نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۱۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۹

گزارش مالی Take-Two Interactive حکایت از فروش بالای بازی‌های این شرکت دارد

جدیدترین گزارش مالی Take-Two Interactive حکایت از سوددهی خوب بازی‌های مختلف این شرکت مثل Grand Theft Auto V دارد.

شرکت تیک تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) به‌تازگی گزارش کاملی از سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی جاری خود را منتشر کرده است؛ گزارشی که نکات جالبی در خود دارد و نشان می‌دهد که این شرکت غول‌پیکر با زیرمجموعه‌های متعدد خود سودآوری مناسبی در این مدت داشته است.

طبق گزارش تیک-تو، سود خالص این شرکت نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته ۷۴ درصد افزایش داشته و به ۸۵۹ میلیون دلار رسیده و همچنین میزان فروش محصولات این شرکت هم نسبت به سال گذشته با ۶۳ درصد افزایش همراه بوده و به ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است. علت اصلی این قضیه هم به انتشار بازی‌هایی مثل بوردرلندز 3 (Borderlands 3) و NBA 2K20 در این مدت مربوط می‌شود و البته سودی که همچنان بعد از مدت‌ها از طریق بازی‌هایی مثل NBA 2K19 و Grand Theft Auto V نصیب این شرکت می‌شود و در عین‌حال شرکت Social Point هم با سودآوری خوبی همراه بوده است؛ شرکتی در زمینه‌ی تولید بازی‌های موبایل که چند سال قبل توسط تیک-تو خریداری شد.

سهم بخش دیجیتال بازار هم طبق انتظارات بالاتر رفته و میزان فروشی که تیک-تو در این بخش کرده، ۶۳ درصد بیشتر از قبل شده و به ۶۹۵ میلیون دلار رسیده است، یعنی ۷۳ درصد از کل فروش شرکت در این بازه‌ی زمانی.

یکی دیگر از بخش‌های گزارش اخیر در مورد به‌روزرسانی میزان فروش بازی‌های تیک-تو است. طبق آمارهای ارائه‌شده، تاکنون هفت میلیون نسخه از بازی بوردرلندز 3 به فروش رسیده است؛ بازی‌ای که آخرین آمار آن به پنج روز پس از انتشار مربوط می‌شد و معادل پنج میلیون نسخه بود. همچنین بازی Red Dead Redemption 2 هم فروش خود را به ۲۶.۵ میلیون نسخه رسانده است و مطمئناً با توجه به عرضه‌ی نسخه‌ی کامپیوتر این بازی، فروش آن به مراتب بالاتر هم خواهد رفت.

GTA V نیز هنوز قصد بازنشسته‌شدن ندارد و به فروش عالی خود ادامه می‌دهد، به‌طوری‌که آمار فروش این بازی هم نسبت به گزارش قبلی پنج میلیون نسخه بیشتر شده و به عدد خیره‌کننده‌ی ۱۱۵ میلیون نسخه رسیده است.

Borderlands 3

بعد از ارائه‌ی این گزارش مالی، خبرنگار سایت گیمز اینداستری به‌سراغ استراس زلنیک، مدیرعامل تیک-تو رفت و نظر او را در مورد فروش بالای بازی حتی پس از گذشت ۶ سال از عرضه‌ی آن پرسید که زلنیک چنین پاسخ داد:

فکر می‌کنم GTA V در این سال‌ها به بازی‌ای تبدیل شده است که هر کسی با پشت‌سر گذاشتن ۱۷ سالگی خود احساس می‌کند باید حتماً به تجربه‌ی آن بپردازد.

موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که در نظر بگیرید این بازی در اصل برای کنسول‌های نسل قبل تولید شده بود و بعد از آن بود که نسخه‌ی نسل فعلی آن هم منتشر شد. یعنی با اثری طرف هستیم که حتی با وجود تولید براساس کنسول‌های نسل قبل، چنان استانداردهایی داشته که بعد از گذشت ۶ سال همچنان با این میزان محبوبیت روبه‌رو است.

خبرنگار این سایت سپس به‌سراغ صحبت‌های اخیر ایو گیمو، مدیرعامل یوبیسافت (Ubisoft) در مورد بازی‌های سرویس‌محور می‌رود که مدتی قبل از عدم استقبال بازیکن‌ها از Ghost Recon Breakpoint به‌عنوان دنباله‌ی Ghost Recon Wildlands گفته بود؛ بازی‌ای که یوبیسافت انتظارات بسیار بیشتری از آن داشته و با واکنش خوبی از طرف مخاطبان همراه نبوده است. آیا تیک-تو برای جلوگیری از این مشکلات راه‌حل‌های مخصوصی دارد؟

بگذارید برای شما مثالی بزنم. ما چند سال قبل بازی NBA 2K Online را در بازار چین منتشر کردیم؛ بازی‌ای که با عملکرد خیلی خوبی همراه بود، ولی بعد از گذشت چند سال متوجه شدیم که نیاز به تغییراتی دارد و بنابراین به‌سراغ ارائه‌ی NBA 2K Online 2 رفتیم و در عین‌حال به پشتیبانی خود از نسخه‌ی قبلی هم ادامه داده‌ایم و تا همین امروز در حال ارائه‌ی خدمات مناسب برای هر دو بازی هستیم. ما همیشه به‌دنبال پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان خود هستیم و هرچیزی را که آن‌ها بخواهند به دست این مخاطبان می‌رسانیم و هدف از عرضه‌ی بازی‌های سرویس‌محور نیز همین است. ما باید خواسته‌های بازیکن‌ها را در نظر بگیریم و از طرف دیگر با ایده‌ها و تفکرات بازی‌سازهای خود همراه شویم و بین این دو بخش پلی بسازیم که به ارائه‌ی محصولاتی مناسب ختم شود.

تیک-تو به‌عنوان کمپانی مادر شرکت‌هایی مثل راک استار (Rockstar Games) و گیرباکس (Gearbox Software)، علاوه بر انتظاراتی که از ادامه‌ی فروش بازی‌های بوردرلندز 3، GTA V و Red Dead Redemption 2 و بخش‌های آنلاین این دو بازی و البته NBA 2K20 دارد، برای سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی جاری به سودآوری بالای بازی The Outer Worlds هم امیدوار است؛ اثر نقش‌آفرینی استودیو آبسیدین (Obsidian Entertainment) که با استقبال خوبی از طرف بازیکن‌ها همراه شده است.

همچنین این شرکت پیش‌بینی فروش مجموع سال خود را از حالت قبلی که ۲.۸۳ تا ۲.۹۲ میلیارد دلار بود به ۲.۹۳ تا ۳.۰۳ میلیارد دلار رسانده و در مورد پیش‌بینی سود خالص هم از ۲.۶ تا ۲.۷ میلیارد دلار به ۲.۷۵ تا ۲.۸۵ میلیارد دلار رسیده است. شاید یکی از دلایل این بهبود پیش‌بینی به رقبای اندکی مربوط شود که در سه‌ماهه‌ی سوم مقابل تیک-تو قرار می‌گیرند؛ موضوعی که زلنیک به آن چنین پاسخ می‌دهد:

فصل تعطیلات امسال خیلی با رقابت داغ و نفس‌گیری همراه نیست و در عین‌حال ما با آثاری مثل بوردرلندز 3، Red Dead Redemption 2 و The Outer Worlds می‌توانیم از این قضیه استفاده‌ی مناسبی کنیم. ولی چنین موضوعی به‌معنای این نیست که هرچیزی با هر کیفیتی را عرضه کنیم و انتظار فروش مناسبی از آن داشته باشیم، بلکه باید بازی‌های خود را با بالاترین کیفیت ممکن به‌دست مشتریان برسانیم تا آن‌ها هم از این بازی‌ها استقبال کنند. بنابراین استراتژی ما مثل همیشه تولید بازی‌های باکیفیتی است که در هر حالتی سهم خود را از بازار این صنعت داشته باشند.

بازی   The Outer Worlds

آخرین بخش از گفتگوی خبرنگار گیمز اینداستری با زلنیک هم به ماجراهای هنگ کنگ و سخنان دریل موری، مدیرعامل تیم بسکتبال هیوستن راکتس در مورد این اتفاقات مربوط می‌شود؛ سخنانی که شاید روی بازی NBA 2K Online در چین تأثیر بگذارند، ولی زلنیک چنین موضوعی را رد می‌کند و البته از اظهارنظر در مورد سیاست‌های تیک-تو و زیرمجموعه‌ی آن یعنی 2K Sports در مورد این قضایا و صحبت‌های سیاسی هم خودداری می‌کند، موضوعی که مدتی قبل حواشی زیادی برای بلیزارد (Blizzard Entertainment) به دنبال داشت.


منبع Games Industry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده