نویسنده: محسن ظهرابی
// دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۲

نشست خبری پر حاشیه قاتل اهلی مسعود کیمیایی در گزارش روز هفتم جشنواره فیلم فجر

در این مطلب نگاهی به حواشی روز هفتم جشنواره فجر کرده و فیلم سد معبر ساخته محسن قرایی را بررسی خواهیم کرد.

طبق گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در روز گذشته هفت فیلم منتخب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هستند که عبارتند از: «آباجان»، «بیست و یک روز بعد»، «انزوا»، «بدون تاریخ، بدون امضا»، «خوب، بد، جلف»، «گشت ۲» و «ماجرای نمیروز». با پایان رسیدن جشنواره و اتمام نظرسنجی از مخاطبین یکی از هفت فیلم فوق به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سیمرغ دریافت خواهد کرد.

دیروز در جریان نشست خبری فیلم «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی در کاخ جشنواره (برج میلاد) دوباره حواشی زیادی برای این فیلم پرحاشیه به‌وجود آمد. مسعود کیمیایی از آغاز با جمله‌ای خبر از نشست پر سر و صدای خود داد: «آمدن و نشستن با شما تبعات دارد. با دنيای مزدوری در هنر روبرو هستیم. قيمت‌ها و ملاقات و جنس خنديدن‌ها را مي‌دانيم. اين فيلم مال نترس‌ها است. كسی كه اين فيلم را می‌بيند مانند سازنده‌اش نترس است. این فیلم برای او ساخته شده است. برای كسی که خود را در نادانی‌ها می‌گذارد. دو سال برای اين فيلم علاف بودم اما ايستادم تا فيلم را بسازم. اما دیگران به اين فیلم با گرفتن دو زار دامن می‌زنند. برای تو فيلم را ساختم و برای تو اينجا نشستم. دسيسه‌ها و سياهی ديگر نمی‌ماند و فقط فيلم است که می‌ماند.»

سپس پسر مسعود کیمیایی بازیگر ثابت فیلم‌های پدرش که در فیلم نقش یک خواننده را بازی کرده صحبت خود را شروع کرد: «سال‌ها است دارم از سينماي كيميایی ياد می‌گيرم. ممنون از آقای فریدون جيرانی و سعید راد كه در اینجا حضور دارند. اکنون علی‌رغم گلایه‌هاي زياد گفتم اينجا باشم تا سوالات را پاسخ بدهم. دوست داشتم پرویز پرستویی و امیر جديدی هم اینجا بودند، اما حاشيه‌ها كام‌مان را تلخ كرد. دوست داشتم بخش جشن جشنواره حفظ شود و از تلخی دور باشيم.»

فیلم قاتل اهلی

در جریان اتفاقات قبل از فیلم پرویز پرستویی نامه‌ای نوشته بود و از اینکه مسعود کیمیایی پلان‌های تازه‌ای را که در فیلمنامه نبود به فیلم اضافه کرده ابزار نارضایتی کرد. چند روز بعد مسعود کیمیایی در نامه‌ای خطاب به پرستویی جواب تندی به بازیگر باسابقه سینمای ایران داد. کیمیایی مشکل اصلی را تهیه کننده فیلم لشکری قوچانی می‌داند و نمی‌خواهد اجازه بدهد که در تدوین فیلم کسی جز خود او و تدوین‌گرش بهرام دهقانی دخالت کنند.

کیمیایی در نشست خبری اضافه کرد: «در این میان كنجكاوي ايجاد شده است و خبرنگاران حق دارند سوال بپرسند. آقای لشکری قوچانی آدم محترمی است اما ايشان كارشان تبليغات در تلويزيون بوده است. او با ساخت اين فيلم در كنار من و به واسطه من برای خودشان تبليغ بزرگی كرد. او به من نتوانسته بند كند، حالا نوبت به پولاد رسيده است. اين فيلم سازنده و روش دارد. مگر می‌شود، بعد از پنجاه سال فيلم‌ام را برای پسرم كج و كوله كنم.»

قوچانی نیز در ادامه گفت: «در اين فيلم بر قانون اصرار داشتم. معتقدم هر خلافی که صورت می‌گیرد، این قوه قضائیه است که باید قضاوت کند. اکنون فيلمنامه موجود است. اين فيلم زندگی من است و اگر خوب نباشد، من از سينما حذف می‌شوم. ۱۴ درصد از پول من را در فیلم، دولتی بر می‌دارد كه ادعا می‌كند از هنر حمايت می‌كند. حاشيه‌ها به فيلم من لطمه می‌زند. ایمان دارم که در اين نظام بی‌گناه پای چوبه دار می‌رود اما اعدام نمی‌شود. به زودی پيگيری قانونی اين اختلاف را انجام خواهم داد.»

مسعود كيمیایی نیز در ادامه و با اشاره به قوچانی اضافه کرد: «مگر می‌شود يك كتاب دو مولف داشته باشد. «قاتل اهلی» يك تعريف دارد و فقط در مونتاژ قرار است اندازه‌اش كمی تغيير كند. اين فيلم يک كيسه‌كشی می‌خواهد. فيلم تدوين ديگری نخواهد داشت. «قاتل اهلی» و حذفی‌اش مال من است و اقتصادش مال ايشان. كوتاه كردن فيلم در حد شما نيست. اصل حاشيه‌های ایجاد شده برای فیلم هم خود این آدم است.»

فیلم سد معبر

سد معبر یا شاید برای شما هم اتفاق بیافتد؟

یکی از فیلم‌هایی که از پیش از جشنواره انتظار زیادی برای دیدن‌اش وجود داشت «سد معبر» ساخته محسن قرایی به نویسندگی سعید روستایی بود که سال گذشته با فیلم «ابد و یک روز» تمام جوایز را درو کرد. فضای فیلم شباهت زیادی به ابد و یک روز دارد. دوباره روستایی در فیلمنامه‌اش سراغ شخصیت‌ها پایین شهر رفته و درگیری فیزیکی و خشونت در فیلم زیاد است. فیلمساز نیز تلاش زیادی کرده تا به جریان واقعی زندگی نزدیک شود و رفتار شخصیت‌ها را به واقعیت نزدیک کند اما در مجموع به تنوعی که تا به امروز در جشنواره دیده می‌شود دیدن یک فیلم با فضایی کاملاً مشابه فیلم موفق ابد و یک روز کمی در ذوق می‌زند و مخاطب را خسته می‌کند. هر چند ایده‌های خوبی در فیلمنامه‌ وجود دارد که تازه و جذاب است اما به اندازه کافی نیست. بازی حامد بهداد در بخشی از فیلم شبیه به نوید محمد زاده شده و شکل کارگردانی نیز بسیار شبیه به ابد و یک روز است. نکته منفی که در مورد فیلمنامه وجود دارد تکیه کردن فیلمنامه‌نویس بر اتفاق و حادثه است که در بخش‌های زیادی از فیلم منطق داستان را به هم زده و ماجرا را پیش می‌برد. در مجموع «سد معبر» چندان فیلمی موفقی با توجه به زمان ساختش به حساب نمی‌آید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده