نویسنده: معین کلهری
// پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۲

هک شدن انجمن برخی کمپانی های بازیسازی و فاش شدن اطلاعات ۹.۳ میلیون کاربر

 اخیراً اعلام شده که حساب کاربری حدوداً ۹.۳ میلیون نفر  مورد هجوم قرار گرفته که به‌دنبال آن، اطلاعات بسیاری نیز در معرض خطر قرار دارد. با زومجی همراه باشید.

در دوماه گذشته، حملات بی‌پروایانه‌ای به فروم‌ها و وب‌سایت‌ها صورت گرفته و باعث به‌سرقت رفتن اطلاعات شخصی بسیاری از اشخاص شده است. در این بین، نام‌های آشنایی چون اپیک گیمز، فان‌کام و حتی انجمن‌های دوتا ۲ (DOTA 2) هم دیده می‌شوند. تمامی این حملات، با استفاده از کدهای مخرب در نرم‌افزار فروم‌ها صورت گرفته؛ به‌طوری که هکرها برای به‌دست آوردن اطلاعات کاربران از آن استفاده می‌کردند. در حربه یادشده، درحالی که پسوردها رمزگذاری شده‌اند به‌آسانی می‌توان آن‌را کرک کرد که با استفاده از آن، اطلاعات بیش از نه میلیون نفر (درواقع ۹.۳ میلیون نفر) دزدیده شده که رقم بزرگی است.

 بعضی از این حساب ها، ساختگی هستند و برخی از آن‌ها هم فقط برای یک بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از این حملات، در چند هفته گذشته و طی بازه‌های مختلف به‌وقوع پیوسته‌اند. به طور مثال، انجمن اپیک گیمز درست هفته پیش هک شد و فروم فان‌کام هم درحالی موردحمله قرار گرفت که فاصله زیادی از نظر زمانی با هجوم‌های قبلی نداشت. - انجمن‌های بازی DayZ نیز مدت‌ها قبل هم با یک رخنه مواجه شده بود -. در این بین و با این حال که هسته‌ اصلی "وی‌بی بولتین" زیر سوال رفته است، اما هنوز به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد!

وی‌بی بولتین، سیستمی در فروم‌هاست که نه‌تنها در گیمینگ بلکه در بسیاری از سایت‌ها کاربرد دارد. مشکلی اصلی سیستم مذکور، اجازه فعالیت به هکرها با استفاده از کدهای مخرب شناسایی شده است. البته در کنار آن؛ یک کدمخرب دیگر در نسخه قدیمی فروم‌ها هم رفع نشده است! در سال ۲۰۱۳، مشخص شد که بیش‌ از ۳۰,۰۰۰ وب‌سایت بر پایه وی‌بی بولتین، دارای نقص هستند. اگر کمپانی‌ها درحال  استفاده از نسخه‌های قدیمی تر وی‌بی بولتین باشند، ممکن است به‌زودی شاهد سیل عظیمی از حملات باشیم.

هرچند، سیستم وی‌بی با وجود تمام مشکلاتش همچنان هم برای شرکت‌های بازی‌سازی محبوب است. ضمن این که کمپانی‌های بزرگی مانند اسکوئر انیکس، نامکو باندای و فران‌تایر هم از همین سیستم استفاده می‌کنند. این موضوع؛ لزوماً آن معنی را نمی‌دهد که چنین نام‌های بزرگی برای هکرها به یک طعمه بزرگ تبدیل می‌شوند. - البته همچنان آسیب پذیر هستند-.

هنوز مشخص نیست که چه‌کسی پشت این حملات قرار گرفته، این هم مشخص نیست که شاید خود آن شخص هم توسط مهاجم‌های مشابه مورد حمله قرار بگیرد. متاسفانه ممکن است که هدف قرار دادنِ وب‌سایت‌هایی که از وی‌بی بولتین استفاده می‌کنند؛ توسط مجرم‌های سایبری رواج پیدا کند. اما به‌نظر می‌رسد که وب‌سایت‌های گیمینگ تنها هدف‌ نیستند. بلکه برخی از هکرها، اخیراً به سمت وب‌سایت‌هایی با تعداد بالای کاربران رفته‌اند! شما چه فکری می‌کنید؟ نظرات خودتان را با زومجی در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده