// سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

گزارش باکس آفیس: سومین صدرنشینی پیاپی Moana و آغاز اکران La La Land

همراه گزارش باکس آفیس و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا باشید.

برخلاف هفته‌ی ‌پیش‌ که باکس آفیس کسادی را تجربه کردیم، این هفته در شرایط بهتری به سر می‌برد. اولین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته کمدی «مهمانی کریسمس در اداره» (Office Christmas Party) بود. این فیلم ۴۵ میلیون دلاری که بازیگرانی مثل جیسون بیتمن، جنیفر انیستون، اولیویا مان، تی‌.جی میلر، کیت‌ مک‌کینون و خیلی‌های دیگر را دور هم گرد آورده است، موفق به کسب ۱۷ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه شد. این رقم قابل‌قبولی برای یک کمدی با درجه‌بندی سنی R محسوب می‌شود. راستش را بخواهید، این رقم «مهمانی کریسمس در اداره» را در رده‌ی اول بهترین افتتاحیه‌ی یک فیلم کریسمسی در تاریخ ماه دسامبر قرار می‌دهد. البته قابل‌ذکر است که «مهمانی کریسمس در اداره» در حالی به این رکورد دست پیدا کرده است که معمولا اکثر فیلم‌های کریسمسی موفق مثل «تنها در خانه» (Home Alone)، «سانتا کلاوز» (The Santa Clause)، «الف» (Elf)، «قطار سریع السیر قطبی» (The Polar Express) و... در ماه نوامبر عرضه شده‌اند. تمام این کلاسیک‌ها فیلم‌هایی هستند که افتتاحیه‌هایی بهتر از «مهمانی کریسمس در اداره» را تجربه کرده‌اند. اما این فیلم در زمان نادری عرضه شده است و موفق شده از این طریق از مقایسه با بزرگ‌ترها فرار کند.

در مقایسه باید گفت که افتتاحیه‌ی ۱۷ و نیم میلیون دلاری «مهمانی کریسمس در اداره» بیشتر از افتتاحیه‌ی ۱۶ میلیونی «کرمپوس» (Krampus) و ۱۶/۲ میلیون دلاری «یک کریسمس مدیایی» (A Madea Christmas) که سه سال پیش اکران شد، است. بنابراین می‌توان گفت که این یک موفقیت عالی برای کمپانی پارامونت محسوب می‌شود و «مهمانی کریسمس» از عدم داشتن رقیب نهایت استفاده را کرده است. تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا عدم داشتن رقیب و اکران شدن در ماه دسامبر که ماه فوق‌العاده‌ای برای هر فیلمی محسوب می‌شود، می‌تواند به آن کمک کند تا از مجموع درآمد ۷۲ میلیون دلاری «تعطیلات کریسمس» (Christmas Vacation)، به عنوان پرفروش‌ترین فیلم کریسمسی اکران‌شده در ماه دسامبر عبور کند؟ برای جواب به این سوال، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اگر فیلم موفق شود عملکردی شبیه به کمدی «خواهران» (Sisters) که سال پیش در کنار «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» عرضه شد داشته باشد، پس درآمد ۱۱۱ میلیونی آن قابل‌انتظار است. رقمی که موفقیت عظیمی برای این فیلم به شمار می‌رود.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

خبر خوب این است که «روگ وان» به اندازه‌ی «نیرو برمی‌خیزد» بزرگ نیست و برخلاف اپیزود هفتم «جنگ ستارگان»، کل بازار را قبضه نخواهد کرد، اما خبر بد این است که برنامه‌ی اکران فصل تعطیلات با وجود فیلم‌های مهمی مثل «زیبایی جانبی» (Collateral Beauty)، «آواز بخوان» (Sing)، «مسافران» (Passengers) و «حصارها» (Fences) شلوغ است. تمام اینها در حالی بود که «مهمانی کریسمس در اداره» ۱۶/۴ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد و میانگین امتیاز B را از تماشاگران دریافت کرد. در پایان تحلیلگران فکر می‌کنند پارامونت بعد از سالی دردناک، دارد در هفته‌های پایانی سال خودش را جمع‌و‌جور می‌کند. «جک ریچر: هرگز برنگرد» (Jack Reacher: Never Go Back) اکرانش را نه عالی، اما خوب به پایان رساند. «ورود» (Arrival) به یک موفقیت پرسروصدا تبدیل شد و باید صبر کنیم تا ببینیم «متفقین» (Allied) در بازارهای آنسوی آب‌ها چه کار می‌‌کند. اگر «حصارها» هم بتواند در جریان تعطیلات مورد استقبال قرار بگیرد و «مهمانی کریسمس در اداره» هم دوام خوبی را تجربه کرد، می‌توان گفت پارامونت با یک پایان‌بندی خوشحال‌کننده، خودش را رستگار کرده است.

از «مهمانی کریسمس در اداره» که بگذریم، به «خانم اسلون» (Miss Sloane) با بازی جسیکا چستین می‌رسیم که این هفته اگرچه تعداد سینماهایش را به یک هزار و ۶۴۸ سینما افزایش داد، اما با نتیجه‌ی اسفناکی روبه‌رو شد. این تریلر سیاسی که حسابی مورد تحسین منتقدان قرار گرفته، فقط موفق به کسب یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار شد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به حدود ۲ میلیون دلار رساند. این از آن شکست‌های سختی است که هیچ امیدی به بازگشت فیلم نمی‌رود و اگر جسیکا چستین در اسکاری-چیزی نامزد بهترین بازیگر زن نشود (که به خاطر تعداد زیاد مدعیان این رشته، احتمالش پایین است)، پس باید کار این فیلم را از همین حالا تمام شده بدانیم.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

دیگر فیلمی که این هفته با گسترش تعداد سینماهایش مواجه شد، «حیوانات شب‌خیز» (Nocturnal Animals)، ساخته‌ی تام فورد بود. تعداد سینماهای این فیلم که ایمی آدامز، جیک جیلنهال و مایکل شنون را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، به یک هزار و ۲۶۱ سالن افزایش پیدا کرد و ۳ میلیون و ۱۹۴ هزار دلار به دست آورد و مقدار مجموع فروشش را به ۶/۲ میلیون دلار رساند. این فیلم که با ۲۳ میلیون دلار ساخته شده، ۱۰ میلیون دلار هم در خارج از امریکای شمالی فروخته و روی هم رفته ۱۶ میلیون دلار از سراسر دنیا در بانک دارد. باز دوباره در رابطه با «حیوانات شب‌خیز» با یکی از تریلرهای تیره و تاریکی طرفیم که چندان مورد پسند همه‌ی سینماروها نیست و فیلم فقط در صورتی با تغییری در وضعیت فروشش روبه‌رو می‌شود که توسط داوران اسکار مورد توجه غیرمنتظره‌ای قرار بگیرد.

شگفتی این هفته اما چیزی نبود جز آغاز اکران محدود «لا لا لند» (La La Land)، ساخته‌ی جدید کارگردان «ویپلش» (Whiplash). این موزیکال عاشقانه که احتمالا برنده‌ی اسکار بهترین فیلم خواهد بود، اِما استون و رایان گاسلینگ را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد. چند ماه پیش اکران محدود فیلم برای منتقدان، با سروصدای کرکننده‌ای مواجه شد و بله، می‌توان انتظار داشت که این هایپ کمک زیادی به اکران عمومی فیلم کند. ساخته‌ی دمین شزل که با ۳۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، این هفته موفق به کسب ۸۵۵ هزار دلار شد. این به معنای میانگین سینما به سینمای ۱۷۱ هزار دلار است که آن را در این زمینه پشت سر میانگین ۸۱۱ هزار دلاری «گرند بوداپست هتل» (The Grand Budapest Hotel) قرار می‌دهد. معما اما این است که فیلم از اینجا به بعد به چه اکرانی در پیش رو خواهد داشت. تحلیلگران فکر می‌کنند فیلم هم می‌تواند عملکردی مانند فروش کلی ۱۶ میلیون دلاری «مرشد» (The Master) داشته باشد و هم می‌تواند به مجموع ۴۵ میلیون دلاری «قلمروی طلوع ماه» (Moonrise Kingdom) یا حتی ۱۰۳ میلیون دلاری «دختران رویا» (DreamGirls) دست پیدا کند. مگر اینکه فیلم به‌طرز غافلگیرکننده‌ای به مدعی اول فصل جوایز تبدیل نشود.

در بررسی فیلم‌های قدیمی جدول، از انیمیشن «موآنا» (Moana) شروع می‌کنیم که این هفته با ۳۳ درصد افت فروش مواجه شد، ۱۸ میلیون و ۸ هزار دلار به دست آورد و برای سومین هفته‌ی متوالی صدرنشین جدول باقی ماند. مجموع درآمد ۱۷ روزه‌ی این فیلم ۱۴۵ میلیون دلار برآورده می‌شود. افت فروش ۳۳ درصدی فیلم با اینکه از افت ۲۸ درصدی «یخ‌زده» (Frozen) و ۳۱ درصدی «داستان اسباب‌بازی» (Toy Stoy) در هفته‌ی دومشان بیشتر است، اما با افت فروش ۳۳ درصدی «گیسوکمند» (Tangled) و ۳۴ درصدی قسمت دوم «داستان‌ اسباب‌بازی» برابری می‌کند. «موآنا» تاکنون ۲۳۸ میلیون دلار از سرتاسر جهان کسب کرده است.

این در حالی بود که «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» هنوز دارد برای کمپانی برادران وارنر خوب دوام می‌آورد. فیلم در هفته‌ی چهارم اکرانش ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را بعد از ۲۴ روز که از آغاز نمایشش می‌گذرد، به ۱۹۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رساند. این رقم بهتر از درآمد هفته‌ی چهارم «هری پاتر و جام آتش» و قسمت اول «هری پاتر و یادگاران مرگ» محسوب می‌شود. اگر فیلم بتواند از کشتاری که «روگ وان» و انیمیشن «آواز بخوان» به راه می‌اندازند، جان سالم به در ببرد، هنوز این فرصت را دارد که مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۲۲۵ تا ۲۳۵ میلیون دلار برساند. راستی، «جانوران شگفت‌انگیز» ۴۸۰ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرده است. روی هم رفته «جانوران شگفت‌انگیز» در حال حاضر ۶۸۰ میلیون دلار از سرتاسر دنیا در بانک دارد.

فیلم علمی‌-تخیلی «ورود» اما هنوز دارد با قدرت به نقش‌اش به عنوان پربیننده‌ترین فیلم بزرگ‌سالانه‌ی این فصل عمل می‌کند. ساخته‌ی دنیس ویلنوو در پنجمین هفته‌ی اکرانش ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به ۸۱ و نیم میلیون دلار رساند. اگر این فیلم حضور پررنگی در اسکار داشته باشد که به احتمال زیاد همین‌طور هم خواهد شد، باید منتظر باشیم تا مجموع درآمد خانگی‌اش از مرز ۱۰۰ میلیون هم عبور کند. «ورود» تا حالا در سرتاسر دنیا ۱۳۰ میلیون دلار فروخته است. پایین‌تر از «ورود» به فیلم ابرقهرمانی «دکتر استرنج» می‌رسیم که این هفته موفق شد با کسب ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر، درآمد کلی‌اش را به ۲۲۲ میلیون دلار برساند. این فیلم یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار هم از بازارهای خارجی به دست آورد تا مجموع فروش بین‌المللی‌اش را به ۴۲۳ و نیم میلیون دلار برساند و با عبور از مجموع ۴۲۰ میلیون دلاری «جوخه‌ی انتحار» تبدیل به دهمین فیلم پرفروش ۲۰۱۶ در بازارهای خارجی شود. مجموع فروش جهانی «دکتر استرنج» ۶۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است که آن را بالاتر از «تور: دنیای تاریک» تبدیل به هفتمین فیلم پرفروش دنیای سینمایی مارول می‌کند.

در رده‌ی ششم جدول فیلم جاسوسی «متفقین» قرار دارد که در سومین هفته‌ی اکرانش ۴ میلیون دلار کسب کرد و مجموع فروشش را به ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رساند. ساخته‌ی رابرت زمه‌کیس که برد پیت و ماریون کوتیار رو به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، تا حالا ۴۰ میلیون هم از کشورهای خارجی کسب کرده تا مجموع فروش جهانی‌اش به ۶۹ و نیم میلیون دلار برسد. این رقم در مقایسه با بودجه‌ی ۸۵ میلیونی فیلم خبر چندان خوشی برای تهیه‌کننده‌های این فیلم نیست.

نهایتا به درام «منچستر کنار دریا» (Manchester By the Seas) می‌رسیم که به تازگی نامزد گلدن گلوب ۲۰۱۶ شد. این فیلم این هفته ۳۶۶ سینما به سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد و با تجربه‌ی ۳۸ درصد رشد فروش، ۳ میلیون و ۱۵۵ هزار دلار به جیب زد. جدیدترین ساخته‌ی کنت لونرگان که از آن به عنوان یکی از شانس‌های اصلی فصل جوایز یاد می‌کنند، تا حالا حدود ۸ و نیم میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی‌ فروخته است.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Moana۱۸/۸ میلیون دلار
۲Office Christmas Party۱۷/۵ میلیون دلار
۳Fantastic Beasts and Where To Find Them۱۰/۷ میلیون دلار
۴Arrival۵/۶ میلیون دلار
۵Doctor Strange۴/۶ میلیون دلار
۶Allied۴ میلیون دلار
۷Nocturnal Animals۳/۱ میلیون دلار
۸Manchester by the Sea۳/۱ میلیون دلار
۹Trolls۳/۱ میلیون دلار
۱۰Hacksaw Ridge۲/۳ میلیون دلار

 

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

مهمانی کریسمس در اداره

Office Christmas Party

داستان درباره‌ی رییس اداره‌ای با بازی جنیفر انیستون است که می‌خواهد شعبه‌‌ی برادرش (تی‌.جی میلر) را تعطیل کند. مشکل این است که برادرش دل به کار نمی‌دهد و وقتش را به مهمانی گرفتن می‌گذراند. تنها راه جلوگیری از این اتفاق این است که او هرچه زودتر یک معامله‌ی جدید را جوش بزند. از همین رو، او و مسئول فنی شعبه‌ (جیسون بیتمن) به همراه همه‌ی همکارانش باید دست به دست هم بدهند و برای بی‌کار نشدن یک ماموریت حساس را عملی کنند: آنها می‌خواهند یک مهمانی کریسمس بزرگ در اداره راه بیاندازند و با دعوت کردن یک مشتری احتمالی، او را تحت‌تاثیر قرار بدهند. اصولا فیلم‌های مناسبتی که هر ساله تعداد زیادی از آنها هم روی پرده می‌روند، به آثار ضعیفی تبدیل می‌شوند. اگرچه با توجه به نظر برخی منتقدان چنین چیزی درباره‌ی «مهمانی کریسمس در اداره» هم صدق می‌‌کند، اما عده‌ای هم آن را به عنوان یک کمدی بی‌مغز سرگرم‌کننده‌ی یک‌بارمصرف تحسین کرده‌اند.

کیتی والش از لس آنجلس تایمز که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت "مهمانی کریسمس در اداره" انتخاب بازیگرانش است. وقتی آدم‌های عجیب و غریب‌ و معرکه‌ای مثل کیت مک‌کینون و تی‌.‌جی میلر در نقش اصلی باشند، پس بدون شک خنده‌های زیادی انتظارتان را می‌کشد». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که چندان از فیلم راضی نیست می‌‌آورد: «بخش‌های جداگانه‌ی فیلم هیچ‌وقت به یک اثر تیمی باکیفیت ختم نمی‌شوند... این یکی از آن فیلم‌های مهمانی‌محور پرسروصدا و شلوغ است که در آن همه تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا ما را متقاعد کنند که در حال تماشای یک نمایش پرانرژی هستیم، اما کمدی اسلپ‌استیک کارتونی کهنه، قصه‌‌پردازی تنبل و تکراری و تمرکز بی‌وقفه بر روی شوخی‌های بی‌تربیتی به نتیجه‌ی خسته‌کننده و نپخته‌ای ختم شده است». منتقد سیاتل تایمز که دو ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"مهمانی کریسمس در اداره" یکی از آن فیلم‌هایی است که گروه فوق‌العاده‌ای از بازیگران را گرد هم می‌آورد، اما دست آنها را خالی می‌گذارد... وقت گذراندن با این بازیگران خوش می‌گذرد، اما آرزو می‌کردید کاش آنها به مهمانی بهتری دعوت شده بودند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۲ است.

خانم اسلون

Miss Sloane

این تریلر سیاسی به زنی به اسم الیزابت اسلون (جیسکا چستین) می‌پردازد. کسی که در دنیای سیاست و جنگ قدرت فعالیت می‌کند و به عنوان بهترین و شکست‌ناپذیرترین لابی‌گر کاخ سفید شناخته می‌شود. کسی که به خاطر فریب‌کاری‌های مهارت‌آمیزش و سابقه‌ی بلند و بالایش در رسیدن به موفقیت، معروف است. اسلون همیشه حاضر به انجام هرکاری برای برنده شدن بوده است. اما ماجرای فیلم از جایی شروع می‌شود که رقیب سرسختی وارد میدان می‌شود و اسلون به این نتیجه می‌رسد که باید بهای سنگینی را برای این پیروزی پرداخت کند.

منتقد سایت پلی‌لیست درباره‌ی فیلم می‌نویسد: «جسیکا چستین بازیگر فوق‌‌العاده‌ای است، اما او با "خانم اسلون" ثابت می‌کند که ستاره‌ی فوق‌العاده‌ای هم است». تاد مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر می‌آورد: «الیزابت خیلی با دوست‌داشتنی‌بودن فاصله دارد، اما او شگفت‌انگیز و از لحاظ احساسی پیچیده است و چستین هنرنمایی بی‌توقفی از این کاراکتر به نمایش می‌گذارد که تعهد حرفه‌ای بی‌وقفه‌اش و تفاوتش نسبت به بقیه او را به خواهر دیگر کاراکتر چستین در "سی دقیقه‌ی بامداد" که آن هم کاراکتری بود که در مشغله‌ی ذهنی‌اش غرق شده بود تبدیل می‌کند». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌آورد: «فیلم به عنوان یک تریلر دراماتیک هرکاری که لازم باشد برای حفظ علاقه تماشاگران و درگیر نگه داشتن آنها انجام می‌دهد. حتی اگر برخی از ترفندها و پیچ و خم‌‌های داستان به جای اینکه جزو فعالیت‌های واقعی فضای سیاسی واشنگتون دی‌.سی باشند، چیزی بیشتر از اختراعات نویسنده نیستند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۴ است.

 گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده