نویسنده: عرفان استادی
// شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰

با موتور رایگان لامبریارد آشنا شوید؛ خیز بلند آمازون به سوی بازی‌سازی

آمازون موتور بازی‌سازی جدید، پرقدرت و رایگان خود بانام لامبریارد (Lumberyard) را رونمایی و منتشر کرد. این موتور به کاربران تطابقی قوی با ساختار سرور سرویس‌های تحت وب آمازون ارائه می‌دهد که به بازی کردن آنلاین و همین‌طور توییچ، شبکه انحصاری بازی‌های ویدیویی خودشان، قدرت می‌بخشد. برای دریافت جزئیات بیشتر درباره این موتور جدید با زومجی همراه باشید.

این موتور بازی‌سازی در حالت آزمایشی به همراه منبع کامل کدهایش هم‌اکنون برای دانلود و ساخت بازی‌های کنسولی و رایانه شخصی به‌طور کاملاً رایگان در دسترس است. آمازون هیچ پولی بابت حق امتیاز و اشتراک دریافت نمی‌کند.

لامبریارد قدرتمند است و به‌اندازه کافی امکانات دارد تا با آن بتوان بازی‌های درجه‌ یک و نسل فعلی ساخت. قابل‌ذکر است که آمازون با سونی و مایکروسافت قراردادهایی برای ابزار ساخت بازی دو کنسول نسل هشتمی‌شان بسته است؛ پس با اجرای این موتور، بلافاصله می‌توانید برای پلی‌استیشن 4 و اکس باکس وان بازی بسازید. پشتیبانی از موبایل به‌زودی افزوده خواهد شد.

قانونی کردن لامبریارد با استفاده مستقیم از سیستم ابری سرویس‌های تحت وب آمازون (Amazon’s Web Services) انجام می‌شود. اگر از موتور استفاده می‌کنید، اجازه دارید از تکنولوژی ساخته‌شده توسط خودتان (حول سرورها) استفاده کنید ولی اگر می‌خواهید از یک شخص ثالث استفاده کنید، این شرکت باید خود آمازون باشد.

تطابق ابزار شبکه توییچ با لامبریارد در سطوح پایین نفوذ پلتفرم موردنظر را (که بازی با استفاده از موتور برای آن ساخته می‌شود) در فضای استریمینگ ویدیو افزایش می‌دهد.

در کنار لامبریارد، این آمازون گیملیفت (GameLift) را ارائه داده که برای مدیریت و تنظیم بازی‌های آنلاین مبنی بر سرور با استفاده از سرویس‌های تحت وب آمازون به کار می‌رود. این سرویس برای کاربران لامبریارد به‌صورت اختیاری در دسترس خواهد بود. گیم‌لیفت به ازای هر ۱۰۰۰ کاربر فعال، ۱.۵ دلار برای مصرف‌کنندگان قیمت خواهد داشت و قیمت سرویس‌های تحت وب به همان صورت معمولی خواهد بود.

lumberyard

این موتور بازی‌سازی از کجا آمده و چه اهدافی دارد؟

فناوری موتور لامبریارد بر اساس کرایانجین شرکت کرای‌تک است. با توجه به گفته‌های مارک فرازینی، معاون استودیوهای بازی‌های آمازون، امتیاز و دسترسی کاملِ موتور این شرکت آلمانی خریداری شد تا لامبریارد طبق هسته و معماری پایه آن ساخته شود.

بااین‌حال، لامبریارد تنها بخشی از آن تکنولوژی خریداری‌شده است و آمازون هم‌اکنون در حال ارتقا و تغییر بسیاری از سیستم‌های کرای‌انجین است. نسخه‌های بعدی این دو موتور (کرای‌انجین و لامبریارد) در آینده نسبت به یکدیگر متفاوت‌تر خواهند بود.

کارکنان استودیوهای سیاتل و اِرواین شرکت آمازون در حال حاضر به‌طور مستقیم لامبریارد را بهینه می‌کنند و یک گروه تکنولوژی مرکزی که در ساخت موتور بازی‌های ویدیویی و سیستم‌های تحت وب آمازون تجربه‌دارند، این فرآیند را سرپرستی می‌کنند.

در همین نسخه آزمایشی عمومی که به‌تازگی منتشرشده است، لامبریارد ابزاری دارد که در کرای‌انجین دیده نمی‌شود. جدای از اضافه کردن SDK (بسته ساخت نرم‌افزاری) سیستم‌های تحت وب‌اش – که پشتیبانی از زبان C++ را برای آن فراهم می‌کند – آمازون یک سیستم کدنویسی شبکه برای لامبریارد تهیه‌ کرده است. این کد توسط استودیو دابل‌هیلکس طرح شده و در بازی Killer Instinct، انحصاری کنسول ایکس‌باکس وان به کار رفته است.

اریک اشنک، مدیر پروژه لامبریارد، در ارتباط با استقلال انجین گفت:

ما با لامبریارد راه خودمان را پیش می‌گیریم و این با گذر زمان بیشتر دیده می‌شود.

او در ادامه اظهار داشت که لامبریارد همین‌ حالا هم دارای یک خط تولید و پردازنده جدید به‌علاوه کد شبکه دابل‌هیلکس است. پس‌ از این، آمازون یک سیستم مؤلفه و ویرایشگر ذره به لامبریارد اضافه می‌کند. اریک اشنک اشاره کرد که تیم آن‌ها در حال ساخت بعضی قابلیت‌ها و ابزار هستند که فعلاً نمی‌توانند در مورد آن صحبت کنند. کلاودکنیاس (CloudCanyas) نیز در دسترس سازندگان خواهد بود که به آن‌ها اجازه می‌دهد بازی‌های آنلاین در AWS (سرویس‌های تحت وب آمازون) ایجاد کنند.

تطابق با AWS و توییچ به چه معنا است؟

تطابق لامبریارد با سیستم‌های AWS و توییچ با ابزار آمازون و دیگران تفاوت ایجاد می‌کند. در سطح پایه، فرازینی می‌گوید که لامبریارد برای سازندگانی مناسب است که می‌خواهند جوامع بزرگ و فعالی از طرفداران برای بازی‌های خود داشته باشند.

تطابق با توییچ به این معنا است که فرمان‌های سیستم چت توییچ در سطح خود موتور در دسترس هستند که آمازون آن را چت‌پلی (ChatPlay) می‌نامد. همچنین قابلیتی به اسم JoinIn وجود دارد و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که به همراه پخش‌کننده‌های ویدیو (افرادی که در حال بازی هستند و به‌صورت آنلاین ویدیو را در توییچ قرار می‌دهند) به‌صورت هم‌زمان وارد بازی شوند.

مارک فرازینی در مورد هدف این کار می‌گوید:

هدف این کار ایجاد تجربه‌هایی است که تصور به هم پیوستن بازیکنان، تماشاچیان و پخش‌کنندگان را ممکن می‌کند. این کار مسلماً جدید و بازخوردهای آن ناشناخته است، پس آزمایش‌های زیادی در کار خواهد بود. ما با این ویژگی، فعالیت و جذابیت بیشتری برای یک بازی می‌بینیم.

لامبریارد از مادسازی پشتیبانی کامل می‌کند

آمازون امیدوار است لامبریارد توجه سازندگانی را که می‌خواهند بازی‌هایشان از طریق پخش زنده، تجربه آنلاین، صحنه ورزش‌های الکترونیکی (eSports) و محتوای ساخته‌شده توسط کاربران زنده بماند، جلب کند. لامبریارد از مادسازی پشتیبانی کامل می‌کند و این بدان معنا است که سازندگان می‌توانند ابزار ساخت آن را تا حدی که می‌خواهند با بازیکنان در اشتراک بگذارند. فرازینی اشاره کرد که این موتور حاصل صحبت‌های فراوان آمازون با سازندگان بازی‌های ویدیویی است که برای سال‌ها از سرویس‌های AWS استفاده کرده‌اند. (پیدا کردن نام سازندگانی چون رویو (Rovio) و ناتی داگ (Naughty Dog) در سایت سرویس‌های تحت وب آمازون کار سختی نیست.)

گفته‌های وی در رابطه با سازندگانی که با آمازون صحبت کردند:

آن‌ها یک موتور قدرتمند و ارزان می‌خواستند که عمیقاً با سیستم AWS در ارتباط باشد که به آن‌ها در ایجاد و رسیدن به مخاطب‌ها کمک کند. این چیزی بود که ما سعی در ساخت آن داشتیم: یک موتور برای بازی‌های درجه‌یک که به‌صورت اساسی با AWS و توییچ تطابق دارد و منبع کاملی به سازندگان ارائه می‌دهد.

Lumberyard 1

آینده لامبریارد

نسخه داخلی آمازون از SDK آکیولس هم پشتیبانی می‌کند، اما نسخه آزمایشی که امروز می‌توانید دانلود کنید آن را ندارد. فرازینی می‌گوید که آن‌ها به زمان بیشتری احتیاج دارند. به‌هرحال، موتور هنوز در حالت آزمایشی است!

با تمامی این‌ها، پیشرفت زود حاصل می‌شود چراکه شرکت در حال حاضر از لامبریارد برای پروژه‌های داخلی خود استفاده می‌کند. در کنار این پیشرفت‌های حاصل از ساخته‌های داخلی خودشان، آمازون می‌گوید سازندگان خارجی در اولویت هستند. باید اشاره کرد که تیم لامبریارد بدون بررسی دقیق، آپدیت‌های ساخته‌شده توسط کاربران را قبول نمی‌کند.

مارک فرازینی می‌گوید:

موتور به‌طور کامل برای ساخت بازی‌های بزرگ آماده است. ما منتظر دریافت بازخورد از سوی کاربران هستیم و به آن‌ها اهمیت می‌دهیم. درنهایت، این [لامبریارد] را یک محصول تازه‌کار می‌بینیم.

نظر شما در مورد این موتور بازی‌سازی تازه‌وارد چیست؟ آیا لامبریارد می‌تواند مانند دیگر موتورها جایی در قلب سازندگان بازی‌های ویدیویی باز کند؟

منبع: Gamasutra