نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۲

پردازنده‌ی گرافیکی Xbox Series X کارایی بهتری از تمامی پردازنده‌های AMD در سال ۲۰۱۹ دارد

براساس گزارش دیجیتال فاندری، پردازنده‌ی گرافیکی کنسول‌های جدید مایکروسافت در مقایسه با تمامی جی پی یوهای Navi شرکت AMD کارآمدتر هستند.

طراحی کنسول ایکس باکس سری ایکس با تمام چیزهایی که تاکنون دیده‌ایم تفاوت دارد و به‌نظر می‌رسد که ظاهر حجیم این کنسول، نه به دلیل اندازه‌ی قطعات سخت افزاری آن، بلکه بیشتر به‌دلیل افزایش مصرف انرژی دستگاه و نیاز بیشتر برای ایجاد یک سیستم تهویه‌ی مناسب طراحی شده باشد. در هر حال، افزایش توان مصرفی این کنسول، به‌معنای قدرتمندتر شدن پردازنده‌های گرافیکی آن است؛ موضوعی که طبق آنالیز کنسول جدید مایکروسافت به اثبات رسیده و به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌ گرفیکی ایکس‌باکس سری ایکس، از تمامی جی پی یوهایی که AMD در سال جاری معرفی کرده، کارآمدتر هستند.

وبسایت مرجع دیجیتال فاندری (Digital Foundry) اخیرا مطلب جدیدی را با موضوع آنالیز دقیق سیستم نسل جدید کنسول‌های مایکروسافت منتشر کرده که نشان می‌دهد فرکانس GPU این کنسول به میزان محسوسی بالاتر از تمامی پردازنده‌های AMD است که براساس سبک معماری Navi طراحی شده‌اند.

در متن این گزارش می‌خوانیم:

دو جنبه‌ی کلیدی از نحوه‌ی طراحی سیستم‌هایی که در این کنسول به کار رفته است، فراتر از چیزی است که هم اکنون به‌عنوان محدوده‌ی منطقی طراحی کنسول‌ها شاهد آن هستیم. 12TF، نشان دهنده‌ی پردازنده‌ای است که در مقایسه با کنسول‌هایی از GPUهای AMD استفاده می‌کنند به‌طور محسوسی بزرگتر است و این موضوع نشان دهنده‌ی دستاوردی چشم‌گیر در فرایند ساخت پردازنده‌های جدید 7 نانومتری است.

نکته‌ی بعدی این آنالیز، فرکانس پردازنده‌های گرافیکی این کنسول است که در مقایسه با تمامی GPUهایی که AMD در سال ۲۰۱۹ و براساس سبک معماری Navi معرفی کرد، مقادیر بالاتری را نشان می‌دهد. موضوعی که در هیچ یک از کنسول‌های نسل فعلی شاهد آن نیستیم. در واقع توان کلاک کنسول‌های کنونی، در اکثر موارد پایین‌تر از کامپیوترهای هم رده‌ی خود به ثبت می‌رسند.

افزایش دو عاملِ فضا و فرکانس، مصرف انرژی این دستگاه را به حدی می‌رساند که تاکنون و در میان کنسول‌های خانگی، مشابه آن را ندیده‌ایم. آزمون‌ها و اندازه‌گیری‌های ما نشان می‌دهند که کنسول‌های پلی استیشن 3 با میزان ۲۰۹ وات، هم چنان بالاترین مصرف انرژی را در طول گیم‌پلی بازی‌ها به خود اختصاص می‌دهند. براساس آن چه که از پردازنده‌های گرافیکی Navi می‌دانیم، سری ضعیف‌ترِ Radeon RX 5700 بدون در نظر گرفتن اندازه‌ی کیس ایکس‌باکس سری ایکس، به احتمال زیاد مقادیری فراتر از ۳۰۰ وات را به‌خود اختصاص خواهند داد.

در ادامه‌ی این بررسی، به دیگر تکنولوژی‌های این کنسول که می‌تواند Series X را در رقابت با پلی‌استیشن جلو بیاندازد نیز اشاره شده است. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به فناوری Variable Rate Shading، رم GDDR6 و حافظه‌ی فوق پر سرعت SSD اشاره کرد. همه‌ی این قابلیت‌ها موجب افزایش هزینه‌ی ساخت و قیمت فروش کنسول‌های جدید ایکس باکس می‌شوند و ممکن است برای اولین‌بار شاهد عرضه‌ی کنسول‌هایی باشیم که دیگر توازن قابل قبولی میان قیمت و عملکرد برقرار نمی‌کنند.

شواهد مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد Series X با نادیده گرفتن اصل توازن میان قیمت و عملکرد، تنها به دنبال ارائه‌ی بالاترین توان پردازشی ممکن است

Xbox Series X

اندازه‌ی پردازنده‌ی ایکس‌باکس سری ایکس بیانگر هزینه‌ی ساخت بالا و در نتیجه افزایش قیمت این کنسول است. حالا با در نظر گرفتن تأثیر استفاده از دیگر قطعاتِ گران قیمت این دستگاه از جمله حافظه‌ی سریع SSD، رم GDDR6 و سیستم خنک کننده‌ی این دستگاه که احتمالاً نوآورانه و طبیعتاً هزینه بر خواهد بود، باید انتظار یک کنسول گران قیمت را داشت. در واقع، اصلاً افزایش سایز بدنه‌ی این دستگاه نیز موجب بالا رفتن هزینه‌ی ساخت، جا‌به‌جایی و عملاً افزایش قیمت آن خواهد شد. عرف بازار به این شکل است که معمولاً کنسول‌های بازی ناچار هستند تا میان قیمت و عملکرد توازن برقرار کنند. اما شواهد مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد Series X با نادیده گرفتن اصل توازن میان قیمت و عملکرد، تنها به‌دنبال ارائه‌ی بالاترین توان پردازشی ممکن است.

با قضاوت براساس آنچه که تاکنون می‌دانیم، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت از تمامی امکانات ممکن برای عرضه‌ی قدرتمندترین کنسول جهان استفاده خواهد کرد.

در عملکرد و توان پردازش CPUهای کنسول‌ نسل بعد نیز هیچگونه کاستیِ مصالحت آمیزی مشاهده نمی‌شود. این دستگاه، یک نسخه‌ی ویرایش شده از قوی‌ترین قطعات PC را استفاده خواهد کرد. در این بین، پردازنده‌ی گرافیکی کنسول پلی‌استیشن 5 همچنان غرق در رمز و راز به سر می‌برد. با این حال، اگر پیش بینی‌ها در رابطه با ایکس‌باکس سری ایکس درست باشند، مایکروسافت کنسولی را ساخته که از تمامی پردازنده‌های کامپیوتری AMD عملکرد بهتر و امکانات بیشتری دارد.

ایکس‌باکس سری ایکس سال آینده در سرتاسر جهان عرضه خواهد شد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده