نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱

مت ریوز به ساخت سه‌ گانه‌‌ جدیدی از بتمن می‌ اندیشد

مت ریوز در سخنان جدید خود از علاقه‌اش به ساخت مجموعه‌ای سه‌گانه و دنباله‌دار از شخصیت بتمن پرده برداشت.

به لطف فیلم‌های باکیفیت و تأثیرگذاری که مت ریوز از خود بر جای گذاشته است، وی به انتخاب مورد علاقه‌ی طرفداران برای کارگردانی فیلمی جدید از شخصیت قدیمی و محبوب بتمن تبدیل شده است. تنها نامی که تا چندی پیش برای کارگردانی فیلم جدید بتمن به گوش می‌رسید بن افلک بود، ولی سرانجام پس از اما و اگرهای فراوان مشخص شد که بن افلک دیگر در بین گزینه‌ها‌ی کارگردانی مرد شنل‌پوش نیست و بعد از اعلام این خبر بلافاصله مت ریوز برای کارگردانی این فیلم انتخاب شد. سال گذشته فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) اکران شد و اکثر قریب به یقین طرفداران از این کلیت این فیلم ناراضی بودند، ولی باید بدین نکته هم اشاره داشته باشیم که بازی بن افلک در نقش شخصیت بتمن یکی از نقاط قوت‌ آن فیلم نسبتاً ضعیف به شمار می‌رفت. در هر حال بعد از اکران فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice، صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون فیلم جدید بتمن به کارگردانی مت ریوز وجود دارد و قطعاً طرفداران این شخصیت نسبت به فیلم بعدی حساسیت بالایی خواهند داشت.

این نکته را هم باید ذکر کرد که خوشبختانه کمپانی برادران وارنر بعد از کنار گذاشتن بن افلک از گزینه‌ی کارگردانی این فیلم، زمان زیادی را تلف نکرد و بلافاصله مت ریوز را برای کارگردانی فیلم جدید بتمن انتخاب کرد و البته با این کار هم بن افلک و هم مت ریوز را تا حد زیادی از سؤالات خسته‌کننده و سردرگمی نجات داد.

Batman-II

ولی خب سؤالات خبرنگاران تا زمان اکران فیلم دست از سر سازندگان برنخواهد داشت. در جریان کنفرانس مطبوعاتی آخرین ساخته‌ی مت ریوز، یعنی فیلم War for the Planet of the Apes (جنگ سیاره میمون‌ها) که قرار است هفته‌ی دیگر اکران شود، سؤالاتی پیرامون فیلم جدید بتمن نیز مطرح شد. سایت فندانگو (Fandango) از مت ریوز در مورد نگاه کلی وی به این فیلم سؤال پرسید و گفت که آیا به این موضوع هم فکر می‌کند که سه‌گانه‌ای مستقل را از این شخصیت بسازد؟ مت ریوز در پاسخ چنین گفت:

من به ساخت فیلمی دنباله‌دار فکر می‌کنم، ولی خب در حال حاضر مهم‌ترین کار شروع ساخت فیلم جدید است. باید ساخت اولی را آغاز کنیم تا بتوانیم در مورد دنباله‌ی آن صحبت کنیم. باید داستان را از جایی شروع کنیم و بعد آن را بسط دهیم. اگر بگویم برای ساخت مجموعه‌ی سیاره میمون‌ها از همان ابتدا تا انتهای کار برنامه ریخته بودیم، دروغ گفته‌ام؛ چنین چیزی نبود. در آن مجموعه شخصیتی غنی به نام سزار وجود داشت و از همان ابتدا هم می‌شد آینده‌ی خوبی را برای این فیلم متصور بود، ولی خب همیشه این طور نیست که برنامه‌ی کاری را بریزید و نهایتاً هم همه‌چیز مطابق میل شما پیش رود.  

مت ریوز بلافاصله این نکته را هم اضافه کرد هنگامی که برای کارگردانی فیلم Dawn of the Planet of the Apes (طلوع سیاره میمون‌ها) انتخاب شد، نه او و نه استودیوی سازنده‌ی فیلم فکر نمی‌کردند که روزی این مجموعه به سه‌گانه تبدیل شود:

در حقیقت زمانی که برای کارگردانی فیلم Dawn of the Planet of the Apes انتخاب شدم، داستانی که من در ذهن داشتم با آنچه که به من دادند بسیار متفاوت بود. فکر می‌کنم این ایده‌های متفاوت از فیلم Rise of the Planet of the Apes (ظهور سیاره میمون‌ها) و چهارچوب داستانی که از ابتدا در آن ترسیم شده بود نشأت می‌گرفت، ولی خب طبیعتاً ادامه‌ی کار به همان شکل پیش نرفت. هنگامی که من و مارک بامبک (نویسنده‌ی این فیلم) کار بر روی فیلم Dawn of the Planet of the Apes را آغاز کردیم، می‌دانستیم چه چیزی در سر داریم، ولی نمی‌دانستیم چطور قرار است آن را به تصویر بکشیم. فکر می‌کنم در مورد فیلم بتمن هم همین موضوع صدق می‌کند، فکر کردن به سه‌گانه ساختن این فیلم در این زمان بسیار بلندپروازانه است، تنها چیزی که هم‌‌اکنون اهمیت دارد یک شروع قوی برای داستان جدید شخصیت بتمن است.    

دیدگاه مت ریوز در مورد احتمال سه‌گانه‌سازی بتمن کاملاً منطقی است؛ وی همین دیدگاه را در مورد دو ساخته‌ی قبلی خود داشت و حال پس از اتمام کار این مجموعه با قسمت آخر آن که هفته‌ی دیگر اکران می‌شود و پیش‌نمایش آن نمرات بسیار خوبی را از منتقدین گرفته است، می‌توان گفت سه‌گانه‌ی سیاره‌ی میمون‌ها یکی از بهترین سه‌گانه‌های چند سال اخیر سینما بوده است. البته چندان جای تعجب هم ندارد که مت ریوز تا پیش از ساخت و اکران فیلم جدید بتمن تمام برنامه‌‌های خود را به زبان نیاورد. مطمئناً پس از اکران این فیلم و در نظر گرفتن بازخورد آن در میان تماشاچیان و منتقدان، وی با خیال راحت‌تری در مورد آینده‌ی این سه‌گانه‌ی احتمالی سخن خواهد گفت.

Batman

به تازگی هم در خبری از این کارگردان از علاقه‌ی وافر وی به سه‌گانه‌ی تحسین‌شده‌ی کریستوفر نولان باخبر شدیم و وی نشان داد ترسی از بیان اندیشه‌هایش ندارد و گفت قرار است این شخصیت شنل‌پوش را به دنیای کارآگاهی و نوآر بازگرداند. وی همچنین گفته است که در ساخت فیلم جدید بتمن از آثار آلفرد هیچکاک، کارگردان نامی سینما که وی را یگانه استاد فیلم‌هایی معمایی و دلهر‌آور می‌دانند هم بهره خواهد برد. این گفته نشان از این دارد که آهنگ و مفهوم کلی فیلم جدید با نیم نگاهی به سه‌گانه‌ی کریستوفر نولان، سطح روایی متفاوت‌تری را از شوالیه‌ تاریکی نولان به نمایش خواهد گذاشت؛ برگ برنده‌ی کریستوفر نولان در ساخت آن سه‌گانه، نگاه کاملاً متفاوت وی به دنیای بتمن بود. انتظار می‌رود مت ریوز نیز با الگوبرداری از ساخته‌های این دو کارگردان در کنار استعداد و نگاه خاص خود، فیلمی متفاوت را در دنیای فیلم‌های تکراری و کلیشه‌ای کمیکی به وجود آورد. خوشبختانه این طور به نظر می‌رسد که این کارگردان همین تصمیم را در سر دارد.

تاریخ اکران فیلم جدید بتمن برای سال ۲۰۱۹ تعیین شده است.  

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده