// سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۰

راجر مور، بازیگر نقش جیمز باند در سال های دور درگذشت

راجر مور، بازیگری که ۱۲ سال نقش جیمز باند را ایفا کرده بود، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

بازیگر معروف و خوشتیپ بریتانیایی و کسی که بیشتر از هر بازیگری تاکنون در نقش جیمز باند هنرنمایی کرده بود، پس از نزدیک به ۹ دهه زندگی، امروز درگذشت. فررندان راجر مور بصورت رسمی اعلام کردند که پدرشان پس از مبارزه‌ای شجاعانه با بیماری سرطان، امروز در سن ۸۹ سالگی و در کشور سوییس درگذشت.

راجر مور بیشتر به خاطر نقش‌آفرینی در مجموعه فیلم‌های جیمز باند مشهور بود و البته بازی‌های به‌ یادماندنی‌اش در سریال‌های The Saint و The Persuaders. او همچنین بخش زیادی از عمرش را صرف کار برای یونیسف به عنوان یکی از سفرای این سازمان جهانی کرد.

راجر مورد در سال ۱۹۲۷ در لندن به دنیا آمد و پس از اینکه در دهه پنجاه وارد عرصه مدلینگ شد، قراردادی هفت ساله با کمپانی MGM امضا کرد. اولین فیلم‌های او چندان در یادها باقی نمانده است. از فیلم Interrupted Melody گرفته تا فیلم The King’s Thief اما با ورودش به دنیای تلویزیون، وی برای اولین بار طعم موفقیت را چشید.

مور در سال ۲۰۱۴ طی مصاحبه‌ای با گاردین گفت:

در سال‌های اولیه دوران بازیگری‌ام می‌گفتم که برای موفقیت باید به نسبت مساوی شخصیت، استعداد و شانس داشته باشید. باید بگویم در آن مورد اشتباه می‌کردم. برای خود من ۹۹ درصد شانس بود که باعث موفقیتم شد.‌ اگر استعداد داشته باشید اما در جای مناسب و زمان مناسبی قرار نگیرید، فایده‌ای ندارد.

Roger Moore

اولین حضور او در تلویزیون با سریال Ivanhoe به وقوع پیوست و سپس در سریال جنایی Maverick نیز حضور پیدا کرد و پس از آن هم مجموعه‌های معروف The Saint و The Persuaders به کارنامه بازیگری راجر مور در تلویزیون اضافه شدند. موفقیت او در سریال The Saint باعث شد تا راجر مور برای اولین بار وارد دنیای هالیوود شود و در فیلم های جاسوسی حضور پیدا کند که البته چندان در باکس آفیس موفق نبودند.

سرانجام مور برای بازی در فیلم جیمز باند انتخاب شد و همزمانی این اتفاق با ساخت سریال‌های تلویزیونی او باعث شده بود تا راجر مور را نتوان به این راحتی‌ها پیدا کرد. پس از اینکه شان کانری از نقش جیمز باند کنار گذاشته شد، مور در سال ۱۹۷۳ برای بازی در این نقش در فیلم Live and Let Die انتخاب شد. او علاوه بر این فیلم، در ۶ فیلم دیگر از مجموعه 007 نیز به مدت ۱۲ سال هنرنمایی کرد تا تنها بازیگری باشد که بیشترین حضور را در نقش جیمز باند داشته است. سرانجام مور در سال ۱۹۸۵ و زمانی که ۵۸ سال داشت از بازی در این نقش بازنشسته شد.

مور در مصاحبه با گاردین گفته بود:

در نقش جیمز باند بودن هیچ نکته منفی‌ای ندارد. مردم اغلب وقتی مرا می‌بینند، آقای باند صدایم می‌زنند و من حتی ذره‌ای ناراحت نمی‌شوم. چرا باید ناراحت شوم؟

پس از اینکه تیموتی دالتون به عنوان چهارمین جیمز باند جانشین راجر مور شد، مور مدتی استراحت کرد و از جلوی دوربین‌ها کنار رفت. وی تا سال ۱۹۹۰ در هیچ فیلمی حاضر نشد. پس از آن هم به صورت جسته و گریخته کار می‌کرد و نقش‌های کوتاهی در فیلم‌هایی چون Spice World و Boat Trip داشت.

Roger Moore

در سال ۱۹۹۹ مور نشان رتبه امپراطوری را دریافت کرد و سال ۲۰۰۳ هم به کسب نشان شوالیه نائل آمد که به خاطر حضور و تلاشش در خیریه‌ها به وی اعطا شد. عامل ورود راجر مور به یونیسف و تبدیل شدن به یکی از سفرای این سازمان، آشنایی وی با آدری هپبورن بود که پیش‌تر در یونیسف فعالیت داشت. مور در این باره به گاردین گفته بود:

ارزش نشان شوالیه برای من، بیشتر به خاطر کارهای انسان‌دوستانه‌ام است نه دوران بازیگری‌ام. مطمئنم که مردم از خودشان می‌پرسند یک بازیگر چطور از مشکلات جوامع جهانی باخبر است؟ اما با کار در یونیسف، من در زمینه‌های پزشکی همچون علل کوتاهی قد و همچنین فواید تغذیه از طریق شیر مادر، اطلاعات بسیاری به دست آوردم. احساس خوبی نسبت به توانایی‌های خودم دارم.

علاوه‌ بر این‌ها، راجر مور دو کتاب در مورد دوران بازیگری‌اش در نقش باند و دو اتوبیوگرافی هم نوشته است. آخرین کتاب او با نام Last Man Standing در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. وقتی در سال ۲۰۱۲ مجله تایم از وی پرسید که محبوب‌ترین جیمز باند در نزد او کیست، به نظر می‌رسید که نظر او از شان کانری به دنیل کریگ تغییر کرده است.

هم می‌توانی یک قدیمیِ آرام باشی و هم می‌توانی یک حسود تمام عیار باشی. من هر دو آن‌ها را می‌پسندم.

راجر مور با همسرش، کریستینا تولستراپ، و سه فرزندش زندگی می‌کرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده