نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

قوانین عجیب کره شمالی، مدل موی واحد تا ممنوعیت شلوار جین

کره شمالی با سایر کشورها است و شهروندان آن مجبور هستند از قوانینی واقعا عجیب و به‌دور از انتظار پیروی کنند.

کره شمالی کشوری است که در آن جزئی‌ترین و خصوصی‌ترین شرایط زندگی به افراد دیکته می‌شود تا از باقی ماندن «کیم جونگ اون» در صدر قدرت اطمینان حاصل شود و به‌علاوه، وی بتواند همه چیز را در کشور کنترل کند. شهروندان کره شمالی بسیار منزوی هستند و «کیم جونگ اون»، نقش خدا را در این کشور بازی می‌کند. جالب است بدانید که این قوانین موفق شده‌اند که شهروندان کره شمالی را با آنچه دولت از آن‌ها می‌خواهد کاملا هماهنگ نگه دارد. 

۱۱. مدل موی ثابت

شهروندان کره شمالی حق ندارند مدل موی دلخواه خود را داشته باشند؛ زیرا در این کشور، همه افراد باید از مدل موی مورد تایید دولت پیروی کنند؛ قانونی که از سال ۲۰۱۳ در کره شمالی به تصویب رسیده است تا دولت‌مردان بتوانند در یکی از شخصی‌ترین انتخاب‌های فردی نیز دخالت کنند.

دولت کره شمالی با تصویب چنین قوانینی قصد دارد تا مردم را به‌طور کامل کنترل کند. با شنیدن این قانون شاید به یاد مدرسه‌های خود بیفتید که برای برقرار بودن نظم و انضباط، همه بچه‌ها باید یک مدل موی یکسان می‌داشتند. در کره شمالی ۱۸ مدل موی مورد تایید دولت برای زنان و ۱۰ مورد برای مردان وجود دارد؛ البته برای کوتاه کردن موها نیز دستورالعمل های خاصی از طرف دولت به شهروندان ابلاغ شده است؛ به‌عنوان مثال، مردان حق ندارند موهای خود را بلندتر از پنج سانتی‌متر نگه دارند. مردان مسن‌تر با محدودیت‌های کمتری روبه‌رو هستند و اجازه دارند موهای خود را تا هفت سانتی‌متر بلند نگه دارند. زنان متاهل در کره شمالی باید موهای خود را بسیار کوتاه نگه دارند؛ در حالی که زنان مجرد مجاز به داشتن موهایی کمی بلندتر هستند.

مدل مد در کره شمالی

منبع عکس: earthnutshell.com

اگر در مورد مدل «موی کیم جونگ اون» کنجکاو هستید، باید بدانید که هیچ‌کس حق ندارد از این مدل مو استفاده کند و این مدل که شهرت جهانی نیز دارد، فقط مخصوص او است.

۱۰. پوشیدن جین در کره شمالی ممنوع است

دولت کره شمالی، جین آبی را به‌عنوان نمادی از آمریکا می‌شناسد؛ به همین دلیل پوشیدن جین در این کشور ممنوع است.

۹. هیچ کس حق ندارد بدون اجازه دولت به پایتخت نقل مکان کند

پیونگ یانگ

منبع عکس: earthnutshell.com

بیشتر ساکنان پیونگ یانگ، حزب حاکم و افرادی هستند که رتبه‌های اجتماعی بالا دارند یا پولدار هستند

زندگی در پیونگ یانگ، پایتخت مدرن کره شمالی، به‌دلیل وجود امکانات متعدد، آسان‌تر از زندگی در حومه شهر است؛ اما مردم این کشور نمی‌توانند آزادانه چمدان‎‌های خود را ببندند و به پایتخت بروند؛ زیرا برآورده شدن خواسته‌های آن‌ها آنقدرها که در دنیای عادی به نظر می‌رسد، ساده نیست.

شهروندان کره شمالی به‌سختی قادر به نقل مکان کردن به پایتخت هستند و برای این کار باید از دولت اجازه بگیرند. شاید این قانون بتواند به ما توضیح دهد که چرا بیشتر ساکنان پیونگ یانگ، حزب حاکم و افرادی هستند که رتبه‌های اجتماعی بالا دارند و در واقع کسانی هستند که وفاداری خود را به دولت ثابت کرده‌اند. در جاده‌های کشور کره شمالی موانعی وجود دارند که مانع از حرکت آزادانه مردم این کشور بدون کسب اجازه از طرف دولت می‌شود.

۸. رای دادن در تمام انتخابات اجباری است

رای دادن در کره شمالی

منبع عکس: nknews.org

رای دادن در کشورهای سراسر دنیا امری اختیاری است و شما می‌توانید با اراده آزاد تصمیم بگیرید که رای دهید یا کل روند انتخابات را رد کنید؛ اما یک شهروند کره شمالی پس از ۱۷ سالگی انتخابی جز رای دادن ندارد و باید پای تمام صندوق‌های رای حاضر شود. اگر فکر می‌کنید که این قانون، روشی برای اعمال دموکراسی است، باید به شما بگوییم که در اشتباه هستید؛ زیرا دولت از این طریق می‌تواند بر تک‌تک شهروندان خود نظارت داشته باشد. یکی از افرادی که موفق به فرار از کره شمالی شده است، اظهار داشت:

دولت لیست رای‌دهندگان را بررسی می‌کند و اگر نام شما در لیست نباشد، در مورد آن تحقیق می‌کند. غالبا در طول یک انتخابات است که دولت متوجه می‌شود که چه کسانی از کشور فرار کرده‌اند.

۷. مجازات برای تمام اعضای خانواده فرد جنایتکار

قانون سه نسل در کره شمالی

منبع عکس: photocontest.smithsonianmag.com

دولت کره شمالی در قانون بعدی خود (قانون سه نسل)، به‌طور مستقیم حقوق بشر را نقض می‌کند و شهروندان این کشور با وجود محدودیت‌های دیکتاتوری وحشیانه مجبور به زندگی در ترس دائمی هستند. در متن قانون سه نسل (three generation rule) آمده است که اگر دولت فردی را به‌عنوان مجرم شناسایی کند، تمام اعضای خانواده او دستگیر و به‌همراه وی به اردوگاه کار فرستاده می‌شوند. این قانون ناعادلانه به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا دو نسل بعدی متولد شده از خانواده مجرم در اردوگاه نیز باید در همان جا بمانند و تمام زندگی خود را در آنجا بگذرانند.

با وجود اینکه اعضای خانواده و فرزندان مجرم از نظر فنی هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند، ارتباط آن‌ها با محکومان کافی است تا آن‌ها نیز از نظر دولت کره شمالی مجرم شناخته شوند. دولت این کشور قصد دارد از طریق اجرای قانون سه نسل، جرم و جنایت را در کره شمالی به حداقل ممکن برساند. دولت‌مردان کره شمالی فکر می‌کنند خانواده فرد جنایتکار نیز مشکوک به ارتکاب به جرم هستند و با حبس آن‌ها در اردوگاه کار، امنیت کشور دوباره به خطر نمی‌افتد. بدون شک، قانون سه نسل از ناعادلانه‌ترین قوانین کره شمالی است.

۶. ممنوعیت تماس تلفنی بین‌المللی

ممنوعیت تماس تلفنی بین‌المللی در کره شمالی

منبع عکس: globalcallforwarding.com

شهروندان کره شمالی تنها مجاز به برقراری تماس‌های داخلی هستند؛ البته باید بدانید که همین تماس‌ها نیز به‌شدت از سمت دولت کنترل می‌شود. در رژیم کیم جونگ اون، اطلاعات نباید به داخل یا خارج از کشور منتقل شوند؛ بنابراین، فردی که با یک تلفن همراه چینی در بازار سیاه در حال برقراری تماس بین‌المللی دستگیر شد، تا پای جوخه اعدام رفت.

۵. مجازات فرار از کشور، اعدام است

شهروندان کره شمالی حق ندارند از کشور خود خارج شوند؛ حتی اگر از رژیم و شرایط موجود در کشور ناراضی باشند. دولت کره شمالی انتظار دارد همه مردم به کشور وفادار باشند و فرار از کشور را یک گناه بزرگ تلقی می‌کند. افرادی که سعی کنند از کره شمالی فرار کنند به اردوگاه‌های کار فرستاده و اعدام می‌شوند. تا به امروز چندین داستان ترسناک از افرادی که جرات فرار از این کشور داشته‌اند در اخبار بین‌المللی چاپ شده است. فرار از کره شمالی، علاوه بر مجازات‌های وحشیانه برای خود فرد، خانواده و بستگان آن‌ها را نیز با مجازات‌های شدید روبه‌رو می‌کند.

فرار از کره شمالی

منبع عکس: نیویورک تایمز

مجازات فرار از کره شمالی اعدام است

کره شمالی مرزها را به‌طور کامل کنترل می‌کند. DMZ یا منطقه غیرنظامی با ۲۴۰ کیلومتر طول، منطقه‌ای حائل بین کره شمالی و کره جنوبی است که به‌شدت از آن محافظت می‌شود و یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان به شمار می‌آید. در انتهای غربی این مرز، یک نقطه ملاقات به نام منطقه امنیتی مشترک (JSA) وجود دارد که مذاکرات در آن انجام می‌شوند.

تاکنون چهار تونل نفوذی در امتداد DMZ کشف شده است. این تونل‌ها از کره شمالی مستقیما به کره جنوبی منتهی می‌شوند. کارشناسان به دلایلی معتقدند که بیش از ۲۰ تونل در کشور وجود دارد؛ تونل‌هایی که می‌توانند امکان تهاجم سریع حداقل ۳۰ هزار سرباز را فراهم کنند.

منطقه dmz  در کره شمالی

منبع عکس: earthnutshell.com

۴. فقط مقامات مرد دولتی می‌توانند ماشین داشته باشند

هیچ‌کس به‌غیر از مقامات دولتی مرد حق ندارد در کره شمالی ماشین داشته باشید. دولت این کشور، رانندگی مردم و مالکیت خودرو را نیز کنترل می‌کند؛ زیرا باید اطمینان حاصل کند که شهروندان با استفاده از وسایل نقلیه فرار نمی‌کنند یا قانونی را زیر پا نمی‌گذارند. جالب‌ترین نکته درباره این قانون در کره شمالی این است که در ساعت شلوغی، ۱۰ خط آزادراه تنها در اختیار یک خودرو است. برخی از شهروندان این کشور با ثبت‌نام خودروهای خود به‌عنوان متعلقات سازمان‌های دولتی، قانون را دور می‌زنند.

به‌علاوه، باید بدانید که خرید دوچرخه نیز در کره شمالی چندان مقرون به‌صرفه نیست؛ زیرا شهروندان باید آن را مانند اتومبیل‌ها ثبت کنند.

دوچرخه سواری در کره شمالی

منبع عکس: earthnutshell.com

۳. داشتن انجیل غیرقانونی است

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که شهروندان کره شمالی پیرو چه دینی هستند. در پاسخ باید بگوییم که هیچ دینی! در این کشور افراد فقط حق دارند کیم جونگ اون را به‌عنوان یک موجود الهی پرستش کنند و اگر شهروندی در خانه خود کتاب مقدسی چون انجیل، تورات یا قرآن نگهداری کند، به احتمال زیاد برای اعدام به اردوگاه کار فرستاده می‌شود.

۲. خدمت سربازی برای مردان و زنان اجباری است

در برخی از کشورها کماکان قانون خدمت نظامی اجباری برای شهروندان اجرا می‌شود؛ اما خدمت سربازی در هیچ‌کدام از این کشورها به‌اندازه کره شمالی طولانی نیستند. کره شمالی چهارمین ارتش بزرگ دنیا را از نظر سرباز فعال در اختیار دارد؛ زیرا یک سیاست ساده به اسم خدمت اجباری در این کشور اجرا می‌شود. تا سال ۲۰۱۵، سربازی فقط برای مردان اجباری بود و به زنان این فرصت داده می‌شد تا در صورت تمایل به خدمت سربازی بروند؛ اما پس از تغییرات در قانون اساسی کره شمالی، خدمت سربازی برای زنان تا سن ۲۳ سالگی اجباری شد. خدمت سربازی در کره شمالی برای مردان حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد و از ۱۷ سالگی شروع می‌شود. مدت خدمت سربازی اجباری زنان نیز هفت سال است.

سربازی اجباری در کره شمالی

منبع عکس: koreaherald.com

۱. ممنوعیت برخی از آهنگ‌ها در کره شمالی

رژیم کیم جونگ اون همیشه به‌دنبال هر چیزی است که موقعیت او را تهدید کند. در سال ۲۰۱۵، کیم جونگ اون فرمانی را صادر کرد که تمام نوارهای کاست و سی‌دی‌های آهنگ‌های ممنوعه دولتی را از بازار جمع‌آوری و معدوم شوند؛ زیرا از نظر او، اشعار می‌توانند باعث ایجاد مخالفت در بین شهروندان شوند.

این مقاله بخشی از محتوای اصلی محسوب می‌شود که در کجارو منتشر شده است؛ اگر تمایل دارید تا بیشتر درباره کره شمالی بدانید، حتما مقاله «قوانین کره شمالی» را مطالعه کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده