نویسنده: علی گودرزی
// چهار شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۴

کارمند سابق راک استار گیمز از شرایط سخت کار در این استودیو می‌گوید

جاب استافر، کارمند سابق راک‌استار گیمز، اخیرا نظراتی بحث‌برانگیز راجع به کار کردن در این استودیو محبوب مطرح کرده است.

دیگر چیزی به انتشار بازی Red Dead Redemption 2 باقی نمانده و روز به روز، خبرهای مختلفی از این بازی بزرگ و فوق‌العاده مورد انتظار منتشر می‌شود. اخیرا و در جریان تازه‌ترین اخبار بازی، دن هاوسر، از بنیان‌گذاران کمپانی راک استار گیمز، در مصاحبه با بلاگ والچر (Vulture) اعلام کرد که آن‌ها در سال ۲۰۱۸، برای تکمیل مراحل ساخت بازی جدیدشان، حدود صد ساعت در هفته کار می‌کردند؛ مصاحبه‌ای که خیلی سر و صدا راه انداخت و واکنش‌های مختلفی را هم در پی داشت.

یکی از این واکنش‌ها، به شخصی با نام جاب استافر (Job  Stauffer) برمی‌گردد. استافر که بنیان‌گذار کمپانی Orpheus Self-Care است و سابق بر این، در دو استودیو تل تیل و راک‌استار گیمز فعالیت داشته، خاطراتش از کار کردن در کمپانی راک‌استار را در قالب چند پست توییتری به‌اشتراک گذاشته است. وی در توییت‌هایش نوشت:

حدود دَه سال می‌شود که از کمپانی راک‌استار بیرون آمده‌ام، اما دوست دارم شما را از این موضوع مطمئن کنم که زمانی که روی بازی GTA IV در این کمپانی کار می‌کردم، مثل این بود که هفت روز هفته را با یک اسلحه که روی سرم گذاشته شده است دارم کار می‌کنم! مافوق‌های‌مان هم همیشه به ما می‌گفتند که شنبه و یک‌شنبه (که تعطیل است) را هم باید سر کار باشید تا وقتی دن یا سم (برادران هاوسر که مدیران این کمپانی هستند) به استودیو آمدند، ببینند که مانند آنها سخت مشغول کار و فعالیت روی بازی هستید!

استافر در ادامه خاطرنشان کرد که بعضا حتی استراحت برای مواردی همچون سرماخوردگی، از نظر اعضای بالارتبه‌ی راک‌استار گیمز، سزاوار سرزنش بوده است. این مطالب و واکنش‌ها به صحبت‌های هاوسر، وی را وادار به انتشار یک متن برای سایت کوتاکو کرد؛ متنی که آن را در ادامه می‌خوانیم:

به‌نطر می‌رسد که شبهه‌هایی از مصاحبه‌ی من [با بلاگ والچر] ایجاد شده است. نکته‌ای که در این مصاحبه می‌خواستم به آن اشاره کنم، کیفیت و چگونگی شکل‌گیری روایت و دیالوگ‌های بازی بود که کلی هم درموردش صحبت کردیم. ما فقط درباره‌ی شکل‌گیری روایت داستان بازی بحث کردیم و به روند دیگر بخش‌های بازی اشاره‌ای نکردیم. بعد از کار کردن روی بازی به‌مدت هفت سال، تیم شکل‌دهنده‌ی روایت داستان بازی که از چهار نفر یعنی من، لازلو (Lazlow)، روپرت هامفریز (Rupert Humphries) و مایک انسوورث (Mike Unsworth) تشکیل شده، حدود سه هفته را مثل همیشه و به صورت شبانه‌روزی کار کرد تا کار را به نتیجه برساند. سه هفته؛ نه چند سال! ما برای دوازده سال کنار هم کار کردیم و حالا حس می‌کنیم باید همه چیز را به نتیجه برسانیم. بعد از چندین سال کار کردن و آماده کردن همه‌ی موارد، ما باید همه چیز را بررسی کنیم و به‌نتیجه برسانیم.

نکته‌ی مهم‌تر این است که ما انتظار نداریم که دیگر اعضای تیم، به این شکل و به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند. در کمپانی ما افراد ارشدی هستند که به‌صورت تمام‌وقت، کل انرژی خود را صرف پروژه‌ها و کار خود می‌کنند و نتیجه‌اش را هم در بازی‌هایمان می‌بینیم، ولی باید بگویم که کار بیشتر، یک انتخاب است و ما از هیچ‌یک از افراد کمپانی انتظار نداریم که به خودشان سخت بگیرند. خیلی از اعضای ارشد تیم به‌شکلی متفاوت کار می‌کنند و خیلی هم مفید هستند. البته من جزو آن‌ها نیستم! نه اعضای ارشد و نه اعضای غیر ارشد، قرار نیست به‌زور، بیش از حد کار کنند. من باور دارم که راک‌استار گیمز در مسیر بسیار خوبی قرار دارد و به‌مدت طولانی به کارکنانش که برایش مهم هستند، خدمت خواهد کرد و روز به روز به محلی مناسب‌تر برای فعالیت آن‌ها تبدیل می‌شود.

دیدگاه‌های متناقض استافر و هاوسر شاید کمی توی ذوق بزند، اما سخت کار کردن اعضای یک کمپانی برای ارائه‌ی اثری بی‌همتا و درجه یک، موضوعی منطقی است. این قضیه سال‌ها پیش و در زمان انتشار بازی Red Dead Redemption هم پیش آمده بود و خانواده‌های کارکنان کمپانی Rockstar، نسبت به ساعات کاری این کمپانی اعتراض کرده بودند و در پایان هم دیدیم که نتیجه‌ی آن همه زحمت شبانه‌روزی، یک بازی باکیفیت و انقلابی بود.

بازی Red Dead Redemption 2 در تاریخ ۲۶ اکتبر (۴ آبان) راهی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 خواهد شد. نظر شما چیست؟ آیا با این موضوع، یعنی کار کردن فوق‌العاده سخت و شبانه‌روزی برای ساخت یک بازی باکیفیت، موافق هستید یا خیر؟ نظراتتان را با زومجی در میان بگذارید.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده