نویسنده: محسن بیگی نیا
// جمعه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵

کرایتک با Film Engine حساب ویژه ای روی صنعت فیلمسازی باز کرده است

استودیوی کرایتک، توسعه دهنده‌ی موتور بازی‌سازی کرای‌ انجین، که پیش‌تر با ساخت Cinebox به صنعت فیلم‌سازی وارد شده بود هم‌اکنون با ایجاد Film Engine نگاهی جدی‌تر به دنیای سینما انداخته است. با زومجی همراه باشید.

استودیوی کرایتک یک شرکت جدید در ارتباط با موتور Film Engine تأسیس کرد؛ این موتور مجموعه‌ای از «نرم افزارهای هم‌زمان (Real-Time) توسعه‌ی سینمائی» است که بر اساس موتور بازی‌سازی کرایتک ساخته شده و بخش‌های گسترده‌ای از صنعت سینما از جمله واقعیت مجازی، فیلم‌سازهای مستقل و فیلم‌های با بودجه‌ی بالا را پوشش می‌دهد.

این یک قدم قابل توجه و به سمت جلو در مسیر تجارت فیلم‌سازی برای کرایتک است که اخیراً تصمیم گرفته موتور بازی‌سازی خودش یعنی کرای‌ انجین را به صورت رایگان و با مدل «هر چقدر می‌خواهید پرداخت کنید» عرضه کند. این شرکت آلمانی پیش‌تر نیز از طریق Cinebox دستی در صنعت فیلم‌سازی داشت. Cinebox ابزاری شبیه به یک موتور بازی‌سازی برای تولید فیلم است که کار ساخت نمونه‌های اولیه‌ی آن توسط کرایتک از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و بعد از آن برای ساخت فیلم‌هایی مانند «طلوع سیاره‌ی میمون‌ها» به کار گرفته شد.

Film Engine بر اساس یک نسخه‌ی بازسازی شده از Cinebox است و هم اکنون نمونه اولیه‌ی آن قبل از زمان تعیین شده برای عرضه‌ی این محصول «طی چند ماه آینده»، به طور محدود در حال آزمایش است. جین کولس پرونیر، مدیر خلاق این پروژه، قبل از این چیزی بیش از یک دهه را صرف اجرای افکت‌های تصویری در فیلم‌هایی مانند «نگهبانان کهکشان»، «آواتار» و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» کرده بود. پرونیر در مراسم رونمایی از Film Engine چنین بیان کرد:

با پاسخگویی به نیازهای فیلم‌سازان با استفاده از تکنولوژی صنعت بازی‌سازی، ما قادر بودیم تا یک ابزار تولید سینمایی جدید خلق کنیم که نحوه‌ی کارکرد این صنعت را کاملاً تغییر خواهد داد.

این بازتاب‌دهنده‌ی چیزی است که تیم سویینی، بنیان‌گذار اپیک گیمز، در سال ۲۰۱۵ به وبسایت گاماسوترا گفت و به این موضوع اشاره کرد که یک موتور بازی‌سازی هم‌زمان بستر مشترکی در زمینه‌ی ساخت بازی و فیلم دارد. سویینی این صحبت را در همان سالی مطرح کرد که کمپانی وتا دیجیتال (Weta Digital) برای ساخت تجربه‌ واقعیت مجازی فیلم هابیت بر اساس آنریل انجین با اپیک گیمز همکاری می‌کرد. کیم لایبرری از اپیک گیمز نیز در کنفرانس GDC پیش‌بینی کرده بود که «صنایع [فیلم‌سازی و بازی‌سازی] در پنج سال آینده با یکدیگر ادغام خواهند شد»، حداقل در زمینه‌ی ابزارهای تولید.

در حال حاضر، توسعه دهندگانی که کنجکاو هستند چیزهای بیشتری در مورد Film Engine بدانند می‌توانند از طریق این وب‌سایت با شرکت در ارتباط باشند، هر چند Film Engine در مورد اینکه هزینه‌ی استفاده از ابزارهایش  چقدر خواهد بود سکوت کرده است.

نظر شما در مورد آینده‌ی صنعت فیلم‌سازی و نحوه‌ی ادغامش با بازی‌سازی چیست؟

منبع: Gamasutra


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده