نویسنده: سارا مرتضوی
// یکشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

ری لود هشتم: مقایسه دو نسخه قدیمی و جدید بازی Link's Awakening

در قسمت هشتم از برنامه ری‌لود، سری به مجموعه محبوب و پرطرفدار زلدا زدیم و این‌بار برای مقایسه، نسخه‌ی قدیمی و ریمیک بازی The Legend of Zelda: Link's Awakening را انتخاب کردیم.

بازیِ اکشن ادونچر The Legend of Zelda: Link's Awakening محصول نینتندو، اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ میلادی، آن هم به شکل سیاه و سفید و برای کنسول‌ دستی گیم‌ بوی روانه بازار می‌شود. این نسخه از بازی، چهارمین عنوان از مجموعه زلدا و اولین نسخه‌ای به‌حساب می‌آمد که برای کنسول‌های دستی این شرکت عرضه می‌شود. علاوه بر این، بازی Link's Awakening جزو معدود نسخه‌هایی از مجموعه زلدا است که ماجراهایش در سرزمین هایرول جریان ندارد و نیز در این بازی اثری از خودِ پرنسس و برخی نشانه‌های آشنای دنیای بازی‌های زلدا پیدا نخواهید کرد. 

در بازی Link's Awakening، این‌بار شخصیت اصلی بازی سر از جزیره‌ی اسرارآمیز کوهولینت در می‌آورد. لینک برای رهایی از این جزیره و ادامه مسیر خود، به ناچار باید موجودی شبیه به والی عظیم‌الجثه را که نگهبان جزیره است، از خواب بیدار کند. برای بیدار کردن این وال اما لینک به هشت ساز مختلف نیاز دارد که هرکدام در گوشه‌ای از جزیره پنهان شده است. در مسیر پیدا کردن این سازها، بازیکنان با دشمنان مختلفی مبارزه می‌کنند و با ورود به دانجن‌های این بازی با پازل‌های سخت و پیچیده‌ای رو به رو خواهند شد. 

در ابتدا اما هدف اصلی نینتندو، ساخت یک بازی جدید نبود.سازندگان در واقع قصد داشتند همان نسخه‌ی آخر از مجموعه زلدا با نام The Legend of Zelda: A Link to the Past که برای کنسول SNES منتشر شده بود را برای کنسول دستی گیم‌بوی پورت کنند. این پروژه که درواقع سرگرمی اوقات فراغت کارمندان نینتندو به حساب می‌آمد، کم‌کم رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد و درنهایت به یکی از پروژه‌ی اصلی شرکت تبدیل می‌شود؛ تا جایی که تاکاشی تزوکا، خالق مجموعه زلدا نیز خود به روند ساخت این بازی علاقمند می‌شود. از آن پس تزوکا کارگردانی این بازی را برعهده می‌گیرد و بسیاری از اعضای تیم ساخت نسخه A Link to the Past را نیز به تیم ساخت بازی جدید دعوت می‌کند. تزوکا قصد داشت دنیایی خیالی با الهام از سریال تلویزیونی توئین‌پیکسِ دیوید لینچ در بازی خود ایجاد کند. با تمام این تفاسیر، درنهایت بازی Link's Awakening در سال ۱۹۹۳ روانه بازار می‌شود و منتقدان این بازی را از جنبه‌های مختلف مورد ستایش و تمجید قرار می‌دهند. 

در سال ۱۹۹۸، نینتندو نسخه‌ی دیگری از همین بازی را با نام The Legend of Zelda: Link's Awakening DX برای کنسول دستی گیم‌بوی کالر روانه بازار می‌کند. این بازی علاوه بر گرافیک رنگی، با پرینتر کنسول گیم بوی کالر هم سازگاری داشت و بازیکنان می‌توانستند عکس‌های خود از بازی را از طریق دستگاه پرینتری که به کنسول متصل می‌شد، منتشر کنند. در مجموع از دو نسخه سیاه و سفید و رنگی این بازی، شش میلیون نسخه به فروش رفته است. امروزه می‌توانید نام این بازی را تقریباً در تمامی لیست‌های بهترین بازی‌های تاریخ نیز پیدا کنید.

در سال ۲۰۱۹، نینتندو نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی سه‌بعدی از این بازی را برای کنسول نینتندو سوئیچ منتشر می‌کند که این نسخه نیز با استقبال گرمی از جانب طرفداران رو به رو می‌شود. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم در این قسمت از برنامه ری‌لود، دو نسخه قدیمی و بازسازی شده‌ی بازی The Legend of Zelda: Link's Awakening را با هم مقایسه کنیم.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده