ریسپاون با ساخت Star Wars Jedi: Fallen Order به‌خوبی توانسته است جهانی وسیع و پر محتوا از جنگ ستارگان را به‌تصویر بکشد. 

 زمانی‌که بازی Star Wars Jedi: Fallen Order معرفی شد، شک و شبهه‌ای در دل مخاطبان به‌وجود آمد که استودیو ریسپاون (Respawn Entertainment)، سازنده استار وارز جدای: فالن اوردر، نتواند یک تجربه درخور نام جنگ ستارگان را در اختیار کاربران قرار دهد. این در حالی است که یک تیم کوچک از استودیو ریسپاون، از سال‌ها قبل روی یک بازی جدید ماجراجویی کار می‌کرده است. زمانی‌که آن‌ها ایده ساخت جنگ ستارگان را برای الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، ناشر Star Wars Jedi: Fallen Order، مطرح کرده بودند، الکترونیک آرتز مخالفت خود را نشان داده بود. همچنین مدتی بعد نمونه اولیه بازی جدید خود را برای الکترونیک آرتز به‌نمایش گذاشتند. در آن زمان الکترونیک آرتز که نمونه اولیه را پسندیده بود، به ریسپاون اعلام کرد که آن را تبدیل به جنگ ستارگان کند.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

تقریبا یکی دو دهه است که بازی داستان محور و کاملا تک‌نفره‌ای از Star Wars منتشر نشده است و ریسپاون مسئولیت سنگینی بر دوش داشته است. هم‌اکنون که Star Wars Jedi: Fallen Order روانه بازار شده است، آن‌ها نتیجه زحمات خود را دیده‌اند در حالت کلی، استار وارز جدای: فالن اوردر یک بازی کاملا خوش ساخت است که ریسپاون از فرمول‌‌های موفق سایر بازی‌های ویدیویی برای توسعه آن استفاده کرده است. البته دراین‌میان نوآوری‌های مختلفی هم وجود دارد که درکنار بخش داستانی، سبب شده تا Star Wars Jedi: Fallen Order به یکی از بهترین تجربه‌های ۲۰۱۹ تبدیل شود.

در استار وارز جدای: فالن اوردر، بازیکن وظیفه دارد تا Jedi Order را بازسازی کند

داستان Star Wars Jedi: Fallen Order پنج سال پس از  Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith و قبل از  Star Wars: Episode IV - A New Hope روایت می‌شود. شما در نقش یک پاداوان به نام کال کستیس، با بازی کمرون موناهان، قرار می‌گیرید که در سرزمین امپراطوری زندگی می‌کند، اما هیچ‌کس هویت واقعی او را نمی‌داند. یک روز که کال به‌همراه دوست خود در حال تعمییر سفینه هوایی بود، اتفاق ناگواری رخ می‌دهد و مجبور می‌شود از نیروی فورس برای نجات دوست خود استفاده کند. ازاین‌رو به‌واسطه یک دروید، این اتفاق به‌گوش اعضای Galactic Empire و Second Sister می‌رسد. ازاین‌رو برای نجات جان خود پابه‌فرار می‌گذارید و باید برای زنده‌ماندن تلاش کنید.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order روایت‌گر داستان یک پاداوان است که راه تبدیل شدن به جدای را طی می‌کند. او در ماجراجویی خود با اشخاص جدیدی آشنا می‌شود که وظیفه دارند Jedi Order را از نو بسازند. بااین‌حال سربازان Galactic Empire مدام سر راه او سبز می‌شوند و کار را بیش‌ازپیش سخت‌تر و سخت‌تر می‌کنند. اولین موردی که داستان استار وارز جدای: فالن اوردر را ارزشمند کرده، داستان‌سرایی آن است. بازی در فاز اولیه خود روند آرامی دارد و بازیکن را با اتفاقات رخ داده و کاراکترها آشنا می‌کند. این در حالی است که در نیمه دوم، شاهد روایتی سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر هستیم. مورد بعد، شخصیت‌پردازی کاراکترهای بازی است. کال کستیس پسری است که یک بارگی برای نجات جان خود با گروهی آشنا می‌شود که می‌خواهند جدای اوردر را مجددا راه‌اندازی کنند. بااین‌حال وی هنوز غرق در گذشته و خاطرات بد خود است و در این مسیر، به‌خوبی شاهد تکامل کال کستیس هستیم. کاراکترهای فرعی‌ هم که درکنار کال او را همراهی می‌کنند، داستان مخصوص‌به خود را دارند و می‌توانید با آن‌ها به‌خوبی ارتباط برقرار کنید. برای مثال کاراکتر سیر (Cere) در گذشته یک جدای بوده است، اما اتفاقاتی که برای او رخ داده، باعث شده است تا دیگر خود را یک جدای نداند. ریسپاون به‌خوبی دلایل شخصیت سیر را به‌تصویر می‌کشد و می‌توانید به‌خوبی او را درک کنید.

کاربرد لایت سیبر فقط در مبارزات نیست. بلکه می‌توانید از آن به‌عنوان یک آیتم برای روشنایی محیط‌های تاریک هم استفاده کنید

استودیو ریسپاون در خلق BD-1، ربات کال کستیس، سعی کرده شخصیتی را طراحی کند که تنها در نقش یک همراه معمولی ظاهر نشود، بلکه مدام احساسات خود را با کال در میان بگذارد و در نقش یک همدم برای ماجراجویی کال کستیس باشد. حتی BD-1 هم داستان مخصوص‌به خود را دارد و تیم سازنده به بهترین شکل ممکن آن را روایت می‌کند که باعث می‌شود بازیکن بتواند با او نیز برقرار کند. درمیان کاراکترهای منفی، Second Sister را می‌توان مهم‌ترین شخص دانست که از اواسط بازی با هویت اصلی او آشنا می‌شوید. همچنین دراین‌میان ملاقاتی هم با Ninth Sister خواهید داشت و بازی، اطلاعات دقیقی را از او به‌تصویر نمی‌کشد. البته باتوجه‌به نوع پایان‌بندی Star Wars Jedi: Fallen Order، می‌توان منتظر نسخه‌های بعدی باشیم و در جریان آن سایر اعضای Imperial Inquisitor یا حتی دارث ویدر را مشاهده کنیم.

Star Wars Jedi: Fallen Order

زمانی‌که هرکدام از قابلیت‌های جدای را کسب می‌کنید، بخشی از درخت مهارت‌ها آزاد می‌شود

استودیو ریسپاون برای خلق یک تجربه‌ی سرگرم کننده و هیجان‌انگیز در بخش گیم‌پلی، به‌سراغ الهام گرفتن از بازی‌های مختلفی رفته است. کال کستیس، کاراکتری است که تنها ازطریق یک لایت سیبر، دشمنان را از بین می‌برد. به‌عبارتی با محصولی روبه‌رو نیستیم که در جریان آن بازیکن با پیشروی در خط داستانی، لایت سیبرهای قوی‌تری را پیدا کند که میزان آسیب‌رسانی بیشتری داشته باشند. اولین موردی که در گیم‌پلی Star Wars Jedi: Fallen Order نظر شما را به خود جلب می‌کند، سیستم مبارزات و مهارت‌های قهرمان داستان و سیستم ذخیره بازی است. ریسپاون برای سیستم مبارزات و ذخیره کردن بازی از بازی‌هایی نظیر Sekiro: Shadows Die Twice الهام گرفته است؛ یک قهرمان که تنها یک سلاح ثابت دارد، آن را تعویض نمی‌کند و ازطریق کسب مهارت‌های مختلف، شیوه مبارزه کردن خود را شکل می‌دهد. ازاین‌رو درخت‌ مهارت‌ها مهم‌ترین نقش را در قوی‌تر شدن شما ایفا می‌کند.

تیم سازنده در گذشته اعلام کرده بود که سیستم مبارزات Star Wars Jedi: Fallen Order با داستان گره خورده است. بازیکن به‌واسطه‌ی نیروی فورس به ویژگی جدای هل دادن، کشیدن و ثابت کردن مجهز شده است. این سه قابلیت به مرور زمان و پیش‌روی در خط داستانی، در دسترس کال قرار داده می‌شود. حال زمانی‌که هرکدام از این قابلیت‌ها را کسب می‌کنید، بخشی از درخت مهارت‌ها آزاد می‌شود. ازاین‌رو می‌توانید امتیازهای کسب شده از ارتقای شخصیت را خرج مهارت‌های آزاد شده کنید یا اینکه منتظر بمانید و سایر مهارت‌ها را خریداری کنید. درخت مهارت‌ها هم به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود. در سمت راست مهارت‌هایی قرار دارند که نوار سلامت و قدرت آیتم بازیابی نوار سلامت را افزایش می‌دهد و برای زنده‌ماندن بیشتر کال طراحی شده‌اند. سمت چپ مهارت‌هایی است که به سه ویژگی‌های ذکر شده نیروی فورس مربوط می‌شود. این در حالی است که درمیان درخت مهارت‌ها، شاهد مهارت‌های مبارزاتی هستیم که برای لایت سیبر درنظر گرفته شده است.

Star Wars Jedi: Fallen Order

بازی دارای درجه سختی‌های مختلفی است که هر درجه سختی به بازیکن می‌گوید که چه مواردی سخت‌تر از گذشته می‌شود

نحوه کسب امتیاز مهارت هم بدین صورت است که با کشتن دشمنان، گشت‌وگذار در جهان بازی و پیدا کردن محیط‌ها و آیتم‌های مخفی، می‌توانید XP کسب کنید که این XP پس از رسیدن به سطح مشخصی، باعث ارتقای شما و کسب امتیاز می‌شود. البته کسب امتیاز در ظاهر ساده است، اما ریسپاون از سیستم مجازات نام آشنای سکیرو پیروی می‌کند. در سکیرو بازیکن پس از مردن، نیمی از امتیاز کسب شده نوار پیشرفت خود را از دست می‌داد. در فالن اوردر هم سیستم پیاده‌سازی شده است. بازیکن پس از مردن، متوجه می‌شود که نوار پیشرفت شخصیت اصلی صفر شده است و باید به مکان مورد نظر برگردد و امتیاز خود را مجددا به‌دست بیاورد. دراین‌میان اشاره کنم که سیستم مبارزات و دشمنان، به‌سختی بازی‌های سولزبورن نیست. به‌عبارتی می‌توان Star Wars Jedi: Fallen Order را نسخه آسان شده بازی‌های میازاکی دانست که آن‌چنان مورد بدی هم نیست، زیرا بازیکنان بیشتری قادر به تجربه‌ی آن هستند.

بااین‌حال بازی دارای درجه سختی‌های مختلفی است که هر درجه سختی به شما می‌گوید که چه مواردی سخت‌تر از گذشته می‌شود و می‌توانید باتوجه‌به مهارت خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. استودیو ریسپاون توانسته است ترکیب خوبی را میان درخت مهارت‌ها و پیشرفت در داستان بازی به‌وجود بیاورد. در جریان داستان، نحوه تکامل شخصیتی کال کستیس را مشاهده می‌کنید و به‌دنبال آن، نحوه و شیوه مبارزات شما هم به تکامل می‌رسد. استودیو ریسپاون برای استار وارز جدای: فالن اوردر، فقط به الهام گرفتن از ساخته‌های میازاکی بسنده نکرده است، بلکه به‌سراغ سری متروید، مخصوصا Metroid Prime رفته است. سیاره‌های بازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازیکن باید حتما به گشت‌وگذار در آن بپردازد. با گشت‌وگذار در جهان بازی، آیتم‌های ارتقای BD-1 را پیدا می‌کنید که درکنار آزاد شدن قابلیت‌های جدای شما در جریان داستان، به شما اجازه می‌دهد که به‌تمامی نقاط دسترسی داشته باشید. همچنین صندوق‌هایی درنظر گرفته شده که در نقاط مختلف هر محیط مخفی شده‌اند.

Star Wars Jedi: Fallen Order

استودیو ریسپاون از معماهای مختلفی در بعضی از محیط‌ها استفاده کرده است که برای حل کردن آن‌ها، باید به‌سراغ قابلیت‌های جدای خود بروید

این صندوق‌ها شامل آیتم‌های تزئینی برای کال، لایت سیبر وی، ظاهر BD-1 و ظاهر سفینه منتیس می‌شود؛ سفینه‌ای که شما ازطریق آن به سیاره‌های مختلف سفر می‌کنید. جدا از این مورد، صندوق‌های ویژه‌ای هم به‌صورت مخفیانه در جهان بازی قرار داده شده است که باعث افزایش تعداد آیتم بازیابی نوار سلامت می‌شود. به‌عبارتی اگر می‌خواهید بیش‌ازپیش در مبارزات زنده بمانید و تجربه‌ی کامل‌تری را کسب کنید، باید هر سیاره را با دقت بگردید. جدا از این موارد، مورد دیگری که حس‌وحال جالبی به گیم‌پلی استار وارز جدای: فالن اوردر بخشیده است، وجود تعقیب‌وگریزهای نام آشنایی است که در سری Uncharted و Tomb  Raider به‌دفعات متعدد آن‌ها را مشاهده کرده‌ایم. این موارد هرچند کم تعداد هستند، اما سبب شده است تا کاربر درکنار گشت‌وگذار در جهان بازی، بتواند لحظات سرعتی و هیجان‌انگیزی را هم تجربه کند. بااین‌تفاسیر، سیستم مبارزات در Star Wars Jedi: Fallen Order به‌گونه‌ای است که باتوجه‌به شیوه بازی کردن خود، می‌توانید به آن شکل دهید. برای مثال زمانی‌که لایت سیبر خود را به حالت دوتایی تبدیل می‌کنید، حرکات جدیدترین را یاد خواهید گرفت و می‌توانید از شیوه‌های مبارزه‌ای متنوع‌تری استفاده کنید؛ مخصوصا برای باس فایت‌های اصلی بازی که استفاده مناسب از نیروی فورس و حرکات مختلف، موردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بااینکه Star Wars Jedi: Fallen Order در بخش داستان و گیم‌پلی مشکل خاصی ندارد، اما در طراحی مشکلاتی را به خود اختصاص داده است. جدا از باس‌های اصلی که نسبت‌به تعداد قسمت‌های (چپتر) داستانی، تعداد قابل قبولی دارند، مینی باس‌ها طراحی مناسبی ندارند. در طول بازی سربازهای ویژه‌ی امپراطوری یا هیولاهایی را مشاهده می‌کنید که در ابتدا همانند یک مینی باس ظاهر می‌شوند، اما در ادامه به‌عنوان دشمنان عادی شما را به‌چالش می‌کشند. به‌عبارتی عدم تنوع سربازان و مینی‌باس‌ها، موردی است که باعث تکراری شدن دشمنان از اواسط بازی به بعد می‌شود. بااین‌حال، هر یک از سیاره‌های بازی زیست بوم و طراحی منحصربه‌فرد خود را دارد و همین مورد، سبب شده تا تکراری بودن دشمنان آنطور که باید و شاید، شما را اذیت نکند. همچنین از نظر فنی هم تعداد کمی باگ مثل گیر کردن دشمنان در داخل محیط مشاهده می‌شود. استودیو ریسپاون برای به تصویر کشیدن جلوه‌های بصری و طراحی‌های Star Wars Jedi: Fallen Order، از موتور گرافیکی آنریل انجین 4 استفاده کرده است. بااینکه مشکلات فالن اوردر به این بخش مربوط می‌شود، اما عملکرد آنریل انجین 4 برای یک بازی که ناشر آن الکترونیک آرتز است، بهتر از فراست بایت عمل کرده است. از نظر بصری هم Star Wars Jedi: Fallen Order در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. نورپردازی‌ها، افکت‌های بصری درکنار جزئیات بافت‌ها، مواردی هستند که فالن اوردر را به یک تجربه خوب نسل هشتمی از نظر بصری تبدیل کرده است. همچنین طراحی محیط‌های زیر آب هم در سطح خوبی قرار دارند.

Star Wars Jedi: Fallen Order

یکی از مواردی که جنگ ستارگان همیشه به آن معروف است، موسیقی است. موسیقی جنگ ستارگان درکنار خاص بودن، لذت بخش و شنیدنی است. تیم سازنده Star Wars Jedi: Fallen Order به‌خوبی از موسیقی‌های جنگ ستارگان و افکت‌های صوتی حاصل از سلاح‌های Blast و لایت سیبر برای بازی خود استفاده کرده است. همچنین آهنگ‌های ساخته شده برای فالن اوردر هم کیفیت لازم را دارند و باعث سرگرم شدن بیشتر مخاطب می‌شوند. Star Wars Jedi: Fallen Order جزو آن دسته از بازی‌هایی است که با اطمینان می‌توان گفت که تمامی کاربران بازی‌های ویدیویی را سرگرم می‌کند و جزو یکی از بهترین بازی‌های عرضه شده در سال ۲۰۱۹ به‌حساب می‌آید. اگر به یک بازی فانتزی و علمی تخیلی با داستانی گیرا و گیم‌پلی هیجان‌انگیز نیاز دارید، Star Wars Jedi: Fallen Order بهترین گزینه برای شما است و می‌تواند ۲۰ الی ۲۵ ساعت شما را سرگرم کند.

بررسی بازی باتوجه‌به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Star Wars Jedi: Fallen Order

استودیو ریسپاون با ساخت Star Wars Jedi: Fallen Order، دست به ریسک بزرگی زد. بااین‌حال ساخته جاه‌طلبانه آن‌ها به‌خوبی می‌تواند از نظر روایت داستان، مبارزات و جلوه‌های بصری شما را هیجان‌زده کند. بااینکه فالن اوردر در بخش‌هایی نظیر طراحی مینی‌باس‌ها و دشمنان ضعیف عمل کرده است، اما می‌توان آن را یکی از بهترین بازی‌های عرضه شده در سال ۲۰۱۹ دانست که تجربه‌ی آن می‌تواند ۲۰ الی ۲۵ ساعت شما را سرگرم کند.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • - روایت داستانی گیرا
  • - شخصیت‌ پردازی مناسب
  • - ربات BD-1
  • - جلوه‌های بصری چشم نواز
  • - ترکیب بسیار خوب درخت مهارت‌ها با گیم‌پلی و داستان
  • - سیستم مبارزاتی کارآمد
  • - موسیقی گوش‌نواز به سبک جنگ ستارگان

نقاط ضعف

  • - وجود برخی از باگ‌های آزار دهنده
  • - طراحی کم تعداد دشمنان و مینی باس‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده