نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸

ویندوز 10 قابلیت شناسایی بازی‌های کپی و غیرقانونی را دارد

مایکروسافت با تغییری که درتوافقنامه لایسنس (License Agreement ) ویندوز ۱۰ داده است اجازه شناسایی و غیر فعال کردن نسخه‌های غیر‌قانونی بازی‌ها را خواهد داشت. با جزییات خبر همراه زومجی باشید.

در حالی‌ ۳ هفته از انتشار ویندوز ۱۰ می‌گذرد که در طی این مدت بیش از ۵۳ میلیون نفر این نسخه از ویندوز را نصب کرده‌اند، ولی اضافه شدن بندهای جدیدی در License Agreement این شرکت که به مایکروسافت اجازه ورود به حریم خصوصی رایانه افراد را می‌دهد، کمی کاربران را نگران کرده است. ارسال اطلاعات شخصی کاربر به مایکروسافت در حالت پیش فرض، استفاده از پهنای باند کاربر برای دانلود آپدیت‌ها در حالتی تورنت مانند، پخش کردن رمز عبور Wi-Fi کاربر و مشکلات نصب اتوماتیک آپدیت‌ها همگی دست به دست هم داده‌اند تا کاربران نگران لو رفتن اطلاعات شخصی خود در این نسخه از ویندوز باشند. عدم شفاف سازی دقیق مایکروسافت هم باعث شده تا این نگرانی‌ها بیشتر شود.

ولی آخرین پرده از ورود مایکروسافت به حریم خصوصی کاربران مربوط به اضافه شدن بندی به این توافقنامه است که امکان غیر فعال کردن نسخه‌های غیر قانونی بازی‌ها را به مایکروسافت می‌دهد. این توافقنامه برنامه‌هایی مثل اسکایپ و ایکس‌باکس را شامل می‌شود و ربطی به توافقنامه کلی ویندوز ۱۰ (EULA) ندارد. بند اضافه شده به شرح زیر است:

ما می‌توانیم نسخه نصب شده نرم‌افزار‌ها، آپدیت‌های دانلود شده برای آنها و تغییراتی که در تنظیمات برنامه‌ها اعمال می‌کنید را بررسی کنیم. این اجازه شامل بررسی نسخه‌های غیر قانونی بازی‌ها و یا استفاده از سخت‌افزار‌های جانبی غیر قانونی هم می‌شود.

از متن این بند این‌چنین به نظر می‌رسد که مایکروسافت می‌تواند در سیستم شما دنبال نسخه‌های غیر قانونی و کرک شده بازی‌هایی مثل FIFA و Call of  Duty بگردد. ولی از آنجایی که این توافقنامه مربوط به نرم‌افزارهای ایکس‌باکس می‌شود می‌توان تصور کرد که این بند به بازی‌هایی که از طریق این نرم‌ افزار‌ها اجرا خواهند شد اعمال می‌شود. چون قبلا هم روی کنسول ایکس باکس با چنین اقدامی از سوی مایکروسافت روبرو بودیم. ولی به هر حال اضافه کردن بند این چنینی توسط مایکروسافت به سردرگمی کاربران این ویندوز اضافه خواهد کرد. به هر حال سیاست‌های مایکروسافت در قبال امنیت این ویندوز کمی شبهه بر‌انگیز بوده چون حتی با غیر‌فعال کردن یک سری امکانات ویندوز بازهم اطلاعات شما به مایکروسافت ارسال خواهد شد! برای مثال اگر دستیار صوتی Cortana را غیر‌فعال کنید بازهم سیستم شما اطلاعاتی به سرور‌های بینگ خواهد فرستاد تا بروزرسانی کورتانا را با اطلاعات یک سیستم تصادفی دریافت کند. یا در مورد دیگر، گزارش‌هایی مبنی بر ارسال اطلاعات به سرور‌های One Drive حتی در صورت غیر فعال بودن این سرویس ارایه شده است.

تمام این تغییرات به وجود آمده در ویندوز ۱۰ به نوعی نشانگر سیاست‌های آینده مایکروسافت در قبال سیستم عامل ویندوز است. وقتی این شرکت ویندوز ۱۰ را به صورت رایگان عرضه کرده است و هر هفته هم به صورت رایگان بروز‌رسانی‌های آن را ارایه می‌کند باید هم بتواند از روش‌های دیگر کسب در‌آمد کند و کاربران را به ثبت‌ نام در سرویس‌های متعدد ترغیب کند. این اقدام تقریبا به سیاست‌های Google در قبال ارایه برخی سرویس‌های رایگان در برابر دریافت برخی اطلاعات کاربر شباهت دارد. ولی اگر مایکروسافت هم بتواند همانند Google به یک تناسب نسبی در این مورد برسد و علاوه بر آن در مورد اقدامات خود شفاف سازی کند، حتما نگرانی کاربران هم کم‌تر خواهد شد. شما می‌توانید نقد و بررسی ویدیویی زومیت را از ویندوز ۱۰ در زومجی تماشا کنید. نظرات خود را در مورد ورود مایکروسافت به حریم خصوصی کاربران در ویندوز ۱۰ با ما در میان بگذارید.

منبع: The Verge

 

 

 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده