با بررسی قسمت آخر بازی اپیزودیک Batman: The Telltale Series همراه ما باشید.

به مناسبت عرضه قسمت آخر بازی اپیزودیک Batman: The Telltale Series یک مروری به داستان چهار نسخه قبل داشته باشیم و در آخر، ببینیم استودیو تل‌تیل گیمز، سازنده و ناشر این بازی، تا چه اندازه در جمع بندی و به تصویر کشیدن قهرمان داستان و ویلن‌ها در آخرین قسمت بازی موفق بوده است.

بازی اپیزودیک بتمن روایت‌گر داستان زندگی بروس وین و چالش‌هایی است که برای او به وجود می‌آید. اندکی از شروع کار شبانه وی در نقش بتمن می‌گذرد و هنوز در این راه تجربیات لازم را کسب نکرده است. مردم از بتمن به عنوان یک شورشی یاد کرده و وی را به عنوان یک نگهبان قبول ندارند. از طرفی هاروی دنت، دوست صمیمی بروس وین با حمایت پشتوانه خانوادگی و میراث وین قصد دارد تا شهردار گاتهام شود. ماجرا دقیقا با این تعاریف شروع شده و رفته رفته شخصیت‌هایی نظیر سلینا کایل یا همان کت وومن به مخاطبان معرفی می‌شوند. مشکل از جایی شروع می‌شود که لیدی آرکام، اصلی‌ترین ویلن فصل اول، در قالب یک خبرنگار قصد دارد با نزدیک شدن به بروس وین میراث وین را زیر سوال برده و پشت پرده خلاف‌های پدر بروس را آشکار کند تا بتواند از این طریق انتقام بگیرد. انتقام از گاتهام، انتقام از خانواده خویش و تمامی کسانی که در گذشته باعث آزار و اذیت لیدی آرکام یا همان نیکی ویل شده‌اند. از طرفی با روی کار آمدن لیدی آرکام و گروهش (فرزندان آرکام)، شخصیت دو چهره و پنگوئن نیز روی کار آمده و کار را بیش از پیش برای بتمن سخت‌تر و سخت‌تر کرده و از آن طرف هم میراث خانواده وین در حال نابودی است.

در آخرین قسمت از بازی اپیزودیک بتمن، تمامی ماجراها و اتفاقات قرار است به نقطه پایان خود برسند. Two Face قصد دارد هم از فرزندان آرکام انتقام بگیرد و هم از بروس وین و در حال به آتش کشیدن خانه بروس است. از طرفی دیگر لیدی آرکام قصد دارد با پخش کردن ویروس مخصوص خود، گاتهام را به خاک و خون بکشد و از همه مهم‌تر بتمن در این راه تنهاست و دوستی ندارد. نگهبان گاتهام باید با بزرگترین چالش‌های خود مواجه شده و بار دیگر نور و روشنایی را برای گاتهام به ارمغان بیاورد. سوال اینجاست استودیو تل‌تیل گیمز تا چه اندازه در این جمع بندی موفق بوده است؟ در آخر قسمت چهارم شاهد بودیم که بتمن فعلا پرونده پنگوئن را بست و بازی با یک خبر به بتمن به اتمام رسید و آن هم حمله هاروی دنت به خانه بروس وین بود. حال با شروع قسمت پنجم بروس وین به سراغ هاروی دنت رفته و با تصمیماتی که بازی برای شما به ارمغان می‌آورد، پرنده هاروی دنت را نیز فعلا می‌بندید. روایت داستانی قسمت پنجم اصلا نمی‌خواهد شما به سراغ پنگوئن یا هاروی دنت بروید، ظاهرا فصل‌های آینده شاهد حضور دوباره آن‌ها خواهیم بود. داستان اصلی حول لیدی آرکام و مبارزه بتمن با وی می‌چرخد. شخصیت پردازی وی شاید در نقطه پایانی به خوبی سایر شخصیت‌ها نباشد ولی با این حال به بهترین شکل ممکن، پرونده وی بسته می‌شود.

Batman: The Telltale Series

حال در این قسمت دو شخصیت دیگر باقی می‌ماند: جوکر و سلینا کایل. در اولین قدم سلینا که حوصله این آشوب و هرج و مرج را در گاتهام نداشته، شهر را ترک می‌کند ولی نوع برقراری دیالوگ‌های وی با بروس نمایان‌گر این است که در آینده باز شاهد حضورش خواهیم بود. اما مهم‌ترین بخش داستان پس از لیدی آرکام، شخصیت جوکر است. جوکر در دو صحنه حضور خود را در بازی اعلام می‌کند. شخصی که اکثر بازیکنان قسمت قبل انتظار داشتند حضوری پررنگ‌تر و جدی‌تری داشته باشد. ولی آخرین صحنه از حضور جوگر به قدری خوب است که عملا انتظار کشیدن برای فصل بعد را از شما سلب می‌کند.

جدای از داستان بازی که جمع بندی تمامی اتفاقات گذشته و شروعی جدید بر اتفاقات آینده است، گیم‌پلی بازی نیز به کامل‌ترین نقطه خود رسیده است. در قسمت آخر بازی اپیزودیک بتمن، شاهد یک گیم‌پلی پخته‌تر و کامل‌تری هستیم. در قسمت‌های قبل تیم سازنده سعی می‌کرد هر بار یکی از قابلیت‌های شخصیت بتمن را به نمایش بگذارد تا همیشه موردی تازه و جدیدی برای ارائه کردن وجود داشته باشد. حال تمامی این قابلیت‌ها به تکامل رسیده و در این قسمت به نمایش گذاشته می شود. در صحنه مبارزه بتمن در تیمارستان آرکام شاهد قابلیت شبیه سازی صحنه مبارزه هستیم که در اولین قسمت قرار داشت. همچنین آنالیز صحنه جرم که این بار آن را هم در قالب بروس وین و هم بتمن انجام می‌دهیم. همچنین در نسخه‌های پیشین بیشتر سعی می‌شد گیم‌پلی شخصیت بتمن به تصویر کشیده شود ولی همانند نسخه پیشین، شاهد گیم‌پلی و حضور جدی‌تری از بروس وین هستیم. یکی از بهترین بخش‌های گیم‌پلی این قسمت، مربوط به دکمه زنی‌ها و باس فایت پایانی بازی است که از هیجان بالایی برخوردار است. همچنین نکته دیگری که گیم‌پلی این نسخه را لذت بخش‌تر کرده است، تاثیر جدی‌تر تصمیمی‌ گیری‌های شما در روند بازی است.

Batman: The Telltale Series

اما حیف که وجود عامل‌هایی مثل افت فریم یا بارگزاری نامناسب تکسچر‌ها در بعضی از صحنه‌های بازی مانع از لذت کامل بخش گیم‌پلی می‌شود. برای مثال باس فایت پایانی Batman: The Telltale Series آن‌چنان خوب است که دوست دارید بیش از یک بار آن را انجام دهید ولی متاسفانه افت فریم در این مبارزه به‌ قدری است که فقط خدا خدا می‌کنید مبارزه زودتر تمام شود تا بیشتر از این اذیت نشوید. در ابتدای بازی نرخ فریم بازی واقعا خوب و ثابت است و با خود می‌گویید ظاهرا این نسخه از مشکلات نسخه پیشین بهره نمی‌برد ولی رفته رفته با پیش‌روی در بازی، متوجه می‌شوید که تصوراتتان کاملا اشتباه است و قسمت پنجم نیز از مشکلات شدید افت فریم رنج می‌برد. جدای از افت فریم، لود شدن تکسچرها در بعضی از صحنه‌ها به خوبی انجام نگرفته و به وضوح می‌توانید این مشکل را مشاهده کنید. با تمام این تفاسیر بازی اپیزودیک بتمن در اولین فصل خود توانست تصویر خوبی از ویلن‌ها و دنیای گاتهام را به تصویر بکشد. در بین بازی‌های اپیزودیک واقعا جای ابر قهرمانی مثل بتمن خالی بود و استودیو تل‌تیل گیمز شاید در بخش‌های فنی خوب عمل نکرده باشد ولی در بخش داستان‌سرایی و شخصیت پردازی کار خود را به خوبی انجام داده است.


منبع زومجی

بررسی قسمت پنجم بازی Batman: The Telltale Series

قسمت آخر بازی اپیزودیک بتمن داستان این فصل را به خوبی هرچه تمام‌تر جمع بندی کرده و یک پیش درآمد از فصل بعد در اختیار ما قرار می‌دهد. پیش درآمدهایی که طولانی نبوده و صرفا به چند سکانس کوتاه ختم می‌شود ولی همان چند سکانس کافی است تا بدانیم در فصل آینده چه شخصیت‌هایی را خواهیم دید. همچنین یکی دیگر از اصلی‌ترین نکات این قسمت، گیم‌پلی پخته‌تر و کامل‌تر نسبت به اپیزودهای پیشین است. حال بتمن کامل‌تر از قبل شده و از تمام قابلیت‌های خود برای نجات دادن گاتهام استفاده کرده است. با اینکه مشکلات فنی گریبان‌گیر این بازی است ولی، اگر جز طرفداران بازی‌های اپیزودیک و همچنین شخصیت بتمن هستید، به هیچ‌وجه بازی Batman: The Telltale Series را از دست ندهید.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • - مبارزات و دکمه زنی‌های هیجان‌انگیز
  • - جمع‌بندی خوب داستان
  • - شخصیت‌پردازی شخصیت‌های بازی
  • - پخته‌تر شدن گیم‌ پلی بازی

نقاط ضعف

  • - افت فریم بازی
  • - بارگذاری کند تکسچرها در بعضی از صحنه‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده