بهترین بازی اکشن سال 2018 از نگاه زومجی

بهترین بازی اکشن سال 2018 از نگاه زومجی

چهار شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰

در بهترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی، شاهد ترکیبی از بازی‌های مستقل و بزرگ هستیم که همگی بازیکنان را به ضیافتی سراسر هیجان دعوت می‌کنند. 

اکشن یعنی هیجان، یعنی غرق شدن در دقایقی که از هر طرف شاهد هجوم دشمنان هستیم و باید با تمام وجود برای زنده ماندن و البته قلع و قمع مهاجمین تلاش کنیم. در سال ۲۰۱۸ شاهد انتشار بازی‌های با‌کیفیت زیادی در این ژانر بودیم و هم از حیث بازی‌های مستقل و هم از حیث بازی‌های AAA، آثار اکشن فوق‌العاده جذابی روانه بازار شدند که ما هم پس از بررسی گزینه‌های موجود بهترین بازی های سال ۲۰۱۸ در ژانر اکشن را به شرح زیر انتخاب کردیم. 

Mothergunship

Mothergunship

امسال، در بهترین‌های زومجی اثری مثل Mothergunship را داشتیم؛ یک تجربه شوتر اول‌شخص با المان‌های روگ لایک که از حیث هیجان، قابل مقایسه با آثار کلاسیکی چون نسخه‌های اولیه Doom است. Mothergunship شاید زرق و برق بازی‌های بزرگ را نداشته باشد، اما از حیث داشتن صحنه‌های اکشن واقعا عالی است. در این بازی مراحل کاملا به شکل تصادفی ساخته می‌شوند تا در هر بار تجربه، شاهد روندی متفاوت از قبل و غیر قابل پیش‌بینی باشیم.

یکی از مکانیزم‌های جالب Mothergunship، سیستم خاص شخصی‌سازی اسلحه آن است که هم عامل دیگری در راستای بخشیدن تنوع به بازی به‌حساب می‌آید و هم اینکه نقش بسیار مهمی در پیش‌برد روند بازی ایفا می‌کند. Mothergunship در مجموع تجربه‌ای است که می‌توان تمام تعریف‌های ژانر اکشن را در آن پیدا کرد؛ یک اثر شوتر شلوغ، پر از انواع و اقسام دشمنان و با تنوع بالایی از سلاح‌ها که به‌تان اجازه می‌دهد غرق دنیای پر از هیجان آن شوید و از تکه‌پاره کردن دشمنان‌تان لذتی غیر قابل وصف ببرید. 

Battlefield V

Battlefield V

اما نماینده دیگر زومجی در بهترین‌های امسال، اثری نیست جز Battlefield V. استودیو دایس دو سال پیش با بازی Battlefield 1 یکی از بهترین آثار شوتر اول‌شخص نسل هشتم را خلق کرده بود و همین مساله انتظارات را از ساخته جدید آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار می‌دهد. با اینکه شاید Battlefield V به اندازه نسخه قبلی این مجموعه پر از ایده‌های نو نباشد، اما هنوز هم بازی بسیار با‌کیفیتی است و قطعا در زمره بهترین تجربیات اکشن امسال قرار می‌گیرد. سازندگان در بخش داستانی این بازی به‌سراغ نبرد‌هایی از جنگ جهانی دوم رفته‌اند که شاید در لابه‌لای کتاب‌های تاریخ کم‌تر اسمی از آن‌ها نوشته شده باشد و ما بیش‌تر این نبرد خونین را با جنگ‌هایی چون نبرد نرماندی یا استالینگراد بشناسیم.

البته که این مساله، تنها نقطه قوت بخش داستانی بازی است اما بتلفیلد V در بخش چندنفره که به‌نوعی امضای اصلی این مجموعه هم به‌شمار می‌رود، کماکان عملکرد بسیار خوب و درخشانی دارد. وجود تنوع خوبی از نقشه‌ها از خیابان‌های روتردام گرفته تا مناطق کوهستانی نروژ، باز تعریف دوباره کلاس‌های بازی که تاثیر آن متعادل‌تر شدن بازی بوده است و در راس همه این‌ها، مجددا قرار دادن بازیکنان در قالب نبرد‌هایی با شرکت ۶۴ بازیکن که می‌توانند به‌خوبی حس و حال بودن در جریان نبرد‌های خونین جنگ جهانی دوم را منتقل کنند تنها برخی از ویژگی‌هایی هستند که ساخته استودیو دایس را به یکی از بهترین بازی‌های اکشن سال تبدیل کرده‌اند. 

Mega Man 11

Mega Man 11

کمپانی کپکام امسال بازگشت دوباره‌ای به روز‌های خوبش داشت؛ نه در اینجا صحبتی راجع به Monster Hunter که شاید شاخص‌ترین بازی این شرکت در سال ۲۰۱۸ بوده باشد نخواهیم داشت و نامزد منتخب ما در بهترین‌های اکشن، ساخته دیگر کپکام یعنی Mega Man 11 است. سری بازی‌های مگامن همیشه با گیم‌پلی چالش‌برانگیز، نبرد‌های فراموش‌نشدنی با باس‌های مختلف و البته شخصیت‌های دوست‌داشتنی شناخته شده‌اند و خب مگامن ۱۱ هم به بهترین شکل ممکن تمام این احساسات نوستالژیک را در قالب اثری با ظاهر مدرن احیا کرده است. معمولا ساخت دنباله برای بازی‌های کلاسیک و خاطره‌انگیز کار سختی است؛ چرا که بازی‌های جدید اول از همه باید بتوانند از زیر سایه اجداد‌شان بیرون بیایند اما خب کپکام این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده و Mega Man 11 را به تجربه‌ای لایقِ نام این مجموعه تبدیل کرده است.

مقاله مرتبط

در این نسخه مخاطبان مجددا به نبردی با دکتر ویلی خواهند رفت که البته پیش از رسیدن به این شخص، باید با ربات‌های مختلفی در قالب باس‌های بازی مبارزه کنند. هر مبارزه و هر مرحله، مکانیزم‌های منحصر‌به‌فردی دارد و توانایی‌های بازیکن و سرعت عمل وی را به بهترین شکل به چالش می‌کشد. جدا از این در این نسخه سیستمی به نام Double Gear به مجموعه معرفی شده است که در کنار تمام مکانیزم‌های کلاسیک و دقیقا با همان کیفیت بالای آن‌ها، کمک شایانی به متنوع‌تر کردن بازی می‌کند. Mega Man 11 شاید به سبب درجه سختی بالایش باب میل همه نباشد، اما این دلیل نمی‌شود که نتوانیم آن را یکی از بهترین بازی‌های اکشن امسال و یک دنباله عالی بدانیم. 

Call of Duty Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4

با بخش داستانی یا بدون آن، Call of Duty: Black Ops 4 هنوز هم یکی از بهترین بازی‌های اکشنی بود که امسال منتشر شد. با اینکه تری‌آرک پس از معرفی این بازی مورد هجمه‌های بعضا شدید طرفداران به دلیل حذف کردن بخش داستانی قرار گرفت، اما در نهایت نشان داد که هدف آن‌ها از این تصمیم صرفا تمرکز کردن روی بخش‌هایی بوده که مهارت بالایی در خلق آن دارند. همین تصمیم هم باعث شد تا Call of Duty: Black Ops 4 با وجود نداشتن بخش داستانی، از حیث تجربه چندنفره یکی از بهترین آثار اکشن سال باشد. ساخته تری‌آرک تنوع بالایی را در حالت‌های بازی ارائه می‌دهد و صد البته که به روح همیشگی مجموعه کالاف دیوتی به عنوان اثری شوتر با نقشه‌های نسبتا کوچک‌تر در مقایسه با مثلا بتلفیلد و تعداد بازیکنان کم‌تر وفادار بوده و به همین دلیل هم شاهد درگیری‌های سریع و مملو از هیجانی در بازی هستیم. 

Black Ops 4 همچنین یکی از بهترین گان پلی‌ها را چه در بین نسخه‌های مختلف مجموعه خودش و چه کلا در بین بازی‌های شوتر دارد و نشانه‌گیری با سلاح‌های شدیدا متنوع این بازی و از پا درآوردن دشمنان حس لذت‌بخش عجیبی دارد که در کم‌تر بازی مشابه آن دیده می‌شود. در نهایت عامل دیگری که توانست کیفیت Black Ops 4 را یک یا حتی چند پله بهتر کند، چیزی نیست جز بخش بتل رویال جدید بازی با نام Blackout. سازندگان این نسخه از کالاف دیوتی ثابت کردند که قدرت خلق یک تجربه بتل رویال فوق‌العاده را دارند و با اینکه در بخش بلک‌اوت خیلی شاهد ویژگی منحصر‌به‌فرد چشم‌گیری در مقایسه با سایر آثار بتل رویال نیستیم، اما تعریف درست قوانین این بازی‌ها در ترکیب با تنوع بالای سلاح و گان‌پلی روان، تجربه لذت‌بخشی پدید آورده است که بارها و بارها می‌توان آن را بازی کرد و از تجربه‌اش لذت برد. 

بهترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ زومجی

Dead Cells

اما خب در نهایت، بهترین بازی اکشن سال از دید اعضای تحریریه زومجی اثری نیست جز Dead Cells. ساخته اکشن استودیو تویین موشن تلفیقی فوق‌العاده از آثار فاخر صنعت بازی‌هایی ویدیویی است که در دقایقی بازیکنان را یاد بازی‌های کلاسیکی چون Castlevania می‌اندازد و حتی در سیستم مبارزاتش می‌توان ردپای آثاری چون سری سولز را هم مشاهده کرد. اینکه سازندگان در قالب یک بازی دو‌بعدی چطور توانسته‌اند مکانیزم‌هایی تا این حد غنی و کامل خلق کند، خبر از هنر بالای سازندگانش می‌دهد. اما مساله‌ای که Dead Cells را به یک اثر تقریبا بی‌نقص تبدیل می‌کند، کیفیت بالای آن در تمامی بخش‌ها است.

مقاله مرتبط

در اولین نگاه گرافیک فوق‌العاده و طراحی‌های هنری بی‌نهایت چشم‌نواز این بازی خیلی زود نظر مخاطب را جلب می‌کنند. در ادامه با کنترل روان و اکشن‌های نفس‌گیر بازی آشنا می‌شویم و در کنار همه این اتفاقات، موسیقی گوش‌نوازی هم شنیده می‌شود که اغراق نیست اگر آن را جزو بهترین موسیقی‌های سال بدانیم. Dead Cells همچنین تجربه شدیدا اعتیادآوری است و با اینکه بازیکن پس از هر بار مرگ ناچار باید کار را از صفر و ابتدا آغاز کند، اما ارزشی که بازی برای تلاش‌هایش قائل می‌شود و ساختار تصادفی محیط‌های آن که باعث می‌شوند هر نوبت بازی کردن منحصر‌به‌فرد باشد، تنها بخشی از عواملی هستند که منجر به ارزش تکرار بسیار بالای دد سلز می‌شوند. Dead Cells از همان دوران انتشارش در حالت Early Access، پتانسیل بالایش را نشان داده بود و بهینه‌سازی‌های اعمال‌شده روی آن هم باعث شدند تا نسخه نهایی، تقریبا یک بازی بی‌نقص و فوق‌العاده باشد که از دید زومجی هم بهترین بازی اکشن سال است. 

پس بهترین بازی‌های اکشن سال ۲۰۱۸ از دید زومجی، به ترتیب زیر هستند:

  • Dead Cells
  • Call of Duty: Black Ops 4
  • Mega Man 11
  • Battlefield V
  • Mothergunship
نظرسنجی بهترین بازی اکشن سال به پایان رسید که بر اساس آن، در مجموع ۴۴۰۰ رای جمع‌آوری شد و بازی Battlefield V با کسب ۴۰.۵ درصد آرا عنوان بهترین بازی اکشن سال از دید کاربران زومجی را دریافت کرد. در تصویر زیر می‌توانید درصد دقیق آرا را مشاهده کنید:

بهترین بازی اکشن سال

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده