نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰

زوم کست: تفاوت کارت های گرافیک سری GTX و RTX از نظر قابلیت و راندمان

چرا انویدیا در نامگذاری سریِ جدید کارت‌های گرافیکِ خود سنت شکنی کرد و چه قابلیت‌هایی باعثِ تمایز سری RTX از GTX می‌شود؟

مدتِ زیادی از عرضه‌ی نسل جدیدِ کارت‌های گرافیکِ انویدیا با معماری تورینگ به بازار نمی‌گذرد، اما در همین مدت هم تقریبا برای بیشترِ رده‌های بودجه‌ای، مدل‌های مختلفی از این نسل عرضه شده است. برخی از آنها پیشوندِ RTX را با خود یدک می‌کشند و برخی نیز با وجود بهره‌گیری از معماریِ جدید، با همان نامگذاریِ سابق یعنی GTX به فروش می‌رسند که ممکن است در بدوِ امر کمی گیج کننده به نظر برسد.

در واقع RTX ابتدا با معرفی مدل‌های GeForce RTX 2080 Ti و GeForce RTX 2080 به دنیا معرفی شد که بالاترین تعدادِ هسته‌های پردازشی در تراشه‌های مخصوصِ بازی را داشتند و برای اولین بار هم به هسته‌های جدیدی به نامِ RT Core مجهز شدند که تا معرفیِ کاملِ آن توسطِ مدیر عاملِ انویدیا برای همگان ناشناخته بود. این واحدِ جدید به همراهِ واحدِ مربوط به پردازش‌های هوش مصنوعی آمده بودند که تغییری بنیادین در نحوه‌ی ایجادِ عناصرِ گرافیکی مانند نورپردازی، سایه‌ و انعکاس‌ها ایجاد کنند تا بازی‌سازان بتوانند به جای پیاده سازیِ افکت‌های تقلبی و شبیه‌سازی شده در بازی‌ها، معادلِ فیزیکی و واقع گرایانه‌ی آنها را تولید کنند و علاوه بر بهبودِ جلوه‌های بصری، تجربه‌ی بهتری را برای گیمرها رقم بزنند.

برای معرفی و بررسی این قابلیت‌ها سعی کردیم به نتایجِ حاصل از بررسیِ یکی از محصولاتِ حرفه‌ای گیگابایت در رده‌ی کارت‌های گرافیکی استناد کنیم که یکی از مدل‌های سری Xtreme با برندِ AORUS را در بر می‌گرفت. تجربه‌ی حاصل از این بررسی و اطلاعاتِ بسیار بیشتر را در این قسمت از زوم‌کست با شما به اشتراک می‌گذاریم:

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

نظرات و پیشنهاداتِ خود در رابطه با این گفتگو را با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده