Star Wars: Squadrons با تمام نکات مثبت گیم‌پلی خود، متاسفانه محصولی نیست که بتواند در طولانی مدت کاربر را سرگرم کند یا داستان قابل قبولی را ارائه دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

در سال ۲۰۱۹ بود که استودیو ریسپاون اینترتینمنت (Respawn Entertainment) بازی Star Wars Jedi: Fallen Order را ازطریق الکترونیک آرتز (Electronic Arts) روانه بازار کرد. پس از لغو ساخت بازی جنگ ستارگان استودیو ویسرال گیمز و بسته شدن آن به‌دست الکترونیک آرتز، کاربران نارضایتی خود را به گوش الکترونیک آرتز رساندند.

بااین‌حال Star Wars Jedi: Fallen Order تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه کرد و کاربران تاحدی به این مجموعه زیر نظر الکترونیک آرتز امیدوار شدند. در اواخر خرداد ماه بود که الکترونیک آرتز به‌صورت رسمی بازی Star Wars: Squadrons را معرفی کرد. محصولی که توسط استودیو موتیو (Motive Studios) توسعه یافته است و یک تجربه‌ی کوچک‌تر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در همان زمان الکترونیک آرتز اعلام کرد که Star Wars: Squadrons قرار نیست تجربه‌ی وسیعی را ارائه دهد و باوجود بخش داستانی‌ای که دارد، بیشتر تمرکزش روی بخش آنلاین است.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

حال سؤال اصلی این است که آیا باتوجه‌به مقیاس Star Wars: Squadrons، این بازی ارزش تجربه را دارد و توانسته است جایگزینی برای نسخه‌های کلاسیک مجموعه جنگ ستارگان باشد؟ بازی‌هایی نظیر Star Wars: X-Wing Alliances که در زمان عرضه تجربه‌ی بسیار خوبی را از نبردهای هوایی ارائه داده بودند. داستان بازی Star Wars: Squadrons پس از وقایع Battle of Endor و نابودی دومین Death Star روایت می‌شود.

داستان Star Wars: Squadrons پس از وقایع Battle of Endor و نابودی دومین Death Star روایت می‌شود

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که دارت ویدر به تمامی نیروهای امپراطوری دستور داده تا تمامی مهاجران باقی‌مانده از نابودی سیاره Alderaan را از بین ببرند. دراین‌میان کاپیتان لیندون جیوز که هدایت یک گروه از نیروهای امپراطوری را برعهده دارد، در انتهای مأموریت وظیفه‌اش را رها کرده و به نیروهای شورشی (Rebel Alliances) می‌پیوندد. ازاین‌رو نیروهای امپراطوری موفق به نابودی مهاجران نمی‌شوند.

انجام مأموریت در بازی Star Wars: Squadrons

استودیو موتیو سعی دارد به‌واسطه‌ی داستان Star Wars: Squadrons یک نبرد دو طرفه را به‌نمایش بگذارد؛ جایی‌که نیروهای امپراطوری پس از چهار سال سعی دارند جیوز و پروژه Starhawk را از بین ببرند، اما در آن سوی میدان شورشیان در صدد هستند تا مانع از انجام این کار شوند. در ظاهر شاهد یک ایده داستانی جالب هستیم که می‌تواند داستان جنگ ستارگان را از دو نگاه مختلف روایت کند، اما خروجی کار، چیزی نیست که مد نظر کاربر باشد.

عدم شخصیت پردازی مناسب، سبب شده تا میل و رغبتی به صحبت کردن با سایر کاراکترها نداشته باشید

داستان بازی شروع خوبی دارد و نوید یک روایت درگیر کننده را می‌دهد، اما هرقدر که جلوتر می‌رویم، داستان آن جذابیت ابتدایی خود را از دست داده و صرفا به یک تجربه ناامید کننده تبدیل می‌شود. پایان‌بندی Star Wars: Squadrons هم به‌گونه‌ای است که شاید یک جمع‌بندی خوب برای داستانی باشد که شاهد آن بودیم، اما عدم شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها، باعث شده تا کاربر آنطور که باید و شاید نتواند با آن ارتباط برقرار کند.

کاربر در نقش یک قهرمان شخصی‌سازی شده مجزا برای نیروهای امپراطوری و شورشی قرار می‌گیرد، اما استودیو موتیو از هیچ‌ پیش‌زمینه داستانی برای این کاراکتر استفاده نکرده است. همچنین این مورد برای سایر شخصیت‌های جهان Star Wars: Squadrons هم صدق می‌کند. Star Wars: Squadrons محصولی است که در بخش داستانی آن می‌توانید با اکثر هم‌تیمی‌ها و فرمانده‌ها صحبت کنید، اما عدم شخصیت پردازی مناسب، سبب شده تا میل و رغبتی به انجام این کار نداشته باشید.

حمله به ناوگان امپراطوری در Star Wars: Squadrons

تیم سازنده از بخش داستانی تنها به‌عنوان ابزاری استفاده کرده تا کاربر بتواند با سفینه‌های فضایی، نحوه کارکرد و ویژگی‌های بازی آشنا شود تا بتواند در بخش چندنفره عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش بگذارد. این در حالی است که Squadrons ایده داستانی جذابی دارد و استفاده از آن می‌توانست یک تجربه دلنشین و تأثیرگذار را ارائه دهد.

طراحی خوب و متفاوت هر سفینه درکنار ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، موردی است که گیم‌پلی Star Wars: Squadrons را به یک تجربه لذت بخش تبدیل کرده است

Star Wars Squadron شاید از نظر داستانی مشکلاتی داشته باشد، اما از نظر گیم‌پلی، می‌توان آن را یکی از بهترین تجربه‌های ارائه شده در زمینه نبردهای هوایی دانست. به‌واسطه‌ی بخش داستانی، بازیکنان به‌خوبی با انواع و اقسام سفینه‌های فضایی گروه شورشیان و امپراطوری آشنا می‌شوند. از T-65 X-Wing گرفته تا BTL Y-Wing و TIE/IN Interceptor، هرکدام ویژگی‌ها و ساختار مخصوص‌به خود را دارند. ازاین‌رو بازیکنان در بخش داستانی و انجام مأموریت‌های مربوطه، می‌توانند تجربه‌ی نبرد یا پشتیبانی از هم‌تیمی‌ها را کسب کنند.

نابودی ناوگان Rebelها در Star Wars: Squadrons

هر ارتقا جدید درکنار تمامی مزیت‌های خود، معایبی هم دارد که باعث حفظ تعادل در قدرت کلی سفینه مورد نظر می‌شود

ساختار بعضی از مراحل داستانی به‌گونه‌ای است که تنها با سفینه انتخاب شده، می‌توانید مرحله را کامل کنید، اما مراحل دیگری هم برای بازیکنان طراحی شده که در جریان آن‌ها می‌توانید از میان استارشیپ‌های درنظر گرفته شده، استارشیپ مد نظر خود را انتخاب کنید. طراحی خوب و متفاوت هر سفینه درکنار ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، موردی است که گیم‌پلی Star Wars: Squadrons به یک تجربه لذت بخش تبدیل کرده است.

ازطرفی استودیو موتیو سعی کرده سفینه‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کند که کاربر در کم‌ترین زمان ممکن بتواند به آن‌ها تسلط پیدا کند. دراین‌میان بد نیست به شخصی‌سازی سفینه‌ها هم اشاره‌ای داشته باشیم. بازیکنان با آزاد کردن ارتقاهای مختلف برای هر سفینه در بخش داستانی، می‌توانند استارشیپ خود را شخصی‌سازی کنند. شاید فکر کنید که قطعا ارتقاهای قوی‌تری نسبت‌به ویژگی فعلی، در دسترس قرار می‌گیرد و تعادل بازی از بین می‌رود.

صحبت با کاراکترها در Star Wars: Squadrons

استودیو موتیو برای بخش چندنفره بازی تنها از یک حالت معمولی  و یک حالت رنکد استفاده کرده است

نکته اصلی این است که هر ارتقا جدید درکنار تمامی مزیت‌های خود، معایبی هم دارد که باعث حفظ تعادل در قدرت کلی سفینه مورد نظر می‌شود. برای مثال، اگر یک Blaster قابل شارژ با میزان آسیب رسانی و محدوده مورد پوشش بیشتری را روی سفینه خود قرار دادید، امکان دارد این ویژگی سرعت یا انعطاف پذیری سفینه‌تان را کاهش دهد. ازاین‌رو، این شما هستید که انتخاب می‌کنید در طول نبرد چه ویژگی‌هایی اولیت بیشتری دارند و به چه شکل می‌خواهید در صحنه نبرد ظاهر شوید.

تاثیر شخصی‌سازی و عملکرد آن در بر هم نخوردن تعادل قدرت استارشیپ‌ها، در بخش چندنفره روی واقعی خود را نشان می‌دهد؛ جایی‌که بازیکنان در تیم‌های پنج‌نفره قرار گرفته و با یکدیگر رقابت می‌کنند. بااینکه گیم‌پلی بخش داستانی جذاب است، اما بخش چندنفره بازی به‌واسطه‌ی محتویات کمی که دارد، پس از گذشت چند ساعت ظاهر تکراری به خود می‌گیرد. Star Wars: Squadrons یک بازی ۴۰ دلاری است و یک بازی AAA به حساب نمی‌آید، اما استودیو موتیو برای بخش چندنفره بازی تنها از یک حالت معمولی (DogFight) و یک حالت رنکد (Fleet Battles) استفاده کرده است.

 

حالت داگ‌فایت را می‌توان نسخه مینیمال شده Team Deathmatch نامید. در این حالت دو تیم پنج نفره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و هر تیمی که زودتر به رقم ۳۰ عدد Kill برسد، برنده است. همچنین مدت زمان مشخصی هم برای این حالت درنظر گرفته شده که اگر دو تیم در این بازه زمانی نتوانند به میزان Kill ذکر شده برسند، برنده باتوجه‌به Killهای گرفته شده انتخاب شود.

این در حالی است که Fleet Battles، ساختار دیگری از نبردهای هوایی را به ارمغان می‌آورد. در جریان این حالت، دو تیم پنج نفره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و هر تیم که بتواند زودتر ناوگان تیم مقابل را منهدم کند، برنده بازی است. نکته‌ی جالب بخش چندنفره Star Wars: Squadrons این است که بازیکنان پس از رسیدن به سطح پنج می‌توانند وارد حالت رنکد بازی شوند. همچنین Fleet Battles یک حالت نبرد با هوش مصنوعی هم دارد که بیشتر جنبه آموزشی و آشنایی با ساختار این حالت است.

شلیک کردن به هدف در Star Wars: Squadrons

بااین‌حال به‌خاطر وجود ویژگی کراس‌پلی میان کاربران پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر، همیشه Matchmaking بازی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و از نظر پینگ و زمان تأخیر هم، کاربران به‌خوبی می‌توانند مشغول تجربه‌ی Star Wars: Squadrons شوند. در میان دو حالت ذکر شده، Fleet Battles هیجان بیشتری دارد و نبردهای هوایی بازی حس و حال بهتری را نسبت‌به DogFight ارائه می‌دهند. بااین‌وجود، تیم سازنده می‌توانست باتوجه به وسعت نقشه‌های بازی، از دو تیم ۱۰ نفره استفاده کند تا نبردها شلوغ‌تر و چالش‌برانگیزتر شوند.

اگر عاشق جنگ ستارگان و نبردهای هوایی آن باشید، نسبت به سایر کاربران، در بخش چندنفره بیشتر سرگرم خواهید شد

Star Wars: Squadrons در بخش گیم‌پلی به‌لطف مکانیسم‌های استفاده شده برای به تعادل رساندن استارشیپ‌ها به‌خاطر ارتقاهای‌شان، عملکرد خوبی را از خود به‌جای می‌گذارد و با تمام مشکلاتی که دارد، شاید نتوان آن را درکنار بازی‌های کلاسیک این سبک قرار داد، اما اگر عاشق جنگ ستارگان و نبردهای هوایی آن باشید، نسبت به سایر کاربران، در بخش چندنفره بیشتر سرگرم خواهید شد. Star Wars: Squadrons از نظر بصری هم تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. جلوه‌های بصری و نورپردازی‌ها به‌خوبی هرچه تمام‌تر وظیفه خود را در چشم‌نواز نشان دادن محیط‌های بازی، انجام داده‌اند.

نمایش نورپردازی بسیار زیبای Star Wars: Squadrons

از نظر طراحی هم استودیو موتیو از هشت استارشیپ یا همان سفینه فضایی استفاده کرده که چهار عدد برای تیم New Republic و چهار عدد هم برای امپراطوری است. همچنین جدا از ایرادات وارد شده به محتویات بخش آنلاین، Star Wars: Squadrons از نظر تعداد نقشه عملکرد قابل قبولی دارد و بازیکنان در ۶ نقشه مختلف به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. از بُعد فنی هم Star Wars: Squadrons فاقد مشکل خاصی است.

جنگ ستارگان همیشه به دارای صداگذاری و موسیقی خاص معروف بوده است. ازاین‌رو صداگذاری و موسیقی نقش مهمی در این مجموعه دارد. Squadrons به‌خوبی می‌تواند در این بخش شما را راضی نگه دارد و مدام افکت‌های صوتی و موسیقی‌های مختلفی را می‌شنوید که برای مخاطب یادآور جنگ ستارگان است. بااین‌تفاسیر، اگر فکر می‌‌کنید Star Wars: Squadrons محصولی است که به‌واسطه‌ی بخش چندنفره‌ی خود بتواند در طولانی مدت شما را سرگرم کند، سخت در اشتباه هستید. متاسفانه Star Wars: Squadrons جزو آن دسته از بازی‌هایی است که تنها برای چند روز، بتواند مهمان شما باشد. Star Wars: Squadrons هم در بخش داستان و هم محتویات چندنفره پتانسیل بالایی دارد، اما متاسفانه استودیو موتیو به خوبی به آن نپرداخته است.

بررسی بازی روی پلتفرم کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Star Wars: Squadrons

زمانی بود که بازی‌های کلاسیک جنگ ستارگان، با ارائه نبردهای هوایی کاربران را سرگرم می‌کردند. Star Wars: Squadrons سعی دارد همان تجربه را با شکل و شمایلی جدید به تصویر بکشد. در بعضی از جنبه‌های ساختاری نظیر ارائه یک حس نبرد هوایی با استارشیپ‌های متفاوت، Star Wars: Squadrons به‌خوبی وظیفه خود را انجام داده است. هر یک از سفینه‌های فضایی ساختار مخصوص‌به خود را دارند و باوجود ارتقاهای مختلف، همچنان استودیو موتیو توانسته است یک گیم‌پلی متعادل را خلق کند. این در حالی است که Star Wars: Squadrons از نظر داستانی ایده بسیار جالبی دارد، اما به‌خاطر عدم شخصیت پردازی مناسب، به هیچ وجه نتوانسته است روی واقعی خود را نشان مخاطب دهد و در بهترین حالت، یک داستان متوسط و زمینه سازی برای بخش‌ چندنفره را مشاهده می‌کنیم. Star Wars: Squadrons با اینکه یک محصول ۴۰ دلاری است ولی می‌توانست محتویات بیشتری برای بخش چندنفره داشته باشد و به همین دلیل، امکان دارد پس از گذشت چند روز و چند ساعت، از تجربه‌ی Star Wars: Squadrons خسته شوید.
محمد صادق تواضعی

6.5

نقاط قوت

  • + گرافیک بصری چشم‌نواز
  • + ارائه تعادل مناسب میان استارشیپ‌ها
  • + طراحی متفاوت و بسیار خوب استارشیپ‌ها

نقاط ضعف

  • - افت جذابیت روایت داستان به مرور زمان
  • - شخصیت‌پردازی بسیار ضعیف
  • - محتویات کم بخش چندنفره که باعث خسته کننده بودن بازی می‌شود
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده