بهترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی

بهترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی

چهار شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

۲۰۱۸ از حیث بازی‌های چندنفره که حس رقابت یا همکاری را به بهترین شکل شبیه‌سازی کنند، کمبودی نداشت. پس با زومجی و بهترین بازی‌های چندنفره در این سال همراه باشید. 

پایان سال ۲۰۱۸ فرا رسید و همانند سنت همیشه، به‌سراغ انتخاب بهترین بازی‌ از نگاه زومجی در شاخه‌های مختلف رفتیم. در سال ۲۰۱۸ بازی‌های چندنفره‌ی خوبی روانه‌ی بازار شدند که هر کدام از آن‌ها به‌نحوی مخاطب را سرگرم می‌کنند. از آنجایی که معمولا بازی‌های چندنفره فاقد داستان عمیق و گیرایی هستند، گیم‌پلی مهم‌ترین نقش را در سرگرم کردن مخاطب ایفا می‌کند. در ادامه نگاهی به نامزدها و برنده‌ی نهایی شاخه بازی‌های چندنفره خواهیم داشت و از نقاط قوت و برتری‌شان خواهیم گفت که چرا در لیست زومجی قرار گرفتند.

battlefield v

Battlefield V

سال گذشته استودیو دایس (EA Dice)، با ساخت بازی Battlefield 1 بازیکنان را به جنگی بزرگ برد؛ جنگی که تا به امروز کمتر به آن پرداخته شده است و دایس توانست در کنار یک بخش داستانی قابل قبول، یک بخش چندنفره بی‌عیب و نقص و هیجان انگیزی را در دسترس کاربران مجموعه بتلفیلد قرار بدهد. حال در سال ۲۰۱۸ استودیو دایس برخلاف انتظارهای هوادارانش که خواهان جنگ‌های مدرن بودند، جنگ جهانی دوم را انتخاب کرد. بازی Battlefield V شاید در بخش داستانی تجربه‌ی خوبی را ارائه ندهد، اما از نظر نبردهای آنلاین جنگی عظیم و هیجان‌انگیز را در دسترس مخاطبان خود قرار داده است. از نبرد در حالت کانکوئست و استفاده از تانک و هواپیما گرفته تا حالت‌های جمع و جورتر، همه و همه به‌شکلی طراحی شده‌اند که بازیکنان خود را در میدان جنگ تصور خواهند کرد و به هیچ‌وجه گذر زمان را حس نمی‌کنند. در راس تمامی حالت‌های بازی بتلفیلد V، حالت Grand Operation قرار دارد. در نسخه‌ی پیشین بود که دایس برای اولین بار از این حالت با نام Operation استفاده کرد و بازخوردهای خوبی را از سوی کاربران و بازیکنان دریافت کرد. حال در Battlefield V شاهد نسخه کامل‌تر و جذاب‌ترش هستیم که از نظر وسعت، بزرگ‌تر از قبل شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب و ارزشمند بازی Battlefield V به‌طراحی نقشه‌های بازی مربوط می‌شود. نقشه‌های بازی شاید تعداد کمی داشته باشند، اما هر کدام طراحی خاص و منحصربه‌فردی دارند و به‌خوبی حس و حال جنگ جهانی دوم را در بازیکنان به‌وجود می‌آورند. همچنین تغییرات ایجاد شده در کلاس‌های بازی شاید در نگاه اول نگران کننده باشند، اما همچنان کلاس‌های اسالت، مدیک، ساپورت و اسنایپر ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند. بخش شخصی‌سازی هم در Battlefield V کامل‌تر از نسخه‌ی پیشین خود شده است. در اینجا بازیکنان علاوه‌بر سلاح‌شان می‌توانند سرباز و حتی وسایل نقلیه را هم عمیق‌تر از گذشته شخصی سازی کنند و تغییرات مد نظرشان را روی آن‌ها اعمال کنند.

fortnite

Fortnite

فورتنایت را می‌توان یکی از پر سر و صداترین بازی‌های آنلاین چند سال اخیر دانست. بازی فورتنایت به‌واسطه‌ی ساختار بتل رویال خود درکنار PUBG باعث شد سازنده‌های بسیاری به‌سراغ این سبک بروند، اما سوال اصلی این است که چرا فورتنایت تا به‌امروز به بزرگ‌ترین بازی بتل رویال تبدیل شده است و رقبای وی یکی پس از دیگری از کورس رقابت جا مانده‌اند؟ اصلی‌ترین موردی که بازی بتل رویال Fortnite را در لیست بهترین بازی‌های چند نفره‌ی زومجی قرار داده است، پشتیبانی خوب اپیک گیمز (Epic Games) از ساخته‌ی خود است. استودیو اپیک گیمز به‌صورت فصلی یک سیزن‌پس را برای بازیکنان در نظر گرفته است تا بتوانند جدا از محصولات داخل فروشگاه، از آیتم‌های تزئینی و اسکین‌های مخصوص به خودشان استفاده کنند. همچنین سیزن‌پس بازی فورتنایت دارای چالش‌های هفتگی بیشتری برای بازیکنان است تا بیش از پیش سرگرم شوند. از دیگر مواردی که سبب شده Fortnite به یک بازی جالب و متنوع نسبت به سایر بازی بتل رویال تبدیل شود، استفاده از ساخت و ساز در بازی است.

بازیکنان در فورتنایت می‌توانند از سازه‌های چوبی، آجری و آهنی استفاده کنند و برای خود سنگر بسازند. حال این سنگر می‌تواند یک دیوار یا یک قلعه باشد. به‌عبارتی Fortnite تنها یک بازی تیراندازی سوم شخص نیست که در جهان بازی بگردید و فقط سلاح جمع‌آوری کنید. بلکه باید چوب و موارد دیگری را هم پیدا کنید تا بتوانید در مقابل حملات سایر بازیکنان از خود دفاع کنید. در کنار تمامی موارد ذکر شده بد نیست به حالت‌ها و محیط‌های جدید هم اشاره کرد؛ حالت‌هایی که در جریان رویدادهای مختلف یا هفتگی در دسترس بازیکنان قرار داده می‌شوند و محیط‌هایی که فصل به فصل تغییر می‌کنند یا ویژگی جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. همه این‌ها فورتنایت را به اثری کاملا سرگرم‌کننده تبدیل کرده‌اند که محبوبیت فوق‌العاده آن، قطعا بی‌دلیل نیست. 

overcooked 2

Overcooked 2

نوبتی هم باشد نوبت یک بازی متفاوت در میان بازی‌های چندنفره سال ۲۰۱۸ است. Overcooked 2 یک بازی خانوادگی است که شاید تعدادی از مخاطبان بازی‌های ویدیویی با خود فکر کنند که این دسته از بازی‌ها جایی در لیست بهترین‌ها ندارند، اما واقعیت این است که بازی Overcooked 2، ساخته استودیو Team17، جزو آن دسته از بازی‌هایی است که نه تنها ارزش ستودن دارد، بلکه تجربه‌‌ای بسیار سرگرم کننده در زمینه بازی‌های آنلاین را در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهد. در اکثر بازی‌های آشپزی‌محوری که تا به‌حال عرضه شده‌اند، مشاهده شده است که بازی‌های آشپزی محور تنها به پخت و پاز و قرار دادن غذا در ظرف خلاصه می‌شوند. این در حالی است که Overcookeed 2 عرضه شده است تا این باورها را از بین ببرد. Overcooked 2 در ظاهر شاید یک بازی آشپزی‌محور باشد، اما هدفی بالاتر از آشپزی کردن دارد و آن هم سرگرم کردن مخاطب است. از این رو در هر سطح جدا از آشپزی کردن چالش‌های مختلفی برای بازیکنان در نظر گرفته شده است که می‌توانند آن‌ها را انجام بدهند. همچنین Overcooked 2 را می‌توان یک بازی آنلاین خانوادگی بسیار خوب دانست. فرض کنید در کنار خانواده‌تان مشغول آشپزی هستید که ناگهان به‌دلیل رعایت نکردن نکات فنی بخشی از آشپزخانه آتش می‌گیرد و حال یکی از بازیکن‌ها باید مشغول خاموش کردن آتش باشد یا وجود چالش‌های مشابه دیگر که تمامی بازیکنان را به‌تعامل با محیط مشغول می‌کند.

در مجموع Overcooked 2 توانسته حس و حال همکاری در یک بازی ویدیویی را در بهترین فرم ممکنش به تصویر بکشد و به همین دلیل هم یکی از بهترین بازی‌های چندنفره سال است. 

cod Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4

بازی Call of Duty: Black Ops 4 را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین نسخه‌های مجموعه Call of Duty دانست که در چند سال اخیر عرضه شده است. از گذشته تا به امروز کلاف دیوتی به داشتن داستانی عمیق و جذاب معروف بوده است، اما در Black Ops 4 شاهد حذف شدن بخش داستانی از بازی هستیم. استودیو تری آرک (Treyarch) سعی کرده است با حذف این بخش، بیش از پیش روی بخش آنلاین متمرکز شود و تجربه‌ی غنی‌تری نسبت به گذشته ارائه دهد. البته نمی‌توان از نبود بخش داستانی ناراحت شد، زیرا Call of Duty: Black Ops 4 از نظر محتویات آنلاین، موارد متنوعی را در دسترس کاربران خود قرار داده است تا بتوانند ساعت‌ها خود را تنها یا در کنار دوستان‌شان سرگرم کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب COD: Black Ops 4، گان‌پلی بازی است. معمولا در بازی‌های کالاف دیوتی گان‌پلی بازی بسیار خوب طراحی شده است، اما در Black Ops 4 این کار به بهترین شکل ممکن انجام شده است. از همان ابتدا که اولین سلاح بازی را در دست می‌گیرید، متوجه این مورد خواهید شد و دوست دارید مدام شلیک کنید و سایر بازیکن‌ها را یکی پس از دیگری از میان بردارید. در این میان اشاره کنم که روان بودن گان‌پلی بازی مختص به سلاح خاصی نیست و در تمامی سلاح‌ها این مورد صدق می‌کند. ترکیب گان‌پلی با اسپشالیست‌ها و ویژگی‌های‌شان مورد دیگری است که Call of Duty: Black Ops 4 سعی دارد از طریق آن مخاطبان را به خود جذب کند.

بازی Call of Duty: Black Ops 4 با اینکه فاقد بخش داستانی است، اما در حالت زامبی شاهد یک روایت داستانی متفاوت نسبت به حالت‌های زامبی نسخه‌های پیشین هستیم که در نوع خود جالب است. این بخش شاید داستان غنی‌ای را ارائه ندهد، اما تجربه‌ی آن در کنار سه بازیکن دیگر شدیدا سرگرم کننده است و بازیکنان را وارد محیط‌های مختلفی می‌کند تا تجربه‌ی کاملی را کسب کنند. در کنار حالت زامبی استودیو تری آرک یک حالت بتل رویال با نام بلک‌اوت هم برای بازیکنان در نظر گرفته است. یکی از ویژگی‌های خوب حالت بلک‌اوت بازی Call of Duty: Black Ops 4 وجود زامبی‌ها هستند. در بعضی از قسمت‌های نقشه بازی زامبی‌ها را می‌بینیم که کشتن آن‌ها آیتم‌های ارزشمندتری را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد.

forza horizon 4

Super Smash Bros. Ultimate

اما نوبت به برترین بازی زومجی در بخش چندنفره می‌رسد. از زمان عرضه‌ی نینتندو سوییچ کاربران خواستار یک نسخه از مجموعه Super Smash Bros بودند. اثری که به‌واسطه‌ی ساختار گیم‌پلی منحصربه‌فرد و کاراکترهای متعددی که دارد، شکل متفاوتی از بازی‌های مبارزه‌ای را در دسترس کاربران بازی‌های ویدیویی قرار داده است. بازی Super Smash Bros. Ultimate مدتی پیش در دسترس کاربران نینتندو سوییچ قرار گرفت و توانست عملکرد بسیار خوبی را از خود به‌نمایش بگذارد. اولین موردی که سوپر اسمش برادرز آلتیمیت را از سایر بازی‌های مبارزه‌ای متمایز می‌کند، تعداد کاراکترهای اولیه بازی است. در اینجا بازیکنان می‌توانند از میان ۷۴ کاراکتر مختلف، مبارز مورد علاقه‌شان را انتخاب و وارد جهان زیبا و رنگارنگ آلتیمیت شوند. نکته‌ی اصلی این است که تمامی ۷۴ کاراکتر سیستم حرکات و ضربات مخصوص به‌خودشان را دارند تا شاهد کارآمد بودن هرکدام از آن‌ها در بازی باشیم. معمولا بازی‌های مبارزه‌ای بخش داستانی قوی‌ای ندارند و تنها به چند مبارزه‌ی مختلف ختم می‌شود. این در حالی است که Super Smash Bros. Ultimate به‌واسطه‌ی حالت داستانی‌اش ثابت کرده است که از طریق خلاقیت و الهام گرفتن از سایر سبک‌ها می‌توان یک بخش داستانی جذاب برای یک بازی مبارزه‌ای خلق کرد. جدا از المان‌های مبارزه‌ای، حالت داستانی Super Smash Bros. Ultimate با نام World of Light دارای المان‌های سکو بازی و نقش‌آفرینی هم هست تا بازیکنان بتوانند تجربیات متفاوت و لذت بخشی را کسب کنند. همچنین باس‌ فایت‌ها مورد دیگری هستند که Super Smash Bros. Ultimate را به‌اثری هیجان‌انگیز تبدیل کرده است.

با اینحال اصلی‌ترین دلیل برای انتخاب این بازی به‌عنوان بهترین بازی چندنفره، بخش آنلاین و حس رقابتی است که میان بازیکنان به‌وجود می‌آید. سیستم اعمال کومبوها و ضربات در بازی Super Smash Bros. Ultimate به‌شکلی است که کاربران تازه‌کار و حرفه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند. هرچه بیشتر وارد این سیستم مبارزه‌ای شوید، موارد جدیدتری را یاد می‌گیرید و می‌توانید بازی کردن خود را بیش از پیش بهبود ببخشید. با اینحال حرفه‌ای شدن در نوع ضربات و تاکتیک‌های بازی دشواری خاص خودش را دارد. همین مورد سبب شده است تا بازیکنان حرفه‌ای توانایی و مهارت خود را در این بازی مبارزه‌ای مورد آزمایش قرار بدهند. موارد ذکر شده، تمام محتویاتی نیست که تیم سازنده برای بازیکنان سوپر اسمش برادرز آلتیمیت در نظر گرفته است. وجود ۸۵۰ موسیقی مختلف و گوش‌نواز از جهان بازی‌های نینتدو نظیر ماریو و زلدا موردی است که این بازی را به یک بازی آنلاین و مبارزه‌ای تمام عیار تبدیل کرده است.

پس بهترین بازی‌های چندنفره سال از دید زومجی به ترتیب زیر هستند:

  • Super Smash Bros Ultimate
  • Call of Duty: Black Ops 4
  • Overcooked 2
  • Fortnite
  • Battlefield V

نظرسنجی بهترین بازی چندنفره به پایان رسید و بر اساس آن، بازی Fortnite به عنوان بهترین بازی این بخش از دید کاربران زومجی انتخاب شد. در تصویر زیر می‌توانید جزییات دقیق این نظرسنجی را که ۳۶۵۳ نفر در آن شرکت داشتند مشاهده کنید:

بهترین بازی چندنغره

همچنین نظرسنجی بهترین بازی رانندگی / مسابقه‌ای سال هم به پایان رسیده است که برای مشاهده نتایج آن، می‌توانید به مطلب مربوطه مراجعه کنید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده