشین نیز بهره ببرد.

بازی Ghost of Tsushima

همان‌گونه که ترتیب و نحوه‌ی قرارگیری نقاط گوناگون جزیره در مقابل شما تا حدی گره‌خورده به انتخاب‌های غیرمستقیم بازیکن هستند، Ghost of Tsushima از لحاظ داستانی هم برای گیمرهای مختلف تجربه‌های متفاوتی می‌سازد. جین در مسیر جنگیدن برای نابودی مغول‌ها یارهای مختلفی پیدا می‌کند که و تصمیمات بازیکن به‌جای او در لحظاتی کلیدی روی جنس روابط این مبارز با افراد گفته‌شده تاثیر دارد. مثلا شیمورا به‌عنوان پیرو دائمی مکتب سامورایی احتمالا از باور پیدا کردن جین به روش شبح راضی نخواهد بود یا ماکوتو (Makoto) در مقام کمان‌داری حرفه‌ای می‌تواند باتوجه‌به انتخاب‌های شما تبدیل به یک دوست و تبلیغ‌کننده‌ی همیشگی یا فردی شود که قصد جاری ساختن خون جین را دارد.

Ghost of Tsushima یک بازی خشن و بزرگ‌سالانه است که از به‌روزترین تکنولوژی برای آفرینش کات‌سین‌های سینمایی جذب‌کننده و به تصویر کشیدن باورپذیر جاری شدن خون از بدن انسان‌ها در مبارزات بهره می‌برد. ساکرپانچ ادعا می‌کند جین همیشه درون خود مشغول تصمیم‌گیری بین وفادار ماندن به روش سامورایی و آموزش‌های خویش یا در آغوش کشیدن بی‌رحمی و بی‌قانونی یک چریک مبارز و پنهان‌شده درون سایه‌ها به سبک اشباح خواهد بود. نکته‌ی گفته‌شده هم در درخت مهارت‌های بازی و هم در شکل‌گیری قصه و دیالوگ‌های آن موثر است و به چشم می‌آید. اعضای ساکرپانچ Ghost of Tsushima را که شوهی یوشیدا پیش‌تر گرافیک فنی و هنری آن را به شدت ستایش کرد، یک بازی درباره‌ی انسانی می‌دانند که انگار خودش هم نمی‌داند چه‌طور باید به درست‌ترین حالت ممکن نگهبانی برای مردم دردکشیده‌ی سوشیما باشد.

بازی Ghost of Tsushima

  • در جزیره‌ی سوشیما مغول‌ها فقط به برپایی چندین و چند کمپ بسنده نکرده‌اند و کنترل کامل برخی قلعه‌ها را نیز در اختیار دارند.
  • ساکرپانچ می‌گوید دوران به تصویرکشیده‌شده درون بازی با گل‌ولای، خون و فولاد تعریف می‌شود و Ghost of Tsushima هر سه‌ی این‌ها را به شکلی درخشان درون خود جا می‌دهد.
  • بازیکن با دقت زیاد می‌تواند تنها با خنجر زدن مخفیانه از پشت که ساده‌ترین توانایی مبارزاتیِ مخفی‌کارانه‌ی جین ساکای است، یک کمپ پرشده از دشمن‌ها را نابود کند.
  • سازندگان باور دارند جلوه‌ی مکان‌های دیدنی سرسبز جزیره که شوربختانه گاه‌وبی‌گاه به آتش کشیده می‌شوند، از جمله مواردی هستند که کاری می‌کنند بازیکن با انتخاب خود و بدون اجبار بازی مشغول سر زدن به نقطه به نقطه‌ی سوشیما شود.

در انتها لازم به ذکر است که به‌نظر می‌رسد به‌خاطر بیشتر بودن فاصله‌ی زمان عرضه‌ی اعلام‌شده برای بازی نسبت به تاریخ انتشار کنسل‌شده‌ی بازی The Last of Us Part II نسبت به زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا/کووید 19، سونی همچنان امیدوار است که وقت و کارخانه‌های فعال کافی برای تولید نسخه‌های فیزیکی این بازی انحصاری را داشته باشد و مجبور به تأخیر زدن آن نشود.

بازی Ghost of Tsushima آرزو دارد تبدیل به یک بازی سامورایی‌محور متفاوت شود که در آن گیمر می‌تواند ورای انتخاب سبک‌های مبارزه و برنامه‌ریزی برای نابودی دشمنان هم سامورایی بودن را مزه‌مزه کند. ساکرپانچ می‌گوید هرکدام از مخاطب‌های این تجربه در انتهای آن تبدیل به یک سامورایی متفاوت خواهند شد و شاید این مهم‌ترین نکته‌ای باشد که باید درباره‌ی اثر مورد بحث درک شود.


منبع OPM زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده