نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۲

مت ریوز از علاقه‌ی خود به سه‌گانه‌ی بتمن کریستوفر نولان سخن گفت

کارگردان فیلم‌ جدید بتمن، سه‌گانه‌ی کریستوفر نولان را تحسین کرد و گفت آن مجموعه را سرمشق ساخته‌ی بعدی خود قرار می‌دهد.

این موضوع که کارگردان جدید فیلم بتمن، مت ریوز، در چند وقت اخیر چندین بار در مورد فیلم بعدی این مجموعه و علاقه‌ی خود به سه‌گانه‌ی کریستوفر نولان سخن گفته، هم عجیب است و همین خبری خوب تلقی می‌شود.

مت ریوز چندی پیش نیز در مصاحبه‌ای در مورد دیدگاه خود نسبت به شخصیت بتمن، این شخصیت قدیمی را در کنار شخصیت اصلی فیلم سیاره میمون‌ها قرار داد و به شباهت‌های شخصیتی بروس وین و سزار اشاره کرد. حال وی در مصاحبه‌ای جدید با سایت یاهو مووی (Yahoo! Movie)، صحبت‌های پیشین خود را در رابطه با این مقایسه روشن‌تر ساخت. وی ضمن ادای احترام به کریستوفر نولان، کارگردان سه‌گانه‌ی تحسین‌برانگیز بتمن، گفت که فکر می‌کند وقت آن رسیده که استودیوهای فیلم‌سازی نگاه خود را وسیع‌تر کنند و داستان‌های جدی‌تر و استعاری‌تر را در ساخته‌های خود روایت کنند. سخنان وی را با هم می‌خوانیم:  

کاری که هم‌‎‌اکنون استودیوهای فیلم‌سازی انجام می‌دهند و ساخته‌‌های متعدد آن‌ها، فیلم‌هایی با داستان روایی بسیار محدود، سطحی و کلیشه‌ای است. آنچه در مورد این ژانر متوجه شده‌ام این است که پتانسیل بالایی برای ساخت فیلم‌های متفاوت و خوب در آن وجود دارد. می‌توانید با داستان‌های عمیق‌تر و استعاری‌تر فیلم‌های متفاوتی را خلق کنید.   

Batman-III

مت ریوز در ادامه‌ی سخنان خود گفت که برعکس دیگر پروژه‌ها و فیلم‌های این ژانر که معمولاً نمی‌توان فهمید امضای چه کسی پای آن است و همه تقریباً در سطحی یکسان قرار دارند و کلیت آن‌ها بسیار شبیه به یک‌دیگر است، سه‌گانه‌ی کریستوفر نولان راه خود را پیدا کرده است و فیلم و شخصیت‌ها نشان‌دهنده‌ی دیدگاه متفاوت نولان هستند؛ کاملاً متوجه نگاه خاص نولان می‌شوید و می‌فهمید این سه‌گانه و این دیدگاه متفاوت در این ژانر تنها مختص به یک نفر است. این نکته را هم باید خاطرنشان کرد که مت ریوز خود کاملاً نسبت به این موضوع آگاهی دارد که ساخت فیلمی را قبول کرده است که دنیای آن پیش از این توسط زک اسنایدر و با فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) خلق شده است، ولی آنچه از صحبت‌های وی برداشت می‌شود این است که وی تلاش دارد همان رویه‌ی متفاوتی را پیش بگیرد که کریستوفر نولان پیش‌تر در سه فیلم Batman Begins (بتمن آغاز می‌کند) محصول سال ۲۰۰۵، The Dark Knight (شوالیه تاریکی)، محصول سال ۲۰۰۸ و The Dark Knight Rises (شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، محصول سال ۲۰۱۲، از این شخصیت قدیمی به نمایش گذاشت. وی همچنین گفت:   

برخلاف آنچه استودیوهای بزرگ فیلمسازی در سر دارند و تولید می‌کنند، سه‌گانه‌ی نولان راهی متفاوت در پیش گرفت و نگاه خاص خود را دیکته کرد.  

مت ریوز به عنوان کارگردانی که دو فیلم از بهترین فیلم‌های مجموعه‌ی سیاره‌ی میمون‌ها را کارگردانی کرده است و اغلب به دلیل همین نگاه متفاوتی که از آن صحبت می‌کند و در فیلم‌هایش هم آن را نشان داده، مورد تحسین قرار گرفته است. در هر صورت آنچه مت ریوز در مورد بتمن بعدی در سر دارد بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به ایده‌هایش در مورد شخصیت بروس وین هم اشاره داشت و گفت تصمیم دارد این شخصیت کت‌شلواری/شنل‌پوش را به همان چیزی که در ابتدا بیش‌تر با آن سروکار داشته برگرداند؛ دنیای کارآگاهی و نوآر.    

مت ریوز سابقه‌ی کارگردانی فیلم‌های Cloverfield (کلاورفیلد)، Let Me In (بگذار وارد شوم)، Dawn of the Planet of the Apes (طلوع سیاره میمون‌ها)، 10 Cloverfield Lane (شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد) و فیلم War for the Planet of the Apes (جنگ سیاره میمون‌ها) که قرار است ۱۴ جولای (۲۳ تیرماه) اکران شود را در کارنامه‌ی خود دارد.

Batman_II

گفتنی است بعد از کش‌وقوس‌های فراوانی که بن افلک با سازندگان فیلم جدید بتمن داشت، سرانجام قرار شد کارگردانی این فیلم به مت ریوز سپرده شود و از این روی فیلم‌نامه نیز بطور کامل از اول بازنویسی شد. تاریخ اکران فیلم جدید بتمن برای سال ۲۰۱۹ تعیین شده است.  
 


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده