بررسی مانیتور گیمینگ فوق عریض و خمیده BenQ XR3501

بررسی مانیتور گیمینگ فوق عریض و خمیده BenQ XR3501

چهار شنبه, ۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

امروز در زومجی قصد داریم به بررسی یک مدل غول‌پیکر از رده مانیتورهای گیمینگ و خمیده BenQ یعنی XR3501 بپردازیم و ببینیم این مانتیور مناسب چه کاربران و چه استفاده‌هایی است. 

شرکت‌های زیادی نیستند که در زمینه طراحی و تولید مانیتورهای مخصوص بازی فعالیت می‌کنند. یکی از کمپانی‌هایی که در چند وقت اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی حوزه نمایشگرهای مخصوص بازی کرده BenQ است که دارای ویترین گسترده و متنوعی از نمایشگرها است. 

یکی از متفاوت‌ترین و البته گران‌ترین این محصولات، نمایشگر خمیده و فوق عریض XR3501 است. همانطور که می‌شود از روی مدل این مانیتور، اندازه آن را حدس زد؛ نمایشگری که امروز قصد بررسی آن را داریم از یک پنل ۳۵ اینچی بهره می‌برد. در ادامه با زومجی همراه باشید تا به بررسی این نمایشگر غول‌پیگر بپردازیم. 

مشخصات فنی: 

  • نوع صفحه‌ نمایش: LED
  • نوع پنل: AMVA
  • اندازه صفحه نمایش: ۳۵ اینچ
  • نسبت تصویر: ۲۱:۹
  • انحنا: ۲۰۰۰R
  • رزولوشن: ۱۰۸۰x۲۵۶۰
  • کنتراست: ۲۰۰۰:۱
  • زاویه دید: ۱۷۸/۱۷۸
  • نرخ بروزرسانی: ۱۴۴ هرتز
  • زمان پاسخگویی (GTG): چهار میلی‌ثانیه
  • تعداد رنگ قابل نمایش: ۱۶.۷ میلیون

پورت‌ها:

  • ۲ پورت HDMI نسخه ۱.۴
  • ۲ پورت Display Port
  • ۱ پورت Mini Display Port
  • جک ۳.۵ میلیمتری هدفون

ابعاد:

  • ۲۰۵ × ۴۹۹ × ۸۵۳ میلی‌متر
  • وزن: ۱۱.۱ کیلوگرم

طراحی:

وقتی قرار است یک نمایشگر ۳۵ اینچی ۹۹۹ دلاری بخرید؛ حتی طراحی هم به یک المان مهم برای تصمیم‌گیری تبدیل می‌شود. اولین نکته‌ای که در برخورد با این نمایشگر نظر شما را به خود جلب می‌کند؛ صفحه نمایش غول پیکر ۳۵ اینچی خمیده آن است. 

نمایشگرهای خمیده این روزها طرفداران زیادی را پیدا کرده‌اند؛ به خصوص اینکه می‌توانید با کنار هم گذاشتن آن‌ها یک سینمای کوچک و با کیفیت برای خود درست کنید و مثل یک راننده حرفه‌ای در بازی‌های مسابقه‌ای، از بازی کردن لذت ببرید. 

مقیاس اندازه‌گیری در نمایشگرهای خمیده را به وسیله عددی با پسوند R می‌سنجند. میزان خمیدگی XR3501 معادل ۲۰۰۰ است. این عدد یعنی اگر آنقدر این نمایشگر را کنار هم قرار دهیم تا یک دایره کامل را تشکیل دهند، شعاع این دایره ۲۰۰۰ میلی‌متر خواهد بود.

مانیتور خمیده benq

بدنه نمایشگر از مشکی مات تشکیل شده که به وسیله یک نوار باریک نقره‌ای پوشانده شده است. XR3501 با توجه به اندازه و جثه‌ای که دارد، نمایشگر زیبایی محسوب می‌شود. شاید بتوانیم این زیبایی را وامدار پایه بزرگ و آلومینیومی آن قلمداد کنیم که وجهه خوبی را به این نمایشگر بخشیده است. 

اما در نمای پشتی مانیتور، درگاه‌های ورودی قرار دارد. همه پورت‌های این نمایشگر به صورت یکجا در پشت آن قرار گرفته‌اند. یکی از نکاتی که هنگام بررسی تنوع پورت‌های این مانیتور به آن برخوردیم؛ نبود ورودی USB است که یک نکته منفی برای XR3501 به حساب می‌آید. علاوه بر پورت‌ها، در فضای پشتی این نمایشگر سوراخ‌هایی وجود دارد که برای نصب آن به دیوار هستند. 

در فضای زیرین قاب کلی مانیتور هم دکمه‌های پاور و  کاربردی آن قرار دارند. با استفاده از دکمه‌های کاربردی می‌توانید بین ورودی‌های مختلف حرکت کنید، تنطیمات مانیتور را تغییر دهید یا حتی دکمه‌ها را آن‌طوری که می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید و برای آن‌ها میانبر تعریف کنید. 

مشخصات پنل:

پنل بکار رفته در مانیتور XR3501 بنکیو از نوع AMVA یا Advanced Multi Domain Vertical Alignment است. این پنل نسخه‌ی بهینه شده‌ی پنل VA است. در پنل‌های AMVA میزان بهم‌ریختگی رنگ‌ها نسبت به پنل‌های VA به مراتب کمتر است و رنگ‌ها را دقیق‌تر و نزدیک‌تر به پنل‌های IPS نمایش می‌دهد. این پنل‌ها همچنین زاویه‌ی دید بهتری نیز دارند و مخصوصا در زوایای دید عمودی رنگ‌ها کمتر دستخوش بهم‌ ریختگی می‌شوند.

پنل‌های VA در واقع عملکردی بین پنل‌های نوع IPS و TN دارند. در پنل‌های IPS شاهد نمایش رنگ‌های دقیق و زاویه‌ی دید عالی هستیم اما در عوض سرعت پاسخ‌دهی پیکسل‌ها در این پنل ها پایین است و از این رو نمایشگرهای IPS برای گیمرها پیشنهاد نمی‌شود. از طرف دیگر پنل‌های  TN سرعت پاسخ‌دهی فوق‌العاده سریعی دارند اما دقت نمایش رنگ‌ها در آن‌ها پایین است و علاوه بر آن زاویه‌ی دید محدودی دارند. پنل‌های VA در واقع ترکیبی از قابلیت‌های خوب پنل‌های TN و IPS است. این پنل‌ها سرعت پاسخ‌دهی نزدیک به پنل‌های TN را دارند و زاویه‌ی دید و دقت نمایش رنگ‌ها در آن‌ها هرچند عموما به خوبی پنل‌های IPS نیست اما به مراتب بهتر از پنل های TN است. همه‌ی این‌ها باعث شده است تا پنل‌های خانواده‌ی VA به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شود چرا که این مانیتورها برای مصارف مختلف قابل استفاده است و حتی گیمرها نیز می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.

در حال حاضر بهترین گزینه برای گیمرها پنل‌های  AMVA هستند که دقت نمایش و زاویه‌ی دید بسیار نزدیک به پنل‌های IPS را در کنار زمان پاسخ‌دهی فوق‌العاده سریع و نزدیک به پنل‌های TN را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در فناوری AMVA نسبت کنتراست تصویر نیز به خوبی بهبود یافته است و در پنل‌های باکیفیت از این جنس می‌توان مشکی کاملا عمیق را در تصاویر ترکیبی روشن و تاریک تجربه کرد.

مانیتور خمیده benq

کارایی و عملکرد:

کمپانی BenQ مانتیور خمیده خود را یک نمایشگر مخصوص بازی‌های ویدیویی می‌داند. با وجود نرخ بروزرسانی ۱۴۴ هرتزی و البته سرعت بالای پاسخگویی تصاویری که دارد، به راحتی می‌توان مناسب‌ترین استفاده‌ای که می‌توان از XR3501 کرد را پیدا کرد. 

این نمایشگر از ۹ حالت تصویر بهره می‌برد که می‌توانید بنابر استفاده‌‌ای که از آن می‌کنید؛ به تغییر این موارد بپردازید. این ۹ حالت شامل:

  • استاندارد
  • فیلم
  • عکس
  • sRGB
  • بازی‌های مسابقه‌ای
  • بازی‌های تیراندازی اول شخص (حالت اول)
  • بازی‌های تیراندازی اول شخص (حالت دوم)
  • ۲ حالت تنطیمات درست شده توسط کاربر

اگرچه شما می‌توانید با استفاده تنظیمات دستگاه به شخصی‌سازی میزان روشنایی، شفافیت، نحوه نمایش رنگ‌ها، کنتراست و بسیاری دیگر از المان‌های اختصاصی بپردازید اما همانطور که در لیست بالا هم دیدید، XR3501 به عنوان یک نمایشگر گیمینگ، این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بنا بر بازی که در حال انجام آن هستید، به تغییر تنظیمات پیش‌فرض بپردازید. 

برای بازی‌های تیراندازی اول شخص دو حالت و برای بازی‌های مسابقه‌ای هم یک حالت پیش‌فرض وجود دارد. دو حالت تعریف شده برای بازی‌های تیراندازی اول شخص تقریبا تنظیمات مشابهی دارند. هر دو این تنطیمات دمای رنگ را کاهش داده و یه هاله آبی‌رنگ را به تصویر اضافه می‌کنند. 

حالت رانندگی هم از خانواده رنگی سرد استفاده می‌کند با این تفاوت که نمایش رنگ سیاه ضعیف‌تری نسبت به حالت پیش‌فرض کارخانه دارد. 

حالت سینمایی برای تماشای فیلم هم تنطیم رتگ بدی ندارد و حالت عکس هم حس سری به تصویر در مقایسه با حالت پیش‌فرض مانیتور دارد. به طور کلی برای لذت بردن از صفحه عظیم و خمیده XR3501 بهترین کار این است که خودتان دست به کار شده و با کمی حوصله به تنظیم رنگ و تنظیمات برای استفاده‌های مختلف مشغول شوید. 

اما مهم‌ترین بخش یک نمایشگر که می‌تواند خرید موفقی را رقم بزند، توجه به جزییات پنل و همچنین نحوه نمایش رنگ‌ها است. XR3501 از یک پنل LED به قطر ۳۵ اینچ با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ بهره می‌برد. شاید نا‌امیدکننده‌ترین نکته منفی این نمایشگر، رزولوشن آن باشد. چیزی که می‌توانست 4K یا حداقل مانند نمونه‌های مشابه ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ باشد. رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ این نمایشگر باعث شده تا نتوانید آن‌طور که باید از این نمایشگر غول‌پیکر لذت ببرید. 

البته این بدین معنا نیست که تصاویر روی XR3501 عملکرد بدی دارند. در واقع، این نمایشگر رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد و عملکرد مناسبی هم در به تصویر کشیدن رنگ سیاه دارد. نکته مثبت دیگر XR3501، میزان روشنایی بالای صفحه نمایش آن است، تا جایی که نمی‌توان در استفاده‌های روزانه از آن استفاده کرد ولی می‌توان در محیط‌های پرنور که نیاز به روشنایی زیاد صفحه نمایش احساس می‌شود، از آن بهره گرفت. 

 

اما مهم‌ترین ویژگی XR3501 که آن را به یک مانیتور فوق‌العاده برای گیمرها تبدیل می‌کند، نرخ بالای بروزرسانی آن و البته مدت زمان پایین پاسخگویی آن است. پنل ۱۴۴ هرتزی این نمایشگر باعث می‌شود تا تقریبا در هیچ بازی با مشکل کشیدگی تصاویر و مات شدن اشیا مواجه نشوید، چیزی که در بازی‌های رایانه‌های شخصی روی صفحه‌نمایش‌های ۶۰ هرتزی می‌تواند کیفیت لذت بردن از بازی را کاهش دهد. 

اما جدا از استفاده گیمینگ از نمایشگر XR3501، ممکن است بسیاری در فکر استفاده از آن برای کارهای روزمره مانند وب‌گردی یا مطالعه و  ویرایش اسناد باشند. با توجه به اندازه بزرگ و البته خمیدگی صفحه نمایش این مانیتور، XR3501 فضای کاری وسیعی در اختیارتان قرار می‌دهد که به سادگی می‌توانید با استفاده از چندوظیفگی ویندوز یا مک، کارها را بسیار سریع‌تر انجام دهید. البته ۳۵ اینچی بودن نمایشگر و رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ آن باعث شده تا متون و نوشته‌ها با کیفیت بالایی نمایش داده نشوند. همچنین به علت خمیده بودن XR3501 ممکن است دیدن و خواندن گوشه‌های تصویر به خصوص مطالعه متون کمی سخت باشد. 

اگرچه XR3501 برای رایانه‌های شخصی و بازی‌هایی که از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ پشتیبانی می‌کنند بهینه شده است اما می‌توان کنسول‌های بازی مانند ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 را هم به آن وصل کرد. نکته‌ای که در هنگام انجام بازی‌های کنسولی وجود دارد این است که چون کنسول‌های نسل هشتمی از نسبت تصویر ۲۱:۹ پشتیبانی نمی‌کنند، تصاویر با کشیدگی مواجه می‌شوند. اگر نخواهید از کل فضای مانیتور هم استفاده کنید می‌توانید با رفتن به تنظیمات نمایشگر، این قابلیت را خاموش کرده و تصویر با نسبت ۱۶:۹ را در مرکز مانیتور مشاهده کنید. 

در نگاه کلی، صفحه نمایش XR3501 بنکیو، یک مانیتور گیمینگ با امکانات خوب مانند نرخ بروزرسانی بالا، مدت زمان پایین پاسخگویی و امکانات خوب برای بازی‌های ویدیویی است. همچنین اندازه صفحه نمایش و خمیدگی آن باعث می‌شود تا در بازی‌هایی که از این رزولوشن و نسبت تصویر پشتیبانی می‌کنند فضای دید فوق‌العاده‌ای داشته باشید که لذت بازی کردن را بسیار بیشتر می‌کند. در استفاده‌های دیگر مانند تماشای فیلم، ویرایش اسناد یا بازی‌های کنسولی؛ XR3501 یک نمایشگر معمولی است که ضعف‌های زیادی دارد. علت این ضعف‌ها هم این است که XR3501 برای بازی‌های رایانه‌های شخصی و لذت بردن از آن‌ها ساخته شده است. 

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت مانیتور به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید؛ در این بخش انواع مانیتور سامسونگ، مانیتور ال جی، بنکیو، ایسوس، اچ پی، دل و ایسر برای مصارف گیمینگ و اداری در دسترس خواهد بود.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده