در قسمت «نگهبان گاتهام» Batman: The Telltale Series شهر گاتهام بیش از پیش به بتمن نیاز پیدا می‌کند.

در قسمت سوم بازی اپیزودیک بتمن مشخص شد که لیدی آرکام در اصل شخصیت ویکی ویل بود. همان دختری که بروس وین با اعتماد کردن به وی سعی داشت تا خود را از فاجعه‌های رخ داده نجات دهد. ولی در مراسم اعلام آزوالد کلوپارت به‌عنوان مدیر جدید شرکت سرمایه‌گذاری وین، ویکی ویل روی واقعی خود را به بروس نشان داد و با تزریق سرم توهم‌زا به بروس، سبب شد تا بروس به آزوالد حمله کند. حال در جدیدترین قسمت Batman: The Telltale Series بروس وین به‌دستور هاروی دنت یا همان دوچهره خودمان به‌تیمارستان آرکام منتقل شده است. اصلی‌ترین دلیل این کار را می‌توان خیانت بروس وین به هاروی و دزدیدن عشق زندگیش، سلینا دانست. با این کار هاروی دنت فکر می‌کند گوشه‌ای از مشکلاتش را حل کرده است ولی نمی‌داند شخصی خاص منتظر بروس وین در تیمارستان آرکام است.

جوکر مرد دیوانه کامیک‌های دی‌سی شروع خوبی را به‌خود اختصاص داده است

اپیزود چهارم میزبان شخصیت خاص در دنیای کامیک‌های دی‌سی است. جوکر، روان‌پریش دوست داشتنی و صدالبته عاقل، که همگی وی را دوست داریم. حال بتمن به‌جایی منتقل شده که بیمارانش دل خوشی از خانواده وین ندارند. ولی دقیقا در نقطه‌ای از خط داستانی «نگهبان گاتهام» که فکر می‌کنید بروس وین روزگار سختی را خواهد گذراند، جوکر وارد صحنه شده و بروس را نجات می‌دهد. حال دنیای تبهکاری Batman: The Telltale Series بیش از پیش تکمیل شده و جوکر نیز وارد صحنه می‌شود. این اتفاق باعث شده تا یک یک رابطه تقریبا دوستانه بین جوکر و بروس وین بوجود آید. یکی از مشخصه‌های این اپیزود، شخصیت پردازی‌های بازی است. جوکر همان شخصیت دوست داشتنی کامیک است که با صحبت‌ها و دیوانه‌ بازی‌هایش توانسته مخاطبین زیادی را به‌خود جلب کند. از آن طرف دو چهره که قصد دارد به‌شیوه خود فرزندان آرکام را نیست و نابود کند و ضلع سوم، لیدی آرکام و فرزندان آرکام هستند که قصد دارند یک هرج و مرج واقعی را در گاتهام بوجود بیاورند.

Batman: The Telltale Series

حال بتمن می‌بایست تک و تنها با تبهکاران گاتهام دست و پنجه نرم کند

حال شهر گاتهام که زمانی دوران با شکوهی داشته است، در مردابی از تبهکاران، جنایت‌ها و ناآرامی‌ها فرو رفته است. گاتهام بیشتر از هر زمان دیگر به بتمن نیاز دارد. حال نگهبان گاتهام بیش از پیش حضورش می‌تواند تاثیر گذار باشد و شهر را از این آشفته بازاری که در آن قرار گرفته است، نجات بدهد. شخصیت پردازی و دیالوگ‌ها بین شخصیت‌ها واقعا خوب است ولی یک مشکل تازه در بخش صداگذاری و گرافیکی سبب شده تا نتوانید از این بخش لذت ببرید. در اپیزود دوم بازی از مشکل سینک نبودن صدا با حرکت لب‌ها رنج می‌برد که بخش اعظم این مشکل بدلیل وجود افت فریم بود. حال در اپیزود چهارم نیز این مشکل با شدتی بیشتر، به‌چشم می‌خورد. به‌وضوح می‌توان هماهنک نبودن حرکت لب‌ها و صدای به‌گوش رسیده را حس کرد و همچنین بازی دارای یک افت فریم فوق العاده محسوس در قسمت‌هایی از بازی است که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد بلکه، بیش از پیش بر تجربه شما از بازی تاثیر می‌گذارد.

Batman: The Telltale Series

گیم‌پلی و روند بازی باز سرعت همیگشی خود را پیدا کرده است. در اپیزود «نظم نوین جهانی» به‌دلیل نوع روایت داستانی، گیم‌پلی بازی سرعت لازم را نداشت و به‌نوعی کند پیش می‌رفت ولی، در این‌جا باز شاهد مبارزات دلچسب بتمن و استفاده از قابلیت‌های جدیدی هستیم. همچنین قسمت‌هایی که در قالب بروس وین به‌بازی کردن می‌پردازیم نیز در نوع خود خوب کار شده‌اند. بتمن علاوه‌بر بازسازی صحنه جرم، می‌تواند اجسام گرم محیط را شناسایی کند. از این‌رو در بخشی از بازی در می‌یابیم که در محیط تنها نبوده و شخصی دیگری نیز حضور دارد. حال با گشت و گذار در محیط و استفاده از سنسور گرمایی می‌توانید شخص مخفی شده را پیدا کنید. همچنین بروس وین گجت دیگری را در اختیار دارد که از طریق آن می‌توانید وسیله‌ای که میخواهید را از نظر ساختاری و شکل و شمایل آن شبیه سازی کرده و با جداسازی قسمت‌های مختلفش، آن را عیب یابی کنید. به لطف قابلیت‌های جدید بتمن و گجت‌هایی که در اختیار دارد، گیم‌پلی این نسخه شکل و شمایلی تازه داشته و روند بازی، شما را خسته نخواهد کرد.

قسمت چهارم بازی دقیقا در نقطه‌ای به‌اتمام می‌رسد که شما انتظارش را ندارید. پس از یک مبارزه نفس‌گیر و جمع‌بندی عالی، ناگهان تیتراژ پایانی به‌نمایش در می‌آید و برخلاف سایر قسمت‌ها آنچه در آینده خواهید دید نیز نشان داده نمی‌شود. استودیو تل‌تیل گیمز، سازنده و ناشر بازی سریالی بتمن، مخاطب را با انبوهی از سوالات و فرضیه‌ها تنها می‌گذارد. سوال‌هایی که باید یک ماه دیگر منتظر بمانیم تا جواب‌شان را بفهمیم. اپیزود «نگهبان گاتهام» واقعا عالی است ولی امان از مشکلات افت فریم که نمی‌گذارد تجربه‌ای کامل را کسب کنید. در این نسخه به‌قدری این مشکلات زیاد و تاثیرش بر روی سیستم شنیداری مخاطب مشهود است که شاید حتی جذابیت جوکر آن‌چنان به‌چشم نیاید. با این‌حال اگر قسمت‌های پیشین را تجربه کرده‌اید، بدون هیچ وقت تلف کردنی بسراغ اپیزود چهارم بروید.

اپیزود چهارم بازی Batman: The Telltale Series روی پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.


Batman: The Telltale Series

اپیزود چهارم بازی Batman: The Telltale Series روایت‌گر شهری است که بیش از پیش در مرداب تبهکاران فرو رفته است. این شهر به‌نگهبان همیشگی خود نیاز دارد. این شهر بتمن را صدا می‌زند ولی سوال اینجاست که بتمن می‌تواند گاتهام را از مردابی که در آن فرو رفته است نجات دهد یا خیر. تعامل شخصیت‌ها و معرفی شخصیت جوکر بهترین بخش این اپیزود بوده و مبارزات نیز باردیگر آن سرعت و هیجان سابق را در اختیار دارد. جدای از تمام خوبی‌ها مشکلات فنی بازهم در این نسخه دیده شده و حتی در بعضی از صحنه‌ها به‌دشت آن افزوده شده است.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی سریع و درگیر کننده
  • - گجت‌های جدید بتمن
  • - جوکر
  • - شخصیت پردازی شخصیت‌ها

نقاط ضعف

  • - افت فریم شدید
  • - هماهنگ نبود صدا و حرکت لب‌های شخصیت‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده