نویسنده: محسن وزیری
// پنجشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

بازی Crackdown 3 چگونه قدرت واقعی ایکس باکس وان را نشان می‌دهد؟

هنگام معرفی ایکس‌باکس وان، مانور زیادی روی موضوع پردازش ابری این کنسول داده شد. وعده‌ی بزرگ و بلندپروازانه‌ای که تا امروز چیز زیادی از آن ندیدیم ولی بازی Crackdown 3 آمده تا قدرت واقعی پردازش ابری را نشانمان دهد.

شاید تنها اثری که از پردازش ابری روی بازی‌های ایکس‌باکس وان دیدیم، در بازی Forza Motorsport 6 باشد که فناوری «درایواتار» نام گرفته است. در این ویژگی هوش مصنوعی (به معنی هوش از پیش برنامه‌نویسی شده توسط سازندگان) وجود ندارد و ماشین‌های رقیب، رفتار کاربران آن‌ها را تقلید می‌کنند و در مسابقات به سبک و سیاق آن‌ها بازی می‌کنند. اما قضیه در Crackdown 3 کاملاً متفاوت است: پردازش ابری این امکان را به سازندگان می‌دهد که محیطی ۱۰۰ درصد تخریب‌پذیر بسازند، جایی که هم می‌توانید با یک گلوله سوراخی در دیوار ایجاد کنید و هم اگر دلتان خواست، کل یک ساختمان را پایین بیاورید که احتمالاً به ساختمان‌ها اطرافش هم اصابت می‌کند و باعث صدمه‌ی آن‌ها هم می‌شود. چیزی که از آن حرف می‌زنیم، مرحله‌ی بعدی منفجر کردن چیزهاست،

دانلود ویدیو با کیفیت 360p | دانلود ویدیو با کیفیت 720p

در حالت تک‌نفره‌ی Crackdown 3، تخریب‌پذیری بازی درست مانند بازی‌های دیگر است. این بخش چندنفره‌ی آنلاین است که قابلیت‌های ابری ایکس‌باکس وارد بازی می‌شوند. هنگامی که محاسبات فیزیکی گیم‌پلی برای سخت‌افزار کنسول سخت شد، دستگاه انجام محاسبات را به یک سرور می‌سپارد. (در بعضی موارد دو یا سه سرور، و اگر حجم محاسبات بسیار بالا بود تا شش سرور هم پاسگخو هستند) نتایج به صورت زنده روی صفحه‌‌ی نمایش نقش می‌بندند و کسانی هم که در آن محیط همراه شما هستند، همه‌ی اتفاقات برای آن‌ها هم می‌افتد.

نتیجه‌ی همه‌ی این اتفاقات، یکی از چشم‌گیرترین جلوه‌های نشان‌دهنده‌ی فناوری بازی‌های رایانه‌ای در چندین سال اخیر است. به کمک این شبکه، Crackdown 3 می‌تواند عملکردی داشته باشد که تا به حال روی کنسو‌ل‌ها ندیدیم و حتی پی‌سی‌های قدرتمند هم به سختی از پس آن برایند. این بازی می‌تواند یک شهر کاملاً تخریب‌پذیر داشته باشد که از ایجاد یک سوراخ روی دیوار گرفته تا منفجر کردن یک ساختمان ۵۰ طبقه در آن امکان دارد. حتی می‌توانید تکه‌هایی از اشیای تخریب‌ شده را بردارید و به طرف ماشینی پرت کنید تا آن هم منفجر شود.

در دمویی که برای بازدیدکنندگان نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۵ در نظر گرفته شده بود، یک مسابقه‌ی چهارنفره‌ی آنلاین ترتیب داده بودند که با اینکه قدرت تخریبی اسلحه‌ها زیاد شده بود (برای نمایش هرچه بهتر تخریب‌پذیری محیط) اما هیچ‌چیز تقلبی و از پیش رندر شده نبود. گلوله‌های ضعیف‌تر، نمای ظاهری ساختمان‌ها را از بین می‌برند و ساختار فلزی آن‌ها را نمایان می‌کنند. برای تخریب کردن ساختار اصلی یک ساختمان، نیاز به اسلحه‌ی قوی‌تری مثل یک موشک‌انداز و البته کمی زمان دارید. بعد از مدتی، کل ساختمان پایین می‌ریزد و احتمالاً چند ساختمان همسایه‌ی خود را نیز تخریب می‌کند. در حدود ۱۵ دقیقه در دموی بازی می‌توانید بخش کوچکی از شهر را کاملاً با خاک یکسان کنید.

crackdown-3-08

در این نسخه از بازی که فعلاً یک نسخه‌ی آزمایشی به شمار می‌رود، آیکونی بالای صفحه وجود داشت که نشان می‌داد چه زمانی محاسبات توسط سرور انجام می‌شود. مواقعی بود که هفت سرور همزمان اطلاعات بازی را دریافت و محاسبه می‌کردند. این ویژگی به معنای واقعی کلمه،‌ فوق‌العاده است. شما حتی می‌توانید بالای برج بلندی بایستید و آرپی‌جی خود را بردارید و دوردست‌ها را نشانه بگیرید و اگر کمی صبر کنید، خواهید دید که آرپی‌جی بالاخره به چیزی خواهد خورد و آن را تخریب خواهد کرد. به نظر می‌رسد برای اجرای بی‌نقص بازی نیاز به ارتباط اینترنتی قدرتمندی داشته باشید، اما سازندگان اعلام کرده‌اند که پهنای باند ۲ تا ۴ مگابیت بر ثانیه کافی خواهد بود.

Crackdown 3 هنوز در مراحل اولیه‌ی ساخت به سر می‌برد. بازی هنوز به شکل یک دموی فنی اجرا می‌شود، خبری از پریدن و بالارفتن از ساختمان‌ها در گیم‌پلی نیست، وسایل نقلیه کار نمی‌کنند و بافت‌ها هم هنوز کیفیت مناسبی ندارند،‌ بنابراین فعلاً ری‌اِیجنت گیمز، سازنده‌ی بازی، مسیری طولانی پیش رو دارد. تا الان زمان زیادی روی طراحی ساخت ساختمان‌های شهر صرف شده چرا که به علت تخریب‌پذیری ۱۰۰ درصدی، ساختمان‌ها باید مانند مدل‌های واقعی ساخته شوند؛ یعنی شامل فضای داخلی و اتاق‌ و مواردی از این دست باشند و چهارچوب و ساختاری باورپذیر داشته باشند. اما با همه‌ی این تفاسیر، دموی Crackdown 3 یکی از جذاب‌ترین دموهایی است که گیمرها روی ایکس‌باکس وان بازی کرده‌اند چون آن واقعاً قابلیتی را نشان می‌دهد که - حداقل فعلاً - از پس هیچ کنسول دیگری برنمی‌آید.

منبع: Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده