نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۱

دولت اوکراین یک مزرعه ماینینگ با ۳۸۰۰ کنسول PS4 را توقیف کرد

سرویس امنیتی اوکراین یک مزرعه زیرزمینی استخراج ارزهای دیجیتال با ۳۸۰۰ کنسول پلی استیشن 4 را کشف و ضبط کرده است. 

بعد از اینکه ورود ماینرها به بازار کارت گرافیک‌های گیمینگ محدودیت‌های زیادی را برای دسترسی کاربران واقعی آن‌ها به این محصولات ایجاد کرده، به‌نظر می‌رسد که حالا نوبت به کنسول‌های بازی رسیده تا به این سرنوشت دچار شوند. براساس گزارش وبسایت Videocardz، سرویس اطلاعاتی دولت اوکراین (SSU) یک مزرعه غیرقانونی استخراج رمزارز در شهر وینیتسیا این کشور را توقیف کرده که با استفاده از هزاران کنسول پلی استیشن 4، کارت گرافیک‌های گیمینگ و پردازنده‌های کامپیوتری اقدام به ماینینگ ارزهای رمزگذاری شده می‌کردند.

ظاهراً در این مجموعه، بالغ بر ۳۸۰۰ کنسول PS4 کشف شده که برای اولین‌بار به منظور استخراج رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته وبسایت Tom’s Hardware در مطلب ویژه‌ای به این موضوع اشاره کرده بود که حتی کنسول‌های کلاسیک GameBoy و Commodore نیز در حدی قابلیت استخراج بیت کوین را دارند، بنابراین با بودجه، برق و تعداد کافی از هر کنسولی می‌توان اقدام به استخراج این رمزارزها پرداخت.

ظاهراً این ماینرهای اوکراینی که به‌صورت غیر قانونی از شبکه برق شهری استفاده می‌کردند، نگران بهره‌وری و میزان مصرف انرژی مزرعه خود نیز نبودند؛ اما یک افزایش ناگهانی در میزان برق مصرفی کافی بوده تا توجه کارشناسان نیروگاه و نهایتاً نیروهای پلیس را به سمت خود جلب کرده و به کشف این مزرعه غیرقانونی منجر شود.

مزرعه غیرقانونی استخراج رمزارز اکراین

استخراج ارز دیجیتال با پلی استیشن 4 در اکراین

براساس گزارش پلیس، در این مرکز ۳۸۰۰ کنسول بازی به همراه بیش از ۵۰۰ کارت گرافیک گیمینگ و ۵۰ پردازنده و همچنین اسناد مربوط‌به حسابداری میزان برق مصرفی و تعدادی لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و فلش درایو ضبط شده است.

کنسول‌های اورجینال پلی استیشن 4 که در تصاویر منتشر شده توسط SSU نیز به وضوح قابل مشاهده هستند، به یک GPU با ۱۸ واحد محاسباتی مجهز هستند که توانی در حدود ۱.۸۴ ترافلاپس را تولید می‌کنند. PS4 Pro، مدل ارتقاء یافته این کنسول نیز به‌لطف ۳۶ هسته پردازشی خود می‌تواند ۴.۲ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی را فراهم کند. هردوی این مدل‌ها به یک پردازنده هشت هسته‌ای AMD Jaguar مجهز شده که از نظر تئوری این CPU نیز می‌تواند برای ماینینگ مورد استفاده قرار گیرد.

SSU جزئیات مربوط‌به عملیات استخراج این مزرعه کریپتوکارنسی را فاش نکرده و لذا نحوه‌ی استفاده از این کنسول‌ها همچنان نامشخص باقی مانده است.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده