نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

احتمال پیشی گرفتن HTC Vive از هدست‌های واقعیت مجازی دیگر به لطف کنترلر‌های حرکتی

در حالی که پس از مشخص شدن قیمت ۶۰۰ دلاری هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت، این هدست کمپانی آکیولس تیتر یک اخبار مرتبط با واقعیت مجازی شده است، به نظر می‌رسد که کمپانی‌های ولو و HTC قصد دارند HTC Vive را به رقیبی قدرتمند برای آن تبدیل کنند. با زومجی همراه باشید.

در بین هدست‌های واقعیت مجازی، HTC Vive در حال حاضر نسبت به پلی‌استیشن VR یا آکیولس ریفت کم تر شناخته شده و ولو و اچ‌تی‌چی فعلا اطلاعات خیلی زیادی از آن منتشر نکرده‌اند. با این حال این هدست تنها وسیله در بین رقبای خود است که می‌تواند محیط اطراف گیمر را در فضایی به مساحت ۱/۳ متر مربع شناسایی و شبیه‌سازی کند. این ویژگی به لطف دوربینی فراهم شده که در قسمت جلویی هدست تعبیه شده است.

هدست وایو که نتیجه همکاری کمپانی ساخت موبایل اچ‌تی‌سی و همچین کمپانی نام آشنا ولو است، از اواخر فروردین ۹۵ وارد بازار خواهد شد و پیش فروش آن هم از تاریخ ۱۰ اسفند آغاز خواهد شد که به معنی مشخص شدن قیمت نهایی این هدست هم هست. سازندگان این هدست تا به امروز اطلاعات کمی در مورد بازی‌های هماهنگ با وایو و همچنین ویژگی‌های دقیق آن منتشر کرده بودند، تا اینکه اخیرا طی یک کنفرانس با حضور افراد محدود مشخص شده که در طی سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۲ بازی برای این هدست عرضه خواهد شد.

هدست واقعیت‌مجازی وایو

به‌علاوه یکی از نویسندگان سایت مشهور گیم‌اسپات این شانس را داشته تا نسخه تقریبا نهایی وایو را امتحان کند و در گزارش خود از این تجربه در ابتدا اعلام کرده که راحتی فوق‌العاده این هدست باعث می‌شود تا بتوان چندین ساعت بدون هیچ مشکلی آن را بر روی سر قرار داد و استفاده کرد. هدست وایو از یک سری فُم بسیار نرم در محل تماس با سر استفاده می‌کند و علاوه بر آن سایز هدست هم قابل تغییر است که باعث می‌شوند افرادی با اندازه سر متفاوت به راحتی از آن استفاده کنند. ویژگی دیگر این هدست امکان استفاده افراد عینکی از آن است و این اشخاص نیازی به برداشتن عینک خود در حین استفاده از وایو نخواهند داشت.

نویسنده گیم‌اسپات همچنین این شانس را داشته تا بازی‌های مخصوص هدست وایو را اجرا کند که نبود هیچ تاخیری بین دستورات ورودی توسط کنترلر‌های حرکتی وایو و همچنین عدم افت فریم توجه وی را جلب کرده است. به‌علاوه به نظر می‌رسد که دقت بسیار بالای کنترلر‌های وایو و هماهنگی عالی آن‌ها با تصویر بارز‌ترین ویژگی هدست اچ‌تی‌سی خواهد بود. البته به نظر می‌رسد که طراحی ظاهری کنترلر‌ها کمی به مذاق نویسنده گیم‌اسپات خوش نیامده است؛ با این حال وی اعلام کرده که این کنترلر‌ها و کلید‌های موجود بر روی آن‌ها به دقیق‌ترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام می‌دهند و علاوه بر آن به نسبت هر بازی نوع استفاده از کنترلر نیز تغییر می‌کند تا حس و حال بازی را به بهترین شکل ممکن به گیمر منتقل کند:

من پیش از این نیز تجربیاتی در استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و اجرای بازی با آن‌ها داشته‌ام؛ ولی هیچ یک تا به حال نتوانسته بودند من را به استفاده طولانی مدت‌تر از این هدست‌ها تشویق کنند. دلیل این امر هم راحتی و هماهنگی عالی کنترلر‌های هدست وایو است که بازی کردن را به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل می‌کند. به‌علاوه باید در نظر داشت که شاید هیچ گیمری نتواند ساعت‌ها همان‌طور که The Witness یا XCOM بازی می‌کند، بازی‌های واقعیت مجازی را هم انجام دهد. ولی آثار ارایه شده بر اساس این فناوری تجربه‌ای عمیق‌تر و از لحاظ زمانی طولانی‌تر را در اختیار ما قرار می‌دهند.

به هر حال باید منتظر ماند و پس از عرضه هدست‌های واقعیت مجازی مختلف، دید که کدام یک از آن‌ها می‌توانند در تمامی جوانب بهتر عمل کنند. با این حال مساله‌ای که به نظر واضح می‌رسد این است که واقعیت مجازی نیاز به آثاری بزرگ دارد که بتواند گیمر‌ها را به پرداخت مبلغی حداقل معادل یک کنسول خانگی برای خرید آن‌ها ترغیب کند.

نظر شما در مورد ویژگی‌های ذکر شده برای هدست HTC Vive چیست؟

منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده