بازی PUBG Mobile اثر لایق تحسینی است که سبک شوتر آنلاین را با پیشرفت نوینی همراه می‌کند و با وجود محدودیت‌هایی که دارد، ساخته ارزشمندی است. با زومجی و بررسی این بازی همراه شوید.

وقتی بازی PlayerUnknown's Battlegrounds منتشر شد، موج عظیمی از بازیکنان علاقه‌مند، به سمت این بازی یورش بردند و با وجود ایرادات زیادی که چه در گان‌پلی و چه در گرافیک فنی داشت، موفقیت بزرگی را نصیب استودیوی بلوهول کرد. حال این موفقیت ادامه دارد و قطعا نقطه آغازی برای بازی‌های بتل رویال محسوب می‌شود. اینکه تجربه‌ای به این شگفت‌انگیزی، پا به دنیای موبایل بگذارد، قطعا بسیار ارزشمندتر است. حال با انتشار بازی اندروید و آیفون PUBG Mobile، استودیو تنسنت تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر را از جنبه‌های متفاوت ارائه داده است. با اینکه می‌توانیم کنترل بازی را یکی از مشکلات اساسی آن بدانیم، اما تجربه یک بتل رویال تکامل یافته و پر از هیجان واقعا شگفت‌انگیز است.

همه بازیکنان، حس واقعی بازی پابجی را در این اثر تجربه خواهند کرد و در حالی که پروازکنان روی جزیره بازی قرار گرفته‌اند، با چتر به پایین می‌پرند و تمام تلاش خود را برای پیدا کردن منابع از ساختمان‌های رها شده انجام می‌دهند و به نبردی عظیم و جهانی رهسپار می‌شوند؛ نبردی که تنها یک پیروز دارد و کسی که از بین ۱۰۰ نفر بتواند زنده بماند، برنده نهایی خواهد بود. چنین تجربه‌ای، آن‌هم وقتی بازیکنان گوشی‌های اندروید و آیفون یک‌جا جمع شده‌اند و از اقصی نقاط جهان و در هر شرایطی بازی را تجربه می‌کنند، واقعا لذت‌بخش و ارزشمند است. غارت کردن منابع و کشتن سریع دشمنان، تنها راه چاره بازیکنان برای زنده ماندن است و کسی که با تاکتیک و استراتژی حرکت کند، می‌تواند پیروز این نبرد باشد.

PUBG Mobile

بازی احساس بهتری نسبت به دیگر شوترهای موبایل به بازیکنان می‌دهد

وقتی که یک بازی شوتر آنلاین چند نفره روی پلتفرم موبایل منتشر می‌شود، اولین نگرانی برای هر بازیکنی، کنترل سخت بازی و تجربه نه‌چندان دل‌چسب آن است. باید بگویم که چنین مشکلی در این بازی هم وجود دارد و سختی و چالش مشهودی را در این رابطه می‌بینیم. درست است که بازی یک سری مشکلات دارد، اما در طرف مقابل سازندگان موفق شده‌اند تمام ویژگی‌های نسخه اصلی پابجی را برای صفحه نمایش کوچک‌تر موبایل بهینه کنند و از این نظر، با بازی خوبی رو‌به‌رو هستیم.

در ابتدا بگذارید مقایسه‌ای کوتاه بین بازی آیفون و اندروید PUBG Mobile با نسخه پی‌سی و ایکس‌باکس وان داشته باشیم و تفاوت‌ها و شباهت‌ها را درک کنیم. بازی برخلاف نسخه اصلی در ابتدا تنها دارای نقشه اصلی بود؛ اما در آپدیت بعدی، نقشه Miramar هم به آن اضافه شد. بازی با اینکه بافت و نرخ فریم خوب و قابل قبولی ارائه می‌کند، اما طبیعتا نمی‌تواند به پای سایر نسخه‌ها برسد. نکته دیگر هم اینکه مشابه با نسخه کنسولی بازی، هر بازیکن می‌تواند روی اکانت خود آیتم‌های سفارشی منحصربه‌فردی داشته باشد و یک شخصیت اختصاصی بسازد. با تجربه مکرر بازی، سطح شما بالاتر می‌رود و می‌توانید حالت‌های جدیدی از بازی را نیز تجربه کنید. یکی دیگر از تغییراتی که شاید مهم به نظر نرسد، حذف شدن شیشه پنجره‌ها در نسخه موبایل است که یکی از نکات منفی بخش گرافیکی بازی محسوب می‌شود. ظاهرا سازندگان نتوانسته‌اند بدون افت فریم برخی المان‌ها از جمله پنجره‌ها را در بازی قرار دهند و در نهایت مجبور به حذف آن شده‌اند.

PUBG-Mobile

یکی دیگر از نکاتی که سازندگان آن را تائید نکرده‌اند اما طبق شواهد بسیار محتمل است، ورود بات‌هایی در سطح ابتدایی بازی است. این بات‌ها در سطوح پایین به دلیل دلسرد نشدن بازیکنان قرار داده شده‌اند و اتفاقا از هوش مصنوعی ضعیفی برخوردارند. کشتن این ربات‌ها بسیار بسیار ساده است و تنها به خاطر تشویق بازیکنان به ادامه دادن نبرد و ترزیق اعتمادبه‌نفس صورت پذیرفته است؛ اما به شخصه وجود چنین بات‌هایی را بی‌دلیل و یکی از نکات منفی بازی می‌دانم. اینکه تمام کاراکترهای حاضر در بازی، افراد واقعی باشند و نبرد با هر ۹۹ نفر چالش برانگیز و سخت باشد، بسیار هیجان‌انگیزتر است. قطعا هر شکستی زمینه‌ساز عطش بیش‌تر بازیکن برای یک تجربه دیگر است و خیلی بیش‌تر از چنین فیلرهای کاذبی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سازندگان در انتقال حس و حال نسخه اصلی بازی به نسخه موبایل موفق عمل کرده‌اند

PUBG Mobile تبلیغات بسیار کمی دارد و اصلا با موارد آزاردهنده‌ای روبه‌رو نیستیم. شخصا انتظار وجود پرداخت‌های درون برنامه‌ای گسترده برای خرید ابزار آلات مختلف در بازی را می‌کشیدم، اما باید بگویم که حداقل تا زمان نگارش این بررسی، هیچ پرداخت درون برنامه‌ای که تاثیری روی گیم‌پلی بازی داشته باشد، مشاهده نکردم. مکانیزم‌های خاصی برای پیشرفت دادن به سرعت بازی و البته علاقه‌مند کردن بازیکنان قرار داده شده است که می‌توان به جوایز روزانه و تورنمنت‌های فصلی اشاره کرد. این تورنمنت‌ها روی ارتقا سطح و کسب تجربه بازیکنان، تاثیر بسزایی دارند و سازندگان از المان‌های خوبی در این زمینه استفاده کرده‌اند.

کنترل این بازی تجربه بسیار بهتری نسبت به دیگر آثار هم‌سبک موبایل ارائه می‌دهد؛ البته اگر با بازی‌های موبایل سروکار نداشته باشید و انتظار‌تان از کنترل بازی چیزی در حد و اندازه کنسول یا پی‌سی باشد، کنترل نسخه موبایل می‌تواند اعصاب‌تان را خرد کند. یک سیستم جدید در زمینه نشانه‌گیری خودکار برای بازی در نظر گرفته شده است که می‌تواند به صورت جزئی شلیک و نشانه‌گیری را بهتر کند. تاثیر این قابلیت به درستی از طرف سازندگان خیلی جزئی است تا تبدیل به یکی از نکات منفی بازی نشود. حرکت بازیکن با جوی استیک تعبیه‌شده، بسیار آسان است و تغییر زاویه دید دوربین نیز به راحتی صورت می‌گیرد. دکمه‌های کنترلی نظیر شلیک کردن، حرکت کردن، دویدن و بازکردن کوله پشتی، نیز در جای خوبی قرار گرفته‌اند، اما انجام دادن هم‌زمان این کارها واقعا سنگین و پرزحمت است. با توجه به جای‌گیری‌‌تان در محیط، نشانه‌گیری متفاوتی را تجربه خواهید کرد و این مسئله با توجه به اسلحه‌ای که حمل می‌کنید، می‌تواند متغیر باشد. مطابق انتظار امکان استفاده از وسایل نقلیه نظیر موتور، ماشین و قایق نیز در بازی وجود دارد که البته استفاده از آن‌ها، به اندازه نسخه اصلی جذاب نیست.

PUBG-Mobile

خریدهای درون برنامه‌ای تاثیری روی گیم پلی بازی ندارند

وقتی با دشمنی در محیط بازی روبه‌رو می‌شوید، تنها یک تا دو ثانیه فرصت دارید تا کار وی را تمام کنید؛ البته اگر حریف یکی از همان بات‌ها نباشد. چنین روندی می‌تواند به‌راحتی شکسته شود و دلیل آن هم ناملایمات کنترل بازی است. منظورم این است که زمان‌بر بودن نشانه‌گیری و شلیک دقیق به حریف، می‌تواند در نهایت شما را به کشتن بدهد؛ مخصوصا وقتی که در اثر اشتباه به جای دکمه شلیک، چند سانت اطراف این دکمه را فشار دهید و کلا همه تمرکزتان بهم بخورد. در این هنگام واقعا جای خالی کنترل ماوس، کیبرد و گیم پد شدیدا احساس می‌شود. نکته بعدی در مورد دسترسی به وسایل کوله پشتی است و با توجه به اینکه اقلام غیرضروری زیادی در کوله خود خواهید داشت، دسترسی سریع به بسته‌های سلامتی زمان‌بر است. نوآوری‌های ساده در برخی از بخش‌ها صورت گرفته است تا جبرانی بر کنترل سخت بازی باشد. این نوآوری‌ها کنترل خودکار برخی از وظایف ساده بازیکنان را ممکن می‌کند و باعث روان‌تر و ساده‌تر شدن گیم‌پلی بازی می‌شود. از جمله این کنترل‌های خودکار می‌توان به برداشتن سلاح از روی زمین، تجهیز خودکار آن و هم‌چنین باز کردن خودکار درها اشاره کرد.

بیش‌تر قابلیت‌های نسخه کنسولی بازی در پلتفرم موبایل پیاده‌سازی شده است و هیچ کم و کاستی دیده نمی‌شود. استفاده کردن از هدفون خوب و باکیفیت، تجربه بازی را به ویژه در زمینه شنیدن صدای پای سایر بازیکنان حرفه‌ای‌تر می‌کند، اما حتی در صورت نداشتن چنین قابلیتی، می‌توانید از نشانگر خود بازی، برای آگاهی از مکان شلیک دشمنان خود استفاده کنید.

PUBG-Mobile

بازی موبایل PUBG Mobile به سبب پرتابل و قابل دسترس بودن در همه جا، ارزشمند است

قابل دسترس بودن در هر زمان و مکان، فاکتور بسیار مهمی است که ارزشمندی این بازی را فارغ از تمام محدودیت‌هایی که دارد، اثبات می‌کند. همینکه هر کسی می‌تواند گوشی خود را از جیبش درآورد و وارد دنیای رقابتی هیجان‌انگیز و گسترده‌ای شود، همان دستاورد ارزشمند و رو به جلویی است که سازندگان توانسته‌اند به آن برسند. این حقیقت کمک می‌کند که نکات منفی بازی کمتر دیده شوند و بازیکنان یک تجربه لذت‌بخش از جنس بتل رویال داشته باشند. وسعت محیط بازی با کشته شدن افراد بیش‌تر، زیادتر می‌شود و همین عاملی می‌شود که بازیکنان مرتبا در نبردهای رو در رو قرار گیرند و بازی به مرحله خسته‌کننده بودن نرود. لزوم توجه به هاله آبی رنگ سبب می‌شود که به مرکز نبردها نزدیک‌تر شوید و بتوانید با عملکرد بهتر در زمینه استتار و استفاده از سلاح‌های قدرتمندتر به شکست دشمنان خود امیدوار شوید. مطابق انتظار، در این نسخه از بازی نیز صداها یکی از فاکتورهای مهم در تجربه بازی هستند و سازندگان با استفاده از سیستم صوتی HD و هفت کاناله، به خوبی این قابلیت را به بازی اضافه کرده‌اند. گیمرهای حرفه‌ای می‌توانند از این قابلیت بازی استفاده کنند و جزو نفرات برتر باشند.

بازی PUBG Mobile اثری به واقع ارزشمند است که قدم رو به جلویی محسوب می‌شود و پیشرفت نوینی را در سبک شوتر آنلاین صورت داده است. تنسنت به خوبی توانسته است ماموریت بازسازی این بازی روی پلتفرم موبایل را با موفقیت انجام دهد و تا جایی که می‌تواند، تجربه‌ای بی‌نقص و البته جدید را تحویل بازیکنان دهد. بازی در بسیاری از بخش‌ها عالی ظاهر شده است و یک تجربه مهیج و اعتیادآور را برای بازیکنان پلتفرم موبایل ارائه می‌دهد.


منبع زومجی

PUBG Mobile

بازی PUBG Mobile یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود و اثری است که به خاطر داشتن ویژگی‌هایی نظیر پرتابل بودن، امکان دسترسی آسان و همچنین قابلیت تکرار زیاد، لیاقت تحسین شدن را دارد. بازی هرگز حس تجربه کنترل ظریف با ماوس و کیبورد را به بازیکن نمی‌دهد، اما با درک محدودیت‌های عادی موبایل و عالی ظاهر شدن بازی در بقیه بخش‌ها، این امکان را به ما می‌دهد که تجربه عالی و قابل تکراری را در حالت‌های مختلف داشته باشیم و در هر زمان و هر مکان این نبرد جهانی را تجربه کنیم.
بهنام میرزائی

8

نقاط قوت

  • - پیشرفت نوین در زمینه دستاوردهای فنی در موبایل
  • - صداگذاری خوب
  • - اتصال سریع و آسان به سرورهای بازی
  • - وجود حالت های سفارشی سازی متنوع
  • - موفق بودن بازی در ارائه حس و حال بازی پابجی در قالب یک اثر موبایل

نقاط ضعف

  • - اشکالات جزئی گرافیک بازی
  • - احتمال وجود بات در سطوح پایین
  • - برخی مشکلات در زمینه کنترل‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده