نویسنده: تیم کجارو
// دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵

احتمال وقوع جت لگ در کدام پروازها بیشتر است؟

جت لگ اثرات متفاوتی روی افراد مختلف دارد؛ حتی برخی اصلا دچار مشکل نمی‌شوند. اخیرا پژوهشی نشان داده است که جت لگ به جهت پرواز شما مرتبط است.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و صرفا در زومجی بازنشر شده است.

جت لگ اثرات مختلفی روی افراد دارد؛ به‌طوری که وقتی از دوستان خود در این‌ مورد می‌پرسید، هر کسی پاسخ متفاوتی به شما می‌دهد. برخی از آن‌ها می‌گویند که در سفر به‌سمت شرق یا غرب کره‌ی زمین، جت لگ بدتری دارند و حتی برخی اصلاً دچار جت لگ نمی‌شوند. بخش زیادی از این مشکل دردسرساز به فرد بستگی دارد، اما اکنون پژوهشی انجام شده است که ادعا می‌کند پدیده‌ی اسرارآمیز جت لگ را یک ‌بار برای همیشه حل کرده است.

مؤسسه‌ی چرخه‌ی خواب‌ (Sleep Cycle Institute) به‌ بررسی ۱.۵ میلیون داده‌ی خواب شبانه‌ی مسافرانی پرداخته است که در جهات مختلف کره‌ی زمین و در انواع مناطق زمانی سفر می‌کردند و به این نتیجه رسیده است که مسافرت به‌سمت شرق در مقایسه با سمت غرب می‌تواند وضعیت خوابیدن را به‌مراتب بدتر کند.

در پژوهش مؤسسه‌ی چرخه‌ی خواب‌، داده‌های خواب پنج روز اول سفر بررسی شده است که نشان می‌دهد مسافران هنگام سفر به‌سمت غرب کره‌ی زمین، جت لگ بسیار خفیف‌تری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این،‌ کمیت و کیفیت خواب و حس وحال بیدار شدن از خواب آن‌ها در مقایسه با کسانی که اصلاً به سفر نرفته‌اند، بهتر می‌شود.

جت لگ

جالب است بدانید بر اساس داده‌های پژوهش جدید، مسافران در اولین شب سفر خود تقریباً خواب راحتی داشتند،‌ اما کیفیت خواب در شب دوم کاهش یافت و تا روز دهم،‌ به‌طور کامل به حالت عادی برنگشت. دکتر کاترین دارلی، متخصص خواب طبیعی می‌گوید:

باتوجه به فیزیولوژی خواب منطقی به نظر می‌رسد که مسافران در سفر به‌سمت غرب خواب راحت‌تری داشته باشند؛ چرا که این نوع سفر باعث طولانی شدن ساعت زیستی بدن می‌شود. به همین دلیل، سفر در جهت شرق حس و حال مسافران را بدتر می‌کند و آن‌ها احساس می‌کنند که عصبانیت و مشکلات عملکردی‌شان افزایش می‌یابد. نکته‌ی حائز اهمیت اینجا است که این تأثیرات احتمالاً برای چندین روز به طول می‌انجامد و در نتیجه هنگام برنامه‌ریزی باید این موضوع را لحاظ کرد. برای افرادی که مرتباً مسافرت می‌کنند، استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌تواند اختلال ناشی از جت لگ را کاهش دهد.

باوجود اطلاعات علمی، جت لگ همچنان مسئله‌ای کاملاً فردی است؛ به‌طوری که برخی افراد ادعا دارند جت لگ ناشی از سفر به‌سمت غرب عامل اصلی بدخوابی آن‌ها در روزهای اول سفر بوده است.

به یاد داشته باشید برای خرید بلیط هواپیما همیشه می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را بیابید و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده