// دوشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۱

توبی هوپر، خالق فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس درگذشت

توبی هوپر، از چهره‌های پیشروی سینمای وحشت و خالق فیلم‌هایی نظیر کشتار با اره برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre) و پولترگایست (Poltergeist) روز شنبه درگذشت.

توبی هوپر، فیلمساز برجسته‌ی آثار ترسناک سینما و خالق فیلم The Texas Chain Saw Massacre، در روز شنبه در شرمن اوکس لس آنجلس، در سن ۷۴ سالگی از دنیا رفت. اداره‌ی پلیس لس آنجلس مرگ وی را طبیعی گزارش کرده است.

توبی هوپر فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس را با بودجه‌ی کمتر از ۳۰۰ هزار دلار ساخت که این اثر در ادامه با دستیابی به فروش بیش از ۳۰ میلیون دلار، به یکی از فیلم‌های جریان‌ساز سال بدل گشت. رویکرد واقع‌گرایانه و چشم‌انداز دیوانه‌وار فیلم، این اثر را به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران‌ها تبدیل کرده است. هوپر ۱۲ سال بعد، قسمت دوم کشتار با اره برقی در تگزاس را در قالب یک کمدی ترسناک، روانه‌ی سینماها کرد که این فیلم قادر به تکرار موفقیت قسمت اول خود نشد.

Texas Chain Saw Massacre

هوپر در سال ۱۹۸۲ فیلم Poltergeist را کارگردانی کرد؛ اثری که استیون اسپیلبرگ، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت و در نهایت این فیلم نیز به یکی از آثار ترسناک کلاسیک سینما بدل گشت. پولترگایست پس از نمایش، ضمن جلب تحسین منتقدان، سود بسیار خوبی را هم نصیب مترو گلدوین مایر کرد و تبدیل به هشتمین فیلم پرفروش سال شد.

در ادامه هوپر با همکاری Cannon Films، دو فیلم نیروی حیات (Lifeforce) و مهاجمانی از مریخ (Invaders from Mars) را کارگردانی کرد که دومی، بازسازی فیلمی به همین نام، محصول سال ۱۹۵۳ بود. او در سال ۱۹۷۹ مینی سریالی تحت عنوان سالمزلات (Salem's Lot) را بر اساس داستانی از استفن کینگ برای شبکه‌ی CBS کارگردانی کرد و در آن، دست به ترکیب دو مورد از عناصر فیلم‌های ترسناک، خون‌آشام‌ها و ارواح زد که نتیجه‌ی آن اثری با حال و هوای گوتیک بود. او در ادامه، کار در تلویزیون را برای دو دهه ادامه داد. این در حالی است که فیلم‌هایی که وی در این لا به لا می‌ساخت، هیچ‌کدام تاثیر کارهای ابتدایی وی را نداشتند. هوپر در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ دو قسمت از سریال اساتید وحشت (Masters of Horror) را کارگردانی کرد. جن (Djinn) آخرین اثر وی بود که آن را در کشور امارات تصویربرداری کرد.

هوپر در سال ۲۰۱۱، رمان ترسناک «فیلم نیمه شب» (Midnight Movie) را با همکاری آلن گلدشر نوشت.

Texas Chain Saw Massacre

در پی مرگ هوپر بسیاری از فیلمسازان کهنه‌کار آثار ترسناک سینما و تعدادی از کارگردانان جوان این عرصه، با انتشار پیام‌هایی به این واقعه واکنش نشان دادند.

جان کارپنتر (Halloween):

توبی هوپر، کارگردان کشتار با اره برقی در تگزاس، از چهره‌های پیشرو و خلاق در سینمای وحشت بود. او مردی شایسته و یک رفیق خوب بود. روز غم‌انگیزی است.

 ویلیام فریدکین (The Exorcist):

توبی هوپر مردی مهربان و خونگرم بود که ترسناک‌ترین فیلم دورانمان را ساخته است؛ دوستی بسیار خوب که هیچ‌گاه فراموشش نخواهم کرد.

 جیمز وان (The Conjuring-Saw):

از خبر درگذشت توبی هوپر بسیار غمگینم. او یکی از زیباترین انسان‌ها بود. مردی دوست‌داشتنی با روحی لطیف و مهربان. میراث تو همچنان زنده باقی خواهد ماند. روحت شاد.

 الی راث (Hostel):

افراد بسیار کمی را می‌توان یافت که به اندازه‌ی توبی هوپر، باهوش، مهربان و یک حامی و مشوق باشند. خوش‌شانس بودم که توانستم زمانی را در کنار وی سپری کنم و عمیقا دلم برایش تنگ خواهد شد.

 اسکات دریکسون (Deliver Us from Evil):

خداحافظ توبی هوپر؛ سلطان وحشت هنجارشکن.

 ادگار رایت (Shaun of the Dead):

بسیار ناراحتم که یکی دیگر از اساتید وحشت در سینما را از دست دادیم. او خالق تعدادی از تکان‌دهنده‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین لحظات تاریخ سینما بود.

 Tobe Hooper

پس از مرگ جرج رومرو در ماه جولای، حالا برای دومین ماه پیاپی شاهد از دست دادن یکی دیگر از چهره‌های پیشرو در سینمای وحشت هستیم تا بدین ترتیب، سال ۲۰۱۷ با درگذشت این دو فیلمساز و هنرمندان دیگری همچون جری لوئیس، راجر مور، جان هارت، بیل پکستون، جاناتان دمی و مارتین لاندو به عنوان سالی تلخ در خاطر علاقه‌مندان به سینما باقی بماند.


منبع Variety Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده