نویسنده: سیدرضا نصری
// سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰

Among Us؛ از اثری گمنام تا محبوبیتی فوق العاده

در این مقاله قصد داریم تا به بازی Among Us یکی از محبوب‌ترین آثار حال حاضر چند نفره بپردازیم؛ همچنین درکنار آن نگاهی به سیر موفقیت این بازی محبوب داشته باشیم.

Among Us درواقع بر گرفته شده از بازی اجتماعی مافیا است که گاهی با نام‌های دیگری مانند گرگینه نیز شناخته می‌شود. جالب است که بدانید با استناد به سایت Popular Mechanics بازی مافیا ابتدا در سال ۱۹۸۶ توسط دانشمند اهل روسیه، دیمیتری داویدوف (Dmitry Davydov) در دانشگاه دولتی مسکو ابداع شد و رفته رفته به تمام اروپا و جهان سرایت کرد.

Among Us نیز با الهام گرفتن از هسته‌ی اصلی بازی Mafia مسیر تازه و خلاقانه‌ای را به‌عنوان یک بازی اجتماعی در پیش گرفت. روند بازی به‌گونه‌ای است که بازیکنان را در تعداد ۴ تا ۱۰ نفر، در قالب دو گروه خدمه و خائن قرار می‌دهد و برای هر یک از گروه‌ها وظایفی را تعریف می‌کند. گروه خائنین باید سعی کنند تا بدون جلب توجه و در خفا، فعالیت‌های مختلفی را در جهت تخریب سفینه انجام دهند یا تک تک خدمه را به قتل برساند.

این مطلب در تاریخ ۲۷ آبان با اضافه‌ شدن ویدیو به‌روزرسانی شد

تماشا در یوتیوب | دانلود از آپارات

در مقابل گروه خدمه نیز باید نقض‌های سفینه را برطرف کنند و درکنار آن با زیر نظر گرفتن حرکات و رفتار‌های یکدیگر، خائن یا خائنین را شناسایی کنند. اما سوالی که وجود دارد این است که بازی Among Us ساخته‌ی استودیو InnerSloth باتوجه‌به اینکه در سال ۲۰۱۸ عرضه شده است، چگونه بعد از یک خواب دو ساله ناگهان این‌گونه هیاهو به پا می‌کند؟ در ادامه با زومجی همراه باشید تا بیشتر به این مسئله بپردازیم.

بازی اندروید Among Us

اینکه هر از گاهی شاهد محبوبیت ناگهانی و دور از انتظار یک بازی کمتر شناخته شده باشیم، شاید دیگر چندان مسئله‌ی تازه‌ای نباشد؛ اما این موضوع که یک بازی در سبک استنتاج اجتماعی (social deduction) آن هم بعد از گذشت دو سال از انتشار، ناگهان به چنین محبوبیت دست پیدا کند، می‌تواند یک اتفاق جالب و بسیار تامل برانگیز در حوزه‌ی ویدیو گیم محسوب شود.

بازی Among Us در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرم‌های اندروید، آیفون و ویندوز منتشر شد و بعد از گذشت دو سال سکوت نسبی از زمان عرضه، ناگهان آنچنان سر و صدایی به پا کرد که علاوه‌بر توییچ، دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند TikTok و یوتیوب را نیز شدیدا تحت تاثیر خود قرار داد.

بازی Among Us

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت Number 13 بازی Among Us در سال ۲۰۱۸ میلادی تنها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ بازیکن هم زمان داشته است؛ اما در سال ۲۰۲۰ میلادی و در هفته‌ی اول ماه سپتامبر، این اعداد به طرز باور نکردنی به چیزی حدود یک و نیم میلیون بازیکن همزمان افزایش پیدا کرد.

همچنین بد نیست که به آمار منتشر شده در سایت Medium اشاره کنیم که نشان می‌دهد بازی Among Us بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده است که در نوع خود بی‌نظیر است. این محبوبیت ناگهانی باعث شد تا سازندگان فعلا دست از پروژه‌های دیگر خود بردارند و بیشتر به پشتیبانی Among Us بپردازند. اما برای رسیدن به جواب این سؤال که «چه عواملی باعث شد تا بازی در میان ما به چنین موفقیتی دست پیدا کند؟»، کافی است که در ادامه نگاهی هم به آمار و ارقام شبکه‌ی اجتماعی توییچ داشته باشیم.

تصویر ساخته شده از بازی Among Us

Among Us موفق شده است تا به جمع پنج بازی پر بازدید توییچ بپیوندد

طبق آمار منتشر شده در سایت Twitch Tracker تا به این لحظه بازی Among Us در بازه‌ی زمانی ۳۰ روز گذشته در Twitch به‌طور میانگین بیش از ۱۴۰ هزار بیننده داشته و تنها طی هفت روز گذشته بیش از ۲۰ میلیون ساعت دیده شده است. همچنین در همین لحظه بازی در رتبه‌ی سوم توییچ پشت سر League of Legends و بالاتر از بازی Fortnite قرار دارد؛ هر چند این رتبه‌ها ثباتی ندارند و مدام در حال تغییر است. در هر حال همان‌طور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید توییچ و یوتیوب یا به بیانی بهتر، استریمر‌ها یکی از عوامل اصلی موفقیت بازی در میان ما هستند.

طبق گفته‌ی سایت Medium سازنده‌ای به نام چانس موریس (Chance Morris) که با نام کاربری Sodapoppin در فضای مجازی شناخته می‌شود، اولین استریمری است که توانست در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به‌طور جدی و موثر توجه‌ها را به بازی Among Us جلب کند. سپس به‌دنبال آن استریمر‌ها و یوتیوبر‌های معروف دیگری مانند CallMeCarson ،xQc ،Pokimane ،Shroud ،Ninja و PewDiePie نیز وارد این مسیر شدند و به روند همه گیری بازی سرعت بخشیدند.

روند بازی Among Us

همچنین نمی‌توان تاثیر استریم‌های اشخاص مهمی مانند الکسندریا اوکاسیو کورتز و الهان عمر عضو‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا را در بازی امانگ اس نادیده گرفت. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت Forbes استریم بازی مشترک الکسندریا اوکاسیو کورتز و الهان عمر با چندین استریمر دیگر در Among Us حدود ۷۰۰ هزار بیننده داشته است.

به‌طور کلی از این آمار و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که استریمر‌ها تا چه حد می‌توانند در زمینه‌ی تبلیغات و نشان دادن پتانسیل‌های یک بازی، قدرتمند ظاهر شوند؛ طوری که به سختی می‌توان آن را با دیگر تبلیغات‌های اینترنتی مقایسه کرد. اما بد نیست که به این نکته هم توجه کنیم که اگر Among Us دارای چنین پتانسیل و جریان پذیری بالایی نبود، قطعا نمی‌توانست تا این حد مورد توجه قرار بگیرد.

استریم بازی Among us

استریمر‌ها مهم‌ترین نقش را در به محبوبیت رساندن Among Us ایفا کردند

پذیرش ساده‌ی بازیکنان از هر طیفی، یکی از مهم‌ترین دلایل مُسری بودن بازی امانگ اس است. به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت که بازی از شما انتظار پیشینه یا مهارت خاصی در حوزه‌ی ویدیو گیم ندارد و همان‌طور که از سبک بازی نیز مشخص است، تنها تعامل یا روابط اجتماعی است که در Among Us حرف اول را می‌زند. تمام رفتارها و واکنش‌های شما می‌تواند به‌نوعی باعث پیروزی یا شکست شما شوند. حتی این‌گونه می‌توان توصیف کرد که بازیکنان در Among Us باید مدام رفتارهای یک‌دیگر را قضاوت کنند و اهمیتی ندارد که بازیکنی بسیار فعال است یا اصلا واکنشی نشان نمی‌دهد، درهرصورت باز هم قضاوت شدن توسط بازیکنان دیگر امری اجتناب ناپذیر است.

تنها باید سعی کنید تا نسبت به هر یک از اتفاقات رخ داده، مناسب‌ترین واکنش را از خود بروز دهید. چه یکی از خائنین باشید و چه از خدمه، اگر مورد اتهام یا سوءظنِ دیگران قرار بگیرید، هیچ راهی جز گفت و گو برای اثبات بی گناهی خود ندارید. این میزان از حساسیت در تعامل می‌تواند هر دفعه باعث رخ دادن یک سناریوی تازه در بازی شود و به‌نوعی هر بار شما را غافلگیر می‌کند.

تصویر ساخته شده از بازی Among Us

Among Us از جهاتی بسیار آموزنده است و به‌عنوان یک بازی اجتماعی، سعی می‌کند تا رفتار‌ها و قضاوت‌های بازیکنان را در روند خود به چالش بکشد. حتی با اینکه بازی پر از فعالیت‌هایی مانند قتل و فریبکاری  است، اما به واسطه‌ی طراحی کارتونی و گرافیکی که دارد، به‌عنوان یک بازی خانوادگی شناخته می‌شود و دارای درجه سنی ۱۰ سال به بالا است.

به‌طور کلی Among Us یک بازی خلاقانه و عالی برای انواع دورهمی‌ها است که به دو صورت آنلاین و آفلاین با اتصال به شبکه محلی، قابل انجام است. هرچند که همه گیری کرونا تا حدودی جلوی موفقیت تمام و کمال آن را گرفته و مانع از شکل گیری جمع‌های دوستانه و خانوادگی شده است؛ اما بااین‌حال تجربه‌ی آنلاین بازی با دوستان و کاربران دیگر، می‌تواند ساعات لذت بخشی را برای شما رقم بزند.

بازی به‌صورت رایگان در پلی‌استور و اپ‌استور در دسترس است و همچنین کاربران استیم می‌توانند با پرداخت ۴.۹۹ آن را برای پی سی خریداری کنند. شما همراهان همیشگی زومجی نیز در ادامه می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در رابطه با بازی Among Us با ما درمیان بگذارید.

دانلود ویدیو از آپارات


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده