پی سی های پیشنهادی برای ورزش های الکترونیک

پی سی های پیشنهادی برای ورزش های الکترونیک

پنجشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

برای داشتن تجربه‌ای مناسب در ورزش‌های الکترونیک به چه تجهیزاتی نیاز است و چه بودجه‌ای باید هزینه کنیم؟

eSports یا ورزش‌های الکترونیکی رقابت‌هایی از نوع دیجیتال و در شکل بازی‌های ویدیویی هستند که در بخشِ بازی‌های  چند نفره و گروهی در سبک‌های مختلفی سازماندهی و برگزار می‌شوند. مرسوم‌ترین ژانرهای مورد استفاده در ورزش‌های الکترونیکی شامل سبک‌های ورزشی، شوتر اول شخص، مبارزه‌ای، استراتژی هم‌زمان (Real-Time Strategy) و MOBA یا میدان نبرد چندنفره‌ی آنلاین است.

برگزاری رقابت‌های گروهی در بازی‌های ویدیویی از سال‌ها پیش و اندکی پس از فراگیر شدنِ این بازی‌ها در بین جوانان و در جوامع مختلف به صورت آفلاین مرسوم شد و گیم‌نت‌ها به محلی برای رقابت‌های هیجان انگیزِ گروهی در بین علاقه‌مندان تبدیل شدند. پس از استقبال گسترده از این نوع رقابت بود که ایده‌ی برگزاری مسابقات در ابعاد گسترده‌تر هم شکل گرفت و در بسیاری از کشورهای دنیا مسابقات به شکلی رسمی‌تر و در سطحِ ملی و سپس جهانی سازماندهی شد. به این ترتیب گیمر‌های حرفه‌ای با مهارت‌های بالا در هر سبک و بازی خاصی از این مسابقات برگزیده می‌شدند و در سطحی جهانی با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. تجربه و مهارت در بازی‌های گروهی به یک حرفه‌، تخصص و هدف جذاب تبدیل شد و بسیاری از نوجوانان و جوانانِ مشتاق را برای رسیدن به سطوحِ بالاتر در این رشته ترغیب می‌کرد.

از آن زمان بازی‌های بسیاری با توجه به استقبال کاربران از رقابت‌های گروهی ساخته شد و برخی از این بازی‌ها توانستند جای خود را در بازی‌های پرطرفدارِ گروهی و مخصوصا آنلاین تثبیت کنند. امروزه بازی‌هایی مانند Counter-Strike در سبک تیراندازی اول شخص و بازی‌های DOTA 2 و League of Legends در سبکِ استراتژی بسیار محبوبیت دارند و در تورنومنت‌های بین المللی معروف مثلِ ESL ،League of Legends World Championship و The International هم به مسابقه گذاشته می‌شوند. رویدادهای جهانی معمولا توسط شرکت‌های بزرگِ فناوری مثل سامسونگ، اینتل و ایسوس تامینِ مالی و پشتیبانی می‌شوند و در پایانِ مسابقات جوایزِ ارزشمندی به افراد یا تیم‌های شرکت کننده تعلق می‌گیرد. همچنین این مسابقات میلیون‌ها نفر تماشاچی آنلاین دارد که در هنگام برگزاریِ مسابقات می‌توانند لحظه به لحظه‌ی این رقابت‌ها را از طریقِ اینترنت و به صورت زنده از طریق سرویس‌های استریمِ معروف مانند Twitch پیگیری کنند. کارشناسان درآمدِ مالی ناشی از ورزش‌های الکترونیک در دنیا در سال کنونی را بالغ بر نیم میلیارد دلار برآورد می‌کنند.

اولویت‌ها در پی‌سیِ مخصوص بازی‌های الکترونیک

توجه به تجهیزاتی که به خوبی پاسخگوی نیازهای روز افزونِ گیمر‌ها باشد، به موازات فراگیر شدن بازی‌های رقابتی آنلاین و گروهی اهمیتِ دوچندانی یافت و تقریبا تمام سازندگانِ سخت افزار، رده‌ای از محصولاتِ خود را با در نظر گرفتنِ ویژگی‌ها و اولویت‌های مدنظر گیمرها در این زمینه بهینه سازی و معرفی کرده‌اند. انتخاب‌ها در عرصه‌ی قطعاتِ یک دستگاه‌ پی‌سی مناسب برای بازی‌های گروهی بسیار بیشتر از قبل شده و لوازم جانبی مطابق با خواست و الگوی کاربری رایج در بینِ این دسته از کاربران به وفور یافت می‌شوند. اما اینکه چه نوع سخت افزار با چه قدرت و حدودِ بودجه‌ای برای هر یک از بازی‌های رایج و پرطرفدار در eSports می‌تواند مناسب باشد، همان سوالی است که امروزه بیشترِ کاربران فعال در این رشته در مقطعی از دورانِ گیمری خود با آن مواجه می‌شوند و شاید کار آسانی برای برگزیدنِ قطعاتِ مناسب با توجه به نیازهای خود نداشته باشند.

eSports Gaming PCs

همیشه اولین کار در این زمینه باید انتخاب پردازنده و کارتِ گرافیک مناسب باشد. اینها قطعاتی هستند که بیشترین و مهم‌ترین تاثیر را در اجرای بی نقص و بدون تاخیرِ بازی‌ها ایفا می‌کنند و با در نظر گرفتن بازی‌های هدف و نرخِ فریمِ مناسب در آن باید تعیین شوند. مثلا ممکن است یک بازی بارِ پردازشی زیادی روی پردازنده‌ی مرکزی نداشته باشد و برای اجرای مناسب بیشتر به توانِ کارت گرافیک وابسته باشد. یا اینکه سبکِ بازی و موتور گرافیکی آن به شکلی باشند که علاوه بر کارت گرافیک به پردازندهِ‌ی نسبتا توانمندی هم نیاز داشته باشند. در هر حال الگوی اجرای بازی‌های مختلف دقیقا یکسان نیست و باید بر اساس هر بازی یا گروهی از بازی‌ها به صورت مجزا تصمیم گیری و انتخاب کرد. اهمیتِ اولویت دادن به انتخابِ کارت گرافیک قدرتمندتر در سیستم‌های مخصوص بازی را هم قبل از این در سری مقالات راهنمای خرید در رده‌های بودجه‌ای مختلف بارها یادآوری کرده بودیم.

پس از انتخاب پردازنده و کارت گرافیک اولویت بعدی با انتخاب مادربرد، حافظه، ذخیره‌ سازِ اصلی و ذخیره‌ سازِ ثانویه و البته منبع تغذیه و کیس است که در این سطح از اولویت سلایقِ افراد هم در کنار مسائل فنی منجر به انتخاب‌های مختلفی می‌شود که قاعدتا برای افراد مختلف متفاوت است و الگوی ثابتی ندارد. در اینجا سعی می‌کنیم به اولویتِ اول انتخاب قطعات که ماهیت فنی بیشتری دارند و کمتر دستخوشِ شخصی‌سازی‌ها می‌شوند بپردازیم.

پی‌سی‌های کارآمد در بازی‌های الکترونیک

اگر بخواهیم دقیق‌تر وارد جزئیاتِ سخت افزاری بشویم، باید برای بازی‌های برتر در این زمینه سخت افزاری را معرفی کنیم که از حداقل استانداردهای کیفی و کمیِ مناسب برای رسیدن به اجرای مطلوبِ آنها برخوردار باشد. در اینجا ابتدا مشخصاتِ دو سیستمِ رده میانی و رده بالا را با توجه به آخرین سیستم‌های پیشنهادی در مقالاتِ راهنمای خرید در نظر می‌گیریم و سپس راندمانِ آنها را در بازی‌های DOTA 2 ،League of Legends و Counter Strike روی این ترکیب‌های منتخب تشریح خواهیم کرد.

هر چند که خرید نمایشگرِ مناسب و لوازمِ جانبی هم برای پی‌سی‌های مخصوصِ بازی توجه به فاکتورهای مختلفی را در هنگام خرید می‌طلبد، اما در اینجا قصد داریم تنها به انتخابِ کلیدی‌ترین قطعاتِ مناسب برای این بازی‌ها بپردازیم و انتخاب صفحه کلید و ماوسِ مخصوص بازی را به گیمرها و سلایق شخصیِ خودشان واگذار کنیم.

سیستم پیشنهادی رده میانی

این پی‌سی برای گیمرهای آماتور و کسانی که تازه قصدِ ورود به دنیای بازی‌های الکترونیک را دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود. این سیستم پردازنده‌ای رده پایین دارد که به اندازه‌ی کافی در بازی‌هایی مانند LoL و DOTA 2 پاسخ‌گو و سریع خواهد بود و برای کارت گرافیک هم که گزینه‌ی مهم‌تری است، مدل‌های رده پایین تا رده میانیِ سری جیفورس شامل GTX 1050Ti ، GTX 1050 و GTX 1060 مطابق با بودجه و نرخِ فریمِ هدف گزینه‌های پیش رو هستند.

 سیستم پیشنهادی رده میانی برای eSports - تنظیمات متوسط/بالا در بازی‌ها - هدف ۶۰ فریم - eSports PC 1

قیمت

مدل

نام قطعه

۴۸۰ هزار تومان

Intel Core i3 7100

CPU

٣۹۰ هزار تومان

MSI B250M GAMING PRO

MotherBoard

۴۸۰ هزار تومان

GSkill Ripjaws V 2*4GB DDR4 2400MHz

RAM

۶۴۰ هزار تومان

(۸۹۰ هزار تومان)

(یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان)

GeForce GTX 1050 2GB GDDR5

GeForce GTX 1050 Ti 4GB GDDR5

GeForce GTX 1060 6GB GDDR5

VGA

۱۹۵ هزار تومان

Seagate Barracuda Compute 7200 64MB 1TB

HDD

۶۵ هزار تومان

ASUS 24X SATA

ODD

۲٣۰ هزار تومان

+GREEN GP530A-EU

POWER

۱۶۵ هزار تومان

GREEN Z2 Honor

CASE

سه میلیون و ۱۲۵ هزار تومان

جمع کل‌ (تومان)

برای حافظه از ۸ گیگابایت استفاده شده که برای این رده بازی‌ها کافی است، اما در صورتِ نیاز به ۱۶ گیگابایت و بالاتر هم قابلِ ارتقا خواهد بود. ذخیره‌سازِ اصلی را با توجه به بودجه همان هارددیسک مکانیکی در نظر می‌گیریم و خریدِ SSD هم گزینه‌ی اختیاری برای کاربر است.

سیستم پیشنهادی رده بالا

این پی‌سی برای گیمرهای حرفه‌ای و مجرب و کسانی که سابقه‌ی زیادی در دنیای بازی‌های الکترونیک دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود. این سیستم پردازنده‌ای رده میانی اما قوی دارد که بیش از نیازِ بازی‌هایی مانند LoL و DOTA 2 خواهد بود و علاوه بر تضمینِ ارائه‌ی نرخ فریمِ بالاتر از ۶۰ در آنها، در کنار کارت‌های گرافیک رده بالا می‌تواند محدودیت‌های معمول را پشت سر گذاشته، بالاترین تنظیماتِ گرافیکی این بازی‌ها را اجرا کند و در نمایشگرهای گیمینگ هم تا سطحِ ۱۰۰ یا ۱۴۴ فریم در ثانیه را فرآهم سازد. همچنین توانِ این پی‌سی فراتر از بازی‌های رایج در تورنومنت‌های رقابتی است و در بیشترِ بازی‌های جدید و سنگین‌تر هم  پاسخ‌گو و سریع عمل خواهد کرد. کارت‌های گرافیکِ رده بالا از سری جیفورس شامل GTX 1070 و GTX 1080 مطابق با بودجه و نرخِ فریمِ هدف گزینه‌های پیش رو در این ترکیب هستند.

 سیستم پیشنهادی رده بالا برای eSports - آخرین تنظیمات در بازی‌ها - هدف ۶۰ فریم و بالاتر  - eSports PC 2

قیمت

مدل

نام قطعه

۸۲۰ هزار تومان

(۹۳۰ هزار تومان)

Intel Core i5 7500

(AMD Ryzen 5 1600X)

CPU

۵۸۰ هزار تومان

(۵۲۰ هزار تومان)

Gigabyte GA-H270 Gaming 3

(Gigabyte AB350-Gaming 3 AM4)

MotherBoard

۸۴۰ هزار تومان

GSkill Ripjaws V 16GB (2*8GB) DDR4 2400Mhz

RAM

دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان

(سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان)

GeForce GTX 1070 8GB GDDR5

GeForce GTX 1080 8GB GDDR5X

VGA

۴۴۰ هزار تومان

SAMSUNG 850 EVO 250GB

SSD

۱۹۵ هزار تومان

Seagate Barracuda Compute 7200 64MB 1TB

HDD

۶۵ هزار تومان

ASUS 24X SATA

ODD

۴۲۰ هزار تومان

GREEN GP650B-OCPT

POWER

٢٢۰ هزار تومان

GREEN STRIKER

CASE

پنج میلیون و ۹٢۰ هزار تومان

جمع کل‌ (تومان)

برای حافظه‌ی سیستمی در این سطح ۱۶ گیگابایت رم توصیه می‌شود که جابجایی و اجرای همزمان یک بازی با برنامه‌های جانبیِ رایج مثل ابزارِ استریم‌ و مانیتورینگِ اجرای بازی را تسریع می‌کند. گنجاندنِ یک SSD پُر سرعت هم در این ترکیب ضروری است و یک منبعِ تغذیه‌ی قوی و کارآمد هم نسبت به مصرفِ کارت گرافیکِ رده بالای سیستم توصیه شده است.

بررسی راندمان

رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. درایورهای گرافیکی ای‌ام‌دی و انویدیا از آخرین نسخه‌ها در این بنچمارک‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

League of Legends Benchmark

در League of Legends یکی از پر طرفدارترین بازی‌های رقابتی آنلاین در دنیا چه سیستم رده میانیِ سه میلیون تومانی داشته باشید و چه سیستم رده بالا، باید انتظارِ داشته باشید که نرخ فریم‌های بسیار بالایی را در تمام دقت‌های تصویری تجربه کنید. یک کارت گرافیک GTX 1050 در کنارِ پردازنده‌ی دو هسته‌ای اینتل می‌تواند در رزولوشن 1080p میانگینِ ۱۷۳ فریم و در 4K هم متوسطِ ۱۱۱ فریم را تولید کند که حتی برای نمایشگرهای گیمینگِ ۱۰۰ و ۱۴۴ هرتز هم خروجی قابل قبولی محسوب می‌شود.

جالب توجه این که این بازی در رزولوشن‌های بالا آنچنان GPU-Bound نیست و میزانِ افت فریم در رزولوشنِ 4K خصوصا در کارت GTX 1070 کمتر از چیزی است که در بازی‌های دیگر می‌بینیم.

DOTA 2 Benchmark

DOTA 2 سنگین‌تر از LoL اجرا می‌شود و در نتیجه فریم‌های کمتری تولید می‌‌کند. با این وجود حتی در eSports PC 1 با قطعات ضعیف‌تر و GTX 1050 توانسته‌ایم به نرخ فریم ایده‌آل ۶۰ فریم در ثانیه در دقتِ 4K دسترسی پیدا کنیم. سیستمِ قوی‌تر هم توانسته در بدترین سناریوی آزمایشی به ۱۱۳ فریم در ثانیه برسد که برای نمایشگرهای مخصوص بازی قابل استفاده خواهد بود.

در این بازی هم در کارت‌های گرافیکِ رده بالا میزانِ کاربری GPU خیلی بالا نیست و کارتِ GTX 1050 هم بدونِ مشقتِ زیادی می‌تواند از پسِ اجرای این بازی بربیاید.

Counter-Strike Global Offensive Benchmark


کمتر گیمری را در دنیا پیدا می‌کنید که سری تاریخی Counter Strike را تجربه نکرده باشد، حتی گیمر‌هایی که مدت‌ها است بازنشسته شده‌اند. Counter-Strike با وجود موتور گرافیکیِ بروز شده‌ی بازی همچنان یکی از سبک‌ترین بازی‌های پرطرفدارِ شوتر در دنیا محسوب می‌شود. با نتایجِ به‌دست آمده تصور می‌شود که کارت گرافیک GTX 1050 هم بیش از حدِ نیاز برای این بازی قوی است و حتی مدل‌های ضعیف‌تر هم به راحتی از پس اجرای ایده‌آلِ این بازی برمی‌آیند، مگر این که مثلِ برخی گیمر‌های قدیمی به داشتنِ فریمِ بالای ۱۰۰ یا ۱۲۰ در این بازی عادت کرده باشید.

eSports Gamers

جمع بندی

پی‌سیِ کارآمد در eSports باید بتواند در هر کجا و با هر نمایشگری اجرای عالیِ بازی‌های رقابتی را با کمترین تاخیرِ ممکن تضمین کند

اگر قبل از این فکر می‌کردید که بازی‌‌های رایج در ورزش‌های الکترونیکی به سخت افزارِ قدرتمند و گران‌قیمتی برای اجرای مناسب نیاز دارند در اشتباه بودید. همان‌گونه که دیدید، سیستم پیشنهادی ما در رده‌ی متوسط هم توانست در سطحی عالی از پس اجرای بازی‌های پرطرفدار و پُرمخاطب در ورزش‌های الکترونیکی بر بیاید و گیمرها می‌توانند با اطمینان از عملکردِ بالای این سیستم در بازی‌های مشابه مثل Overwatch و Starcraft هم به سراغ تجربه و تمرین در آنها بروند.

سیستمِ پیشنهادی رده بالا شاید بیش از حدِ نیاز برای این بازی‌ها قدرتمند به نظر آید، اما از سخت افزاری برخوردار است که به‌راحتی می‌تواند تمام دقت‌های تصویری رایج در بازی‌های مذکور را با بالاترین تنظیمات و به صورت تضمینی اجرا کند و هر کجا که همراهتان باشد و به هر نمایشگر با هر رزولوشنی که وصل کنید، قطعا از بابت اجرای مناسبِ بازی‌ها با آن دغدغه‌ای نخواهید داشت و مطمئن هستید پی‌سی از از نظرِ فنی کم و کاستی نخواهد داشت. از طرف دیگر تاخیر در این نرخِ فریم‌های بالا در زمان اجرای بازی به کمترین سطح خواهد رسید و مثلِ برخی سخت افزارهای ضعیف یا قدیمی، تاخیرِ ورودی و تاخیر در پردازشِ خروجی تصویر در بازی‌ها عاملی برای برتریِ رقیب نخواهد شد و غلبه بر رقیبان تنها به تصمیم گیری، دقت و سرعتِ عمل بازیکن وابسته خواهد شد.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده