// سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: افتتاحیه‌ ۱۵۵ میلیونی Rogue One و آغاز اکران The Great Wall

همراه گزارش باکس آفیس و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا باشید.

دانلود 360p | دانلود 720p

باکس آفیس این هفته میزبان فیلمی است که خیلی از سینمادوستان، مخصوصا طرفداران کهکشان خیلی خیلی دور منتظرش بودند. نه تنها طرفدارانِ خوره‌‌ی دنیای جرج لوکاس، بلکه با توجه به توصیف منتقدان، «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One: A Star Wars Story) قبل از اینکه یک فیلم جنگ ستارگانی باشد، یک اکشنِ باشکوه است که برای دیدن آن، حتما نیاز نیست طرفدار قدیمی این مجموعه باشید. اولین اسپین‌آف سینمایی «جنگ ستارگان» اکرانش را با کسب ۱۵۵ میلیون دلار آغاز کرد. این رقم هنوز هیچی نشده، «روگ وان» را بعد از سه روزی که از اکرانش گذشته، به پانزدهمین فیلم پرفروشِ ۲۰۱۶ تبدیل می‌کند و همچنین این رقم فیلم را در رده‌ی دوازدهم بهترین افتتاحیه‌های تمام دوران‌ها قرار می‌دهد.

«روگ وان» اما همان‌طور که از یک فیلم جنگ ستارگانی انتظار داریم، به محض ورود تمام رکوردها را به نفع خودش نشکسته است. این یعنی افتتاحیه‌ی ۱۵۵ میلیون دلاری فیلم پشت سر افتتاحیه‌ی ۱۶۶ میلیون دلاری «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» و ۱۷۹ میلیون دلاری «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» در رده‌ی سوم بهترین افتتاحیه‌های سال ۲۰۱۶ قرار می‌گیرد. این رقم ۳۷ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۲۴۸ میلیون دلاری «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» و ۸۳ درصد بزرگ‌تر از افتتاحیه‌ی ۸۴/۶ میلیون دلاری «هابیت: سفری غیرمنتظره» محسوب می‌شود. در مقایسه باید گفت فیلم عملکردی شبیه به «سریع و خشمگین ۷»، «مرد عنکبوتی ۳» و دو قسمت آخر «شوالیه‌ی تاریکی» داشته است.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

به همین دلیل تحلیلگران فکر می‌کنند با اینکه این افتتاحیه به خودی خود معرکه‌ است و احتمالا به فروش نهایی چشم‌گیری ختم می‌شود، اما همزمان این حقیقت را هم به یادمان می‌آورد که تبدیل شدن «جنگ ستارگان» به یک مجموعه سالانه، کاری کرده تا جنگ ستارگانی که یک زمانی اکران هر قسمتش مثل یک رویداد بزرگ بود، در جمع بلاک‌باسترهای معمول هالیوود قرار بگیرد، جایگاه یگانه‌ی خودش را از دست بدهد و به یک اتفاق عادی تبدیل شود. خبر بد برای «روگ وان» اما این است که فیلم به خاطر آغاز نمایش چندتا فیلم پرسروصدای جدید مثل «مسافران» (The Passengers)، «آواز بخوان» (Sing) و «فرقه‌ی اساسین» (Assassin’s Creed) و گسترش اکران فیلم‌های مدعی اسکار در چند هفته‌ی آینده، رقبای زیادی خواهد داشت. این مسئله شاید خبر بدی برای «روگ وان» باشد، اما دنبال کردن عملکرد فیلم را برای ما جالب می‌کند. راستی، مجموع درآمد جهانی «روگ وان» در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش ۲۹۰ و نیم میلیون دلار برآورده می‌شود که ۴۵ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۵۲۹ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» محسوب می‌شود. رقمی که کماکان رقم خیلی خیلی بزرگی است.

اگرچه فاصله‌ی فروش افتتاحیه‌ی «روگ وان» و «نیرو برمی‌خیزد» زیاد به نظر می‌رسد، اما تحلیلگران فکر می‌کنند «روگ وان» هنوز این فرصت را دارد تا در ادامه‌ی اکرانش شگفت‌انگیزتر از اینها ظاهر شود. در مقایسه باید گفت «نیرو برمی‌خیزد» بعد از آغازی ۲۴۸ میلیون دلاری به مجموع درآمد خانگی دیوانه‌وارِ ۹۳۶ میلیون دست پیدا کرد. پس، اگر «روگ وان» دوران اکرانی شبیه به اپیزود هفتم را تجربه کند، می‌توان درآمد خانگی ۵۸۵ میلیون دلاری آن را پیش‌بینی کرد که رقم عجیب و غریبی به شمار می‌رود. رقمی که آن را بعد از «شوالیه‌ی تاریکی» به دومین فیلمی تبدیل می‌کند که موفق شده به درآمدی بین ۴۵۸ تا ۶۲۳ میلیون دلار دست پیدا کند. اما اگر سرعت فروش «روگ وان» در حد «نیرو برمی‌خیزد» نباشد، نتیجه چه می‌شود؟ تحلیلگران فکر می‌کنند می‌توان فروش نهایی ۴۶۰ میلیونی فیلم را پیش‌بینی کرد که در آن صورت رده‌ی دهم، نهم و هشتم پرفروش‌ترین فیلم‌های امریکای شمالی به «روگ وان»، «جنگ ستارگان» (۴۶۰/۹ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: تهدید شبح» (۴۷۴/۵ میلیون دلار) تعلق می‌گیرد. تمام اینها به یک نتیجه ختم می‌شود و آن هم این است که فاکتورهای زیادی در عملکرد «روگ وان» نقش دارند که نتیجه‌گیری مطلق درباره‌ی سرنوشت آن را سخت اما صبر کردن برای سردرآوردن از آن را جذاب کرده است.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

دومین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته درام «زیبایی جانبی» (Collateral Beauty)، است. «زیبایی جانبی» که ویل اسمیت را به عنوان ستاره‌ی‌ اصلی‌اش دارد، باز دوباره طرفداران این بازیگر را بدجوری ناامید کرده است. چه در گیشه و چه در نزد منتقدان. فیلم قبلی اسمیت یعنی «جوخه‌ی انتحار» با اینکه فیلم بسیار ضعیفی بود، ولی حداقل موفق شد ۷۴۵ میلیون دلار در سرتاسر دنیا بفروشد و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم اسمیت در داخل و خارج امریکا شود. «زیبایی جانبی» ولی کارش را فقط با کسب ۷ میلیون دلار آغاز کرد که این رقم با در نظر نگرفتن دو فیلم اولِ ویل اسمیت، بدترین افتتاحیه‌ی دوران کاری این بازیگر محسوب می‌شود. شاید بگویید هر فیلمی در مقابل «جنگ ستارگان» به همین روز سیاه کشیده می‌شود، ولی نباید فراموش کنیم که پارسال همین موقع دو فیلم «خواهران» (Sisters) و قسمت چهارم «آلوین و سمورچه‌ها» (Alvin and the Chipmunks) همزمان با «نیرو برمی‌خیزد» راهی بازار شدند، ولی موفق شدند حدود ۱۴ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کنند. آخرین فیلم قابل‌توجه ویل اسمیت، «ضربه مغزی» (Concussion) بود که سال پیش کارش را با کسب ۱۰ و نیم میلیون دلار آغاز کرد. بودجه‌ی «زیبایی جانبی» ۳۶ میلیون دلار گزارش شده است.

از تازه‌اکران‌ها که بگذریم، در مرور مهم‌ترین فیلم‌های قدیمی جدول باید از انیمیشن «موآنا» (Moana)، دومین محصول پرفروش دیزنی بعد از «روگ وان» بگویم که اگرچه این هفته رقیب غول‌پیکری به اسم «روگ وان» رو داشت، اما با این وجود به خوبی در مقابل آن ایستادگی کرد. آخرین انیمیشن دیزنی در چهارمین هفته‌ی اکرانش ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به دست آورد و به مجموع درآمد خانگی جدید ۱۶۲ میلیون دلار دست پیدا کرد و با عبور از «پیشتازان فضا: فراتر» (Star Trek Beyond)، در رده‌ی دوازدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۶ قرار گرفت. در مقایسه باید به «داستان اسباب‌بازی ۲» اشاره کرد که تا آخرِ هفته‌ی چهارمش ۱۵۶ میلیون دلار فروخته بود. «موآنا» ۱۵ و نیم میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرد تا مجموع فروش جهانی‌‌اش به ۲۸۰ میلیون دلار برسد.

این در حالی بود که کمدی «مهمانی کریسمس در اداره» (Office Christmas Party) در دومین هفته‌ی اکرانش با یک پله سقوط مواجه شد و پس از کسب ۸ و نیم میلیون دلار، مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۳۱ و نیم میلیون دلار رساند. تحلیلگران معتقدند که فیلم به خاطر محتوای کریسمسی‌اش، با آغاز تعطیلات حضور پررنگی در جدول خواهد داشت. تمام اینها در حالی بود که «مهمانی کریسمس در اداره» ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد تا این کمدی ۴۵ میلیون دلاری به ۶۶ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کند.

فانتزی «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۵۹۰‌تا از سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش را از دست داد و ۵ میلیون دلار به دست آورد. ساخته‌ی دیوید یتس که ۱۸۰ میلیون دلار خرج ساختش شده، رقم فوق‌العاده‌ی ۵۰۹ میلیون دلار را از بازارهای خارجی کسب کرده و مجموع درآمد جهانی‌اش هم روی عدد شگفت‌انگیز ۷۱۷ میلیون دلار قرار دارد. در همین حین، علمی‌-تخیلی «ورود» (Arrival) که در چندین هفته‌ی گذشته دوام شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کرد، این هفته ۹۵۸‌تا از سینماهایش را از دست داد و بعد از مدت‌ها با یک سقوط آزاد واقعی روبه‌رو شد. آخرین فیلم دنیس ویلنوو ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۸۶ و نیم میلیون دلار رساند. «ورود» هنوز شانس عبور از مرز ۱۰۰ میلیون را هم دارد. مخصوصا اگر ایمی آدامز بتواند در اسکار نامزد بهترین بازیگر زن هم شود که دور از دسترس نیست.

اما بگذارید سری هم به وضعیت سه‌-چهارتا از فیلم‌های مدعی اسکار روی پرده بزنیم. در رده‌ی هفتم جدول یکی از فیلم‌های بسیار بسیار تحسین‌شده‌ی این اواخر یعنی «لالا لند» (La La Land) قرار دارد که بعد از اینکه هفته‌ی پیش در پنج سینما اکرانش را آغاز کرد، این هفته تعداد سینماهایش را به ۲۰۰‌تا افزایش داد. این فیلم عاشقانه‌ی موزیکال ۴ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به چیزی حدود ۵ میلیون دلار رساند. اکران گسترده‌ی «لالا لند» از هفته‌ی بعد شروع می‌شود. رده‌ی ششم چارت اما متعلق به درام «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea) است که کمپانی‌های آمازون و رودساید تعداد سینماهایش را به یک هزار و ۲۰۳ سالن افزایش دادند؛ حرکتی که به نتیجه‌ی قابل‌توجه‌ای هم ختم شد. «منچستر کنار دریا» پس از تجربه‌ی ۳۹ درصد رشد فروش، ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۴ و نیم میلیون دلار رساند.

«حیوانات شب‌خیز» (Nocturnal Animals)، جدیدترین فیلم ایمی آدامز، جیک جیلنهال و مایکل شنون هم در پنجمین هفته‌ی اکرانش یک میلیون و ۳۹۱ هزار دلار کسب کرد و مجموع فروش خانگی‌اش را به حدود ۹ میلیون دلار رساند.  «حیوانات شب‌خیز» تاکنون nvسراسر دنیا ۲۰ میلیون دلار فروخته است. در نهایت کمپانی فاکس سرچ‌لایت تعداد سینماهای «جکی» (Jackie) را در دومین هفته‌ی اکرانش به ۸۶ سالن افزایش داد. جدیدترین فیلم ناتالی پورتمن ۵۵۰ هزار دلار کسب کرد و مجموع فروشش را به یک میلیون و ۵۹۲ هزار دلار رساند. ناگفته نماند که کمپانی پارامونت این هفته فیلم جدید دنزل واشنگتن یعنی «حصارها» (Fences) را در چهار سینما به‌صورت محدود روی پرده برد و ۱۲۸ هزار دلار به دست آورد. این فیلم که با بودجه‌ی ۲۴ میلیون دلار ساخته شده، نمایش گسترده‌اش را در روز کریسمس آغاز می‌کند.

اما در پایان بگذارید از فیلم «دیوار بزرگ» (The Great Wall)، محصول مشترک امریکا و چین بگویم که این هفته کارش را در بازار چین شروع کرد و با کسب ۶۷ و نیم میلیون دلار فوق‌العاده ظاهر شد. این فیلم که مت دیمون را به عنوان ستاره‌ی اصلی‌اش دارد، یک اکشن تاریخی پرهرج‌ومرج است که اتفاقاتش در جریان حمله‌ی یک سری هیولاهای ترسناک به دیوار بزرگ چین می‌گذرد. به قول تحلیلگران «دیوار بزرگ» که با بودجه‌ی ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شده، تمام ویژگی‌های لازم برای فروختن در سراسر دنیا را دارد. خبر بد برای فیلم اما این است که ظاهرا فیلم نقدهای چندان قابل‌دفاعی دریافت نکرده است. «دیوار بزرگ» ۱۷ فوریه ۲۰۱۷ تو امریکای شمالی اکران می‌شود.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Rogue One: A Star Wars Story۱۵۵ میلیون دلار
۲Moana۱۱/۶ میلیون دلار
۳Office Christmas Party۸/۴ میلیون دلار
۴Collateral Beauty۷ میلیون دلار
۵Fantastic Beasts and Where To Find Them۵ میلیون دلار
۶Manchester by the Sea۴/۱ میلیون دلار
۷La La Land۴ میلیون دلار
۸Arrival۲/۷ میلیون دلار
۹Doctor Strange۲ میلیون دلار
۱۰Nocturnal Animals۱/۳ میلیون دلار

 

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان

Rogue One: A Star Wars Story

با جرات می‌توان «روگ وان» را موردانتظارترین بلاک‌باستر امسال دانست. فیلمی که اگرچه جزو سری اصلی این مجموعه و دنباله‌ای بر «نیرو برمی‌خیزد» محسوب نمی‌شود، اما این چیزی از مقدار لحظه‌شماری طرفداران کم نمی‌کرد. این در حالی بود که از تریلرهای منتشر شده از فیلم و صحبت‌های سازندگان به نظر می‌رسید که قرار است با فیلمی روبه‌رو شویم که حال‌و‌هوای تیر و تاریکش، آن را در مقابل دیگر فیلم‌های «جنگ ستارگان» قرار می‌دهد. حالا که فیلم دیده شده، اکثر منتقدان باور دارند که «روگ وان» اسپین‌آفی است که در حد مجموعه‌ی اصلی خوب و حتی از چند نظر بهتر از آن است و آن را جنگ ستارگانِ پراکشن‌تری توصیف کرده‌اند که در تاریخ این مجموعه سابقه نداشته است و از آن به عنوان فیلمی یاد کرده‌اند که «جنگ ستارگان» را وارد مدار کاملا تازه‌ای کرده است. رایج‌ترین مشکلی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند اما این است که بعضی‌اوقات می‌توان متوجه‌ی شلختگی تدوین فیلم به خاطر فیلمبرداری دوباره‌ی بخش‌های زیادی از آن در جریان تولید شد. «روگ وان» به گروهی از قهرمانانی می‌پردازد که وارد ماموریت سرنوشت‌سازی برای دزدیدنِ نقشه‌های ستاره‌ی مرگ، سلاح مرگبار امپراتوری می‌شوند و فیلم سعی می‌کند تا از این طریق سوال همیشگی طرفداران «جنگ ستارگان»، یعنی نحوه‌ی به دست آمدن نقشه‌های ستاره‌ی مرگ در آغاز «جنگ ستارگان: امیدی تازه» را توضیح دهد.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را دوست دارد می‌آورد: «این یک فیلم کاملا جنگ ستارگانی است. شاید در حد فیلم اول یا "امپراتوری ضربه می‌زند" (بهترین‌ فیلم مجموعه) نباشد، اما در حد و اندازه‌ی "نیرو برمی‌خیزد" از سال پیش است و هزاران سال نوری بالاتر از "حمله‌ی کلون‌ها" و "تهدید شبح" قرار می‌گیرد». نویسنده توتال‌فیلم که فوق‌العاده از فیلم راضی است می‌آورد: «درحالی که فیلم‌های اپیزودیک "جنگ ستارگان" درباره‌ی جادوی نیرو، قهرمانان برگزیده و پیروزی خوبی بر بدی است، "روگ وان" درباره‌ی تراژدی وحشتناک جنگ است. به‌طوری که به‌شخصه خیلی غافلگیر شدم که دیزنی به گرت ادواردزِ کارگردان اجازه داده که چنین فیلم تاریکی از جنگ ستارگان را بسازد. خبری از هیچ قهرمانانی نیست. فقط با انسان‌های عادی‌‌ای همراه می‌شویم که با هرچه در چنته دارند به‌طرز ناامیدانه‌ای در مقابل دشمنی قدرتمند ایستاده‌اند». منتقد نیویورک پُست در یادداشتش می‌نویسد: «زمانی که تیتراژ آخر از راه رسید، آماده بودم تا تمام نواقص "روگ وان" را ببخشم. ۱۰ دقیقه‌ی پایانی فیلم باشکوه و تاریک است و به لحظاتی ختم می‌شود که موهای تن هر طرفدار جنگ ستارگانی را سیخ خواهد کرد و به آنها امید تازه‌ای می‌دهد که کاش قسمت اصلی بعدی مجموعه‌ هم همین‌قدر خوب باشد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۵ است.

 

زیبایی جانبی

Collateral Beauty

از نتیجه‌ی جمع شدن بازیگرانی مثل ویل اسمیت، ادوارد نورتون، کیت وینسلت، کیرا نایتلی، مایکل پینا و هلن میرن انتظار داریم که در بدترین حالت به فیلم قابل‌قبولی تبدیل شود، اما متاسفانه چنین چیزی درباره‌ی «زیبایی جانبی» صدق نمی‌کند و این به فیلمی منجر شده که استعداد تمام این بازیگران را به خسارت جانبی خودش تبدیل کرده است. فیلم درباره‌ی یک مدیر موفق تبلیغات در نیوریورک است که بعد از یک فاجعه‌ی شخصی، در خودش فرو می‌رود و از صحبت کردن با دیگران روی برمی‌گرداند. دوستانش که خیلی نگران او هستند و در نتیجه سعی می‌کنند تا راهی برای کمک کردن به او پیدا کنند. تقریبا تک‌تک منتقدان «زیبایی جانبی» را به عنوان فیلمی توصیف کرده‌اند که به‌طرز فریبکارانه‌ای سعی می‌کند با احساسات تماشاگران بازی کند و به‌طرز شرم‌آوری اشک آنها را در بیاورد و فقط ادای یک فیلم بامعنی و عمیق را در می‌آورد.

جیمز براردینلی که یک و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسند: «هیچ‌چیزی در این ملودرامِ چابلوسانه، واقعی احساس نمی‌شود. کاراکترها مثل آدم‌های طبیعی رفتار نمی‌کنند و خط داستانی هم آن‌قدر غیرقابل‌باور است که حتی قبول کردن کمی رئالیسم جادویی هم حفره‌هایش را پر نمی‌کند». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز می‌آورد: «"زیبایی جانبی" یک شیادی تمام‌عیار است. فیلم براساس چنان ایده‌ی زننده و شرم‌آوری ساخته شده است که بزرگ‌ترین معجزه‌ی فیلم این است که چنین فیلمی واقعا ساخته شده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۲۳ است.

 گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده