نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

کارت گرافیک GTX 970 برای اجرای اکثر بازی‌های واقعیت مجازی کافی خواهد بود

سازندگان هدست واقعیت مجازی  HTC Vive و یکی از بازیسازان فعال در زمینه واقعیت مجازی طی مصاحبه‌هایی جداگانه اعلام کرده‌اند که داشتن یک کارت گرافیکی GTX 970 برای اجرای بازی‌های این فناوری کافی است. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

چندی پیش و پیش از اعلام قیمت ۶۰۰ دلاری هدست آکیولس ریفت، سازندگان این هدست در کمپانی آکیولس مشخصات سیستم موردنیاز برای اجرای بازی‌های آن را منتشر کردند که کارت‌های گرافیکی GTX 970 انویدیا و R9 290 از ای‌ام‌دی به عنوان یک پیش‌نیاز ضروری در آن ذکر شده بود. با این حال عده‌ای اعلام کردند که این کارت‌های گرافیکی شاید توان کافی برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی را نداشته باشند، چرا که هر دو هدست آکیولس ریفت و وایو تصاویر را در رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۲۰۰ با نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) نود هرتز رندر می‌کنند و این به معنی رندر شدن همزمان ۲۳۳ میلیون پیکسل در هر ثانیه است که دو برابر تعداد پیکسل‌هایی است که در یک مانیتور با رزولوشن 1080p و رفرش ریت ۶۰ هرتز رندر می‌شود.

به همین دلیل هم اکثر کارشناسان پیش بینی می‌کردند که برای اجرای صحیح بازی‌ها داشتن کارتی مانند GTX 980 ضروری خواهد بود، ولی اخیرا سایت پی‌سی گیمر مصاحبه‌ای با دنیل اُ برایان، سازنده اصلی هدست وایو HTC، انجام داده که وی در این مورد گفته است:

در حال حاضر می‌توان گفت که اگر محصول یا اثری به خوبی ساخته و بهینه شده باشد، داشتن یک کارت GTX 970 یا R9 290 برای تجربه‌ای عالی کافی خواهد بود.

به‌علاوه سایت مذکور ملاقاتی هم با بازیسازانی داشته که آثار خود را برای پشتیبانی از واقعیت مجازی در دست ساخت دارند و آن‌ها نیز کافی بودن GTX 970 را تایید کرده‌اند. یکی از این بازیسازان، استودیو فرانیتر دولوپمنتس، خالق بازی Elite: Dangerous، است که یکی از اولین آثار با پشتیبانی از واقعیت مجازی خواهد بود. البته این بازی فقط مختص این فناوری نبوده و یک اثر معمولی پی‌سی است که از این قابلیت هم پشتیبانی می‌کند. سازندگان این اثر اعلام کرده‌اند که بر روی تنظیمات High داشتن یک GTX 970 برای لذت بردن از بازی در حالت واقعیت مجازی کافی خواهد بود و فقط افرادی که دوست دارند آن را روی تنظیمات Ultra تجربه کنند باید کارتی معادل یا بهتر از GTX 980 داشته باشند.

به‌علاوه پیش‌بینی می‌شود که اکثر بازی‌های عرضه شده برای واقعیت مجازی، برخلاف Elite: Dangeorus، فاقد تنظیمات گرافیکی باشند و فقط به منظور اجرای روان با کارتی مثل GTX 970 بهینه‌سازی شده باشند. البته به مرور زمان این فناوری و بازی‌های آن هم پیشرفت خواهند کرد و نیاز به سخت افزار‌های بهتر ضروری خواهد بود.

نظر شما در مورد این اظهارنظرات چیست؟

منبع: PCGamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده