نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱

جاناتان دمی در سن ۷۳ سالگی درگذشت

جاناتان دمی، کارگردان فیلم‌های تحسین شده‌ای چون سکوت بره‌ها، در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

طبق خبری که وب‌سایت ایندی‌وایر منتشر کرده، جاناتان دمی، کارگردان برنده جایزه اسکار، پس از ابتلا به سرطان مری و عوارض ناشی از بیماری‌های قلبی، روز گذشته در سن ۷۳ سالگی در نیویورک دار فانی را وداع گفت. دمی در اواسط دهه هفتاد میلادی به شکلی حرفه‌ای وارد دنیای سینما و تلویزیون شد. او با راجر کورمن برای ساخت فیلم‌هایی کم هزینه‌ای چون Angels Hard as They Come، مادر دیوانه (Crazy Mama) و Caged Heat همکاری کرده است. دمی خیلی زود به کارگردان مورد علاقه استودیوها تبدیل شد و در سال ۱۹۷۷ کارگردانی فیلم Handle with Care محصول کمپانی پارامونت را بر عهده گرفت. او در ادامه فیلم‌هایی چون Melvin and Howard در سال ۱۹۸۰ برای کمپانی یونیورسال و Swing Shift در سال ۱۹۸۴ برای کمپانی برادران وارنر، را کارگردانی کرد.

در سال ۱۹۸۰، دمی وارد عرصه مستندسازی شد و فیلم کنسرتی Stop Making Sense با حضور گروه موسیقی Talking Heads را تولید و در سال ۱۹۸۴ منتشر کرد. Neil Young Journeys و Justin Timberlake + The Tennessee Kids دیگر فیلم‌هایی هستند که دمی در این سبک تولید و منتشر کرده است. در فیلم‌های کنسرتی به زندگی و پشت پرده برگزاری کنسرت‌های خوانندگان و گروه‌های موسیقی پرداخته می‌شود. در سال ۱۹۹۱، دمی برای کارگردانی فیلم سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs)، برنده جایزه اسکار شد. این فیلم توانست در پنج رشته که شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش اول زن می‌شود، موفق به دریافت جایزه اسکار شود.

The Silence of the Lambs

در سال ۱۹۹۳، دمی با فیلم فیلادلفیا (Philadelphia) بازگشت. در این فیلم تام هنکس و دنزل واشنگتن به ایفای نقش پرداختند و هنکس برای بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در مراسم اسکار آن سال شد. در سال ۲۰۰۴، دمی در فیلم کاندیدای منچوری (The Manchurian Candidate) بار دیگر با واشنگتن همکاری کرد. در سال ۲۰۰۸، دمی کارگردانی فیلم ریچل ازدواج می‌کند (Rachel Getting Married) بر عهده داشت که ان هتوی برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

ریکی و فلش (Ricki and the Flash) آخرین فیلمی بود که کارگردانی آن بر عهده دمی بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. او همچنین ساخت سریال‌ هایی چون Columbo و The Killing را نیز بر عهده داشته و همچنین کارگردانی سه قسمت از برنامه تلویزیونی پخش زنده شنبه شب (Saturday Night Live) را نیز بر عهده داشته است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده