نویسنده: آرش رستمی
// یکشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰

اسناد پتنت‌های سونی در مورد یک دستکش-کنترلر منتشر شد

کمپانی سونی حق‌امتیازی را برای یک کنترلر پوشیدنی به ثبت رسانده؛ کنترلری که احتمال دارد با هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR مرتبط باشد. با زومجی همراه باشید.

یکی از کاربران وب‌سایت نئوگاف، به نام Rösti، از ثبت سه حق‌امتیاز توسط بخش سرگرمی‌های کامپیوتری سونی خبر داده که در آن‌ها به یک کنترلر دستکش-مانند و ارتباط آن با یک نمایشگر HMD (ویژه‌ی قرارگیری روی سر) اشاره شده است. در این میان، اولین پتنت مجموعه‌ی فوق به «کنترلری ویژه‌ی استفاده با انگشت شست» مربوط می‌شود؛ درحالی‌که مورد دوم به یک ابزار ,واسطه در قالب «دستکش» اشاره دارد و حق‌امتیاز سوم هم به «سیستم‌ها و روش‌هایی برای بازخورد دادن به کاربر در حین تعامل با محتوا» پرداخته است. به گفته‌ی Rösti، با آنکه اسناد مربوط به این حق‌امتیازها (که از لحاظ کلی کم‌وبیش مشابه یکدیگر هستند) اخیراً در دسترس عموم قرار گرفته‌اند، اما درخواست‌های ثبت آن‌ها از ماه‌ها پیش، یعنی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۱۴، مطرح شده بود.

در حق‌امتیازهای فوق، به‌ویژه مورد دوم، سونی به دستکشی اشاره می‌کند که می‌تواند با استفاده از حسگر تشخیص خمش (Flex sensor)، وضعیت انگشتان دست را تشخیص دهد. در اینجا از نوعی حسگر تماسی (Contact sensor) هم صحبت شده که نسبت به لمس شدن اشیاء توسط کاربر واکنش نشان می‌دهد. در این بین، بخشی هم وظیفه دارد تا اطلاعات دریافت‌شده را به هدست انتقال دهد. در پتنت مذکور به بعضی از کاربردهای چنین محصولی در حوزه‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای، فعالیت‌های ورزشی و حتی ارتباطات غیرکلامی هم اشاره شده است؛ از جمله اینکه در بعضی از بازی‌های چندنفره می‌توان یک یا دو دستکش را در اختیار هریک از بازیکنان قرار داد و به این شکل آن‌ها را در بازی سهیم کرد.

 

هرچند که ثبت شدن یک پتنت دلیلی بر این نیست که محصولی بر پایه‌ی آن ساخته شده یا در دست ساخت قرار داشته باشد؛ اما این‌طور به نظر می‌رسد که پتنت‌های فوق به یک وسیله‌ی جانبی برای پلی‌استیشن VR، هدست واقعیت مجازی سونی، تعلق داشته باشند. در این صورت احتمالاً در رویداد ویژه‌ی PlayStation VR که طی «کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۶» (GDC 2016) برگزار می‌شود، خبری در این مورد خواهیم شنید. رویداد مذکور که امکان کار با هدست واقعیت مجازی سونی را برای شرکت‌کنندگان‌اش فراهم می‌کند، قرار است در روز ۲۶ اسفندماه در شهر سن‌فرانسیسکو برگزار شود.

منابع: IGN / GameSpot / NeoGaf


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده