نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۰

تکنولوژی «چیپرون» استفاده از هدست واقعیت مجازی HTC Vive را در فضای بسته ممکن می‌کند

کمپانی‌های مختلف در حال سپری کردن مراحل پایانی ساخت هدست‌های واقعیت مجازی خود هستند و زمان زیادی تا عرضه نهایی این محصولات باقی نمانده است. حال کمپانی HTC از تکنولوژی منحصر‌به‌فردی رونمایی کرده که استفاده از هدست وایو را در فضای داخلی هم ممکن می‌کند.

پیش از این که سراغ تکنولوژی استفاده شده در هدست واقعیت مجازی وایو کمپانی HTC برویم، مقدمه‌ای کوچک از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از این هدست‌ها در واقعیت مجازی پیش بیاید خواهیم داشت. تصور کنید که در حال تجربه یک بازی شوتر با هدست واقعیت مجازی در داخل خانه هستید. خانه‌ای که مملو از وسایل مختلفی مثل مبل، میز، تلویزیون و دیگر کالا‌های مرسوم است. دلیل جذابیت بازی‌های واقعیت مجازی هم بر حرکت کردن و استفاده از حرکات دست‌ها است که باعث می‌شود گیمر به‌نوعی خود را دقیقا در دل بازی و به عنوان شخصیت‌اصلی آن تصور کند.

ولی محدود بودن فضای محیطی، علی‌الخصوص در زندگی‌های امروزی، باعث می‌شود که حرکت کردن کورکورانه باعث برخورد گیمر با وسایل محیط و درنتیجه خراب شدن تجربه بازی، آسیب دیدن وی و خرابی وسایل شود. برای مثال بازی Zero Latency که چندی پیش ویدیویی از آن منتشر شد، یکی از بلند‌پروازانه‌ترین پروژه‌های واقعیت مجازی است که به دلیل همین محدودیت، فقط در فضا‌های بسیار بزرگ و خالی قابل اجرا است.

حال کمپانی HTC در جریان نمایشگاه CES 2016 که بزرگ‌ترین رویداد فناوری سال هم هست، از قابلیت جدیدی رونمایی کرده که استفاده از این هدست‌ها را در فضای داخلی هم ممکن می‌کند. این تکنولوژی «چِیپرون» نام دارد و باعث می‌شود تا دیدی کامل از محیط اطراف در استفاده از هدست واقعیت مجازی داشته باشید و از مشکلاتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم پیش‌گیری شود. به نقل از نویسنده سایت Engadget که این تکنولوژی را در جریان CES 2016 تجربه کرده است. در طی استفاده از هدست وایو، اشیای محیطی به شکل یک تصویر دو بعدی و با رنگ آبی نمایش داده می‌شوند که باعث می‌شود فرد استفاده کننده از هدست، دید خوبی از محیط داشته باشد. وی همچنین اعلام کرده که این تکنولوژی باعث می‌شود تا حس یک شخص نابینا را در حین استفاده از وایو نداشته باشد.

HTC Vive (2)

گراهام برین، مدیر پروژه ساخت هدست وایو در کمپانی HTC است که توضیحات دقیق‌تری در مورد این فناوری ارائه کرده است:

قابلیتی که ما اسم آن را «چِیپرون» انتخاب کرده‌ایم، مکانیزمی برای تامین امنیت کاربر در استفاده از هدست وایو است و با استفاده از آن، ما این هدست را به یک وسیله قابل استفاده در محیط‌های خانگی تبدیل کرده‌ایم. در شکلی ساده‌تر، این قابلیت باعث پیشگیری از برخورد کاربر به اشیای اطراف می‌شود و از آسیب دیدن وی یا وسایل جلوگیری می‌کند. ما به کمک این قابلیت استفاده از وایو را در محیط‌های خانگی ممکن کرده‌ایم و حتی اگر بخواهید در حین بازی یک لیوان آب بخورید یا جسمی را جابجا کنید، خیلی راحت و بدون در‌آوردن هدست می‌توان این کار را انجام داد.

HTC Vive (4)

نویسنده سایت Engadget در ادامه توضیحات خود عملکرد «چیپرون» را به شکل زیر شرح می‌دهد:

هر بار که در حین استفاده از وایو کلید «منو» را روی کنترلر آن دوبار فشار دهید، چیپرون تصویری از محیط اطراف و اشیای موجود در آن را برای شما به شکلی صاف (همانند یک نقشه) شبیه‌سازی می‌کند. این ویژگی همچنین زمانی که بیش از حد مجاز به اشیا یا دیوار‌ها نزدیک شوید هم به شکل خودکار فعال می‌شود. به نظر من، همین قابلیت کافی است تا وایو یک سر و گردن بالاتر از هدست‌های دیگری مثل آکیولس یا پلی‌استیشن باشد و باعث خواهد شد که وایو یک قدم جلوتر از هدست‌های مذکور باشد.

ولی به شکلی فنی‌تر، این قابلیت با استفاده از تکنولوژی Room Scale Tracking کمپانی وَلو (که محیط اطراف را شبیه‌سازی می‌کند)، دوربینی که در جلوی هدست وایو تعبیه شده و محیط روبروی آن را آنالیز می‌کند و تکنیکی با نام «Mura Correction» عملی شده است. واژه Mura یک کلمه ژاپنی به معنی سطح نا‌مسطح است و این تکنولوژی دیدی واضح‌تر از سطوح نامسطح اطراف به کاربر هدست می‌دهد. چت فالیزیک، یکی از اعضای کمپانی ولو که در ساخت وایو همکاری داشته، Mura Correction را به شکل زیر توصیف می‌کند:

این تکنولوژی باعث می‌شود تا کاربر به جای این که منظره را از طریق یک پنجره تماشا کند، عملا جزئی از محیط اطرافش باشد. از این پس وقتی هدست وایو را روی سر‌تان قرار دهید، کاملا محیط اطراف شما شبیه‌سازی می‌شود و می‌توانید بدون ترس از برخورد با اشیا، بازی را تجربه کنید.

HTC Vive (3)

جالب است بدانید که علی‌رغم رونمایی دیر‌هنگام HTC از فناوری چیپرون، این تکنولوژی از همان روز‌های ابتدایی ساخت هدست در حال توسعه بود. دن برایان، مدیر بخش واقعیت‌مجازی HTC، در این مورد گفت:

زمانی که شروع به ساخت یک هدست واقعیت مجازی کردیم، تکنولوژی چیپرون هم در حال توسعه بود. چرا که اگر قصد شما ارائه یک تجربه بی‌نظیر از واقعیت مجازی باشد، باید کاربر در حین استفاده از آن امنیت مورد‌نیاز را داشته باشد. به‌علاوه اضافه کردن این قابلیت در مراحل بعدی ساخت ممکن نبود، چرا که ریسک عدم کارکرد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

 

در حالی که فقط ۳ ماه دیگر تا عرضه نسخه نهایی هدست وایو باقی مانده است، HTC قصد دارد تا ۷ هزار نسخه آزمایشی از آن را برای توسعه‌دهندگان تولید کند. این نسخه‌ها Vive Pre Headset نام دارند و بنا به اعلام سازندگان، تفاوت خیلی کمی با مدل نهایی خواهند داشت. HTC در این نسخه‌ها از نوعی هدبند خاص استفاده کرده که راحتی هرچه بیش‌تر هدست را در پی خواهد داشت. به‌علاوه چندین نوع فُم نرم هم در اطراف محل قرار گیری سر تعبیه شده‌اند که باعث می‌شود افرادی با شکل صورت مختلف و همچنین افراد عینکی هم حس راحتی در استفاده از هدست داشته باشند.

HTC Vive (1)

به‌علاوه HTC با بازخور‌د‌هایی که در این مدت از توسعه‌دهنده‌ها دریافت کرده است، شکل کلی کنترلر‌های بی‌سیم این هدست را تغییر داده که باعث می‌شود خصوصیات ارگونومیک آن‌ها بهتر و در‌نتیجه استفاده از آن‌ها راحت‌تر از نسخه‌های اولیه باشد. همچنین عمر باطری این کنترلر‌ها هم افزایش یافته و نزدیک به ۴ ساعت شارژ نگه می‌دارند.

همچنین وَلو امیدوار است که پس از عرضه نسخه نهایی ولو، کاربران با ایده‌های خود باعث شوند تا این هدست حتی از نسخه فعلی هم بهتر شود و وعده داده که با بازخورد‌های کاربران، اندک مشکلات احتمالی را هم بهبود می‌بخشد.

[alert variation="alert-info"]اگر به اخبار این رویداد علاقه‌مند هستید، می‌توانید تمام مطالب مربوط به آن را در صفحه CES 2016 مشاهده کنید.[/alert]

منبع: Engadget


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده