نویسنده: مرتضی تقوی
// یکشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

آیا واقعا مایکروسافت و ایکس‌باکس بازنده‌ بزرگ بازار ژاپن هستند؟

صدا‌هایی از گوشه و کنار صنعت گیم شنیده می‌شود که مایکروسافت قصد دارد بازار پرسود فروش کنسول‌ها در ژاپن و بزرگترین بازار شرق را به کلی ترک کند. اما آیا واقعا چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ با زومجی همراه باشید.

بر اساس گزارش مجله‌ی گیمِ ژاپنی فامیتسو، مایکروسافت در نمایشگاه امسال بازی توکیو در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد. درست است که دلیلی برای این موضوع اعلام نشده است، اما فروش‌های ناامیدکننده‌ی ایکس‌باکس‌وان در ژاپن می‌تواند یکی از متهمان اصلی باشد. کنسول پرچم‌دار کمپانی مایکروسافت در سپتامبر سال پیش فروش نوسانی خود را در ژاپن آغاز کرد و وضعیت فروش فعلی این کنسول را با مهربانی تمام می‌توان لاکپشتی نامید. هفته‌ی گذشته ایکس‌باکس‌وان تعداد خنده‌دار ۱۴۹ دستگاه کنسول فروخت و این در حالی است که کنسول‌های ژاپنی پلی‌استیشن‌4 و Wii U هرکدام به ترتیب با ۱۵ هزار و ۱۰ هزار کنسول، بازار این کشور را تصاحب کرده‌اند.

اخیرا فروش ایکس باکس در ژاپن تاسف‌بار بوده است

از آغاز به کار برند ایکس‌باکس، فروش این کنسول در بازار پرسود ژاپن برای مایکروسافت همواره یک معضل بوده است. کنسول اولیه‌ی ایکس‌باکس نتوانست از مرز نیم میلیون دستگاه در بازار این کشور عبور کند و تلاش‌های گسترده برای به کارگیری شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی ژاپنی به منظور تولید محصول برای ایکس‌باکس‌360 تنها توانست آمار فروش را به یک و نیم میلیون دستگاه برساند. این در حالی است که در طرف دیگر، کنسول‌های پلی‌استیشن 2 و 3 روی هم رفته تعداد ۲۷ میلیون دستگاه در بازار ژاپن فروختند و فروش کنسول Wii شرکت نینتندو نیز حوالی ۱۳ میلیون دستگاه می‌چرخید.

در نوامبر سال ۲۰۱۴ نیز هونکو تاکاشی سِنسویی، رئیس ایکس باکس ژاپن، از سمتش استعفا داد تا در پستی در مرکز مدیریتی مایکروسافت در رِدموند به فعالیتش ادامه دهد.

موبایل گیمینگ فروش کنسول‌ها در ژاپن در در دهه‌ی گذشته را با سیر نزولی مواجه کرده است

فروش کنسول‌های خانگی و قابل حمل در ژاپن از ده سال پیش تا کنون سیری نزولی را طی کرده است که علت عمده‌ی این اتفاق را می توان در ظهور و درخشش موبایل به عنوان یک پلتفرم گیمینگ جست‌و‌جو کرد. اما حتی اگر عطش بازی‌های موبایلی چون Puzzle & Dragons را در ژاپن فاکتور بگیریم، ناهمخوانی بین اُبهت مایکروسافت و رقابت فروش کنسول‌هایش در ژاپن آن قدر زیاد است که این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که اصلا چرا این کمپانی خودش را برای فروش کنسولش در این کشور به زحمت انداخته است.

اما آیا واقعا اوضاع همین‌گونه است که به نظر می‌رسد؟ نمایشگاه بازی توکیو در واقع به گونه‌ای معادل شرقی نمایشگاه آمریکایی E3 محسوب می‌شود، اما امکان بازدید عموم در نمایشگاه توکیو، بر خلاف نمایشگاه E3، در نصف مدت زمان برگزاری نمایشگاه وجود دارد. در روز آخر این نمایشگاه در سال پیش، تعدادِ خیره‌کننده‌ی ۱۰۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. علاوه بر این، گیمر‌های سرتاسر دنیا نیز پوشش خبری نمایشگاه را دنبال می‌کنند.

هرچقدر هم عملکرد برند ایکس‌باکس در ژاپن را بخواهید خوب تصور کنید، برداشتن توپ‌تان و رفتن به خانه در بزرگ‌ترین بستر بازاریابی در منطقه، معنایی جز این نمی‌تواند داشته باشد که شما قافیه را باخته اید. مایکروسافت با وجود فروش‌های نا امید کننده در طول بیش از یک دهه، این سناریو و این موضوع که قصد دارد ژاپن را ترک کند را مسخره می‌داند.

Xbox Japan 2

به هرحال، بازی‌های ایکس‌باکس گاهی در صدر فروش جهانی بازی‌های کنسولی قرار می‌گیرند و گاهی هم این جایگاه را به بازی‌های کنسول رقیب در رقابتی تنگاتنگ واگذار می‌کنند. آمار فروش بازی‌های ایکس‌باکس‌وان و پلی استیشن در سال ۲۰۱۴ مؤید این موضوع است.

حدودا یک سال پیش هم فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، در مصاحبه با گیم اسپات گفته بود:

«این موضوع برای ما در این صنعت بسیار اهمیت دارد که به سرمایه گذاری خود در آنجا (ژاپن) ادامه دهیم و شاهد عرضه ی بازی های بزرگ باشیم.»

شاید بتوان گفت هدف ایکس باکس از ادامه ی سرمایه گذاری و حضور در ژاپن تنها دو چیز می تواند باشد: تشویق شرکت های ژاپنی برای تولید بازی های بزرگ و برجسته برای کنسولش و صِرف «حضور داشتن در بزرگترین بازار شرق بهتر از حضور نداشتن است».

منبع: Wired


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده