نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰

ریلود سی و چهارم: مروری بر مجموعه بازی های کسلوینیا

قسمت جدید برنامه ریلود را به مجموعه ماندگار Castlevania که نقش بسزایی در شکل‌گیری سبک مترویدوینیا داشته است اختصاص دادیم. 

در سال ۱۹۸۶ میلادی، کونامی اولین نسخه از بازی‌های کسلوینیا را برای کنسول‌های فمیکام‌دیسک‌سیستم روانه بازار می‌کند تا سهمی از بازارِ بازی‌های کنسول موفق نینتندو را عاید خود کرده باشد. بازی‌های کسلوینیا از همان ابتدا با فرمول‌های آشنا و تا حدی تکراری بازی‌های آن روزگار تفاوت داشتند. حرکات کند کاراکتر اصلی بازی یعنی سایمون بلمونت و شلاق معروفش، تغییرات قابل توجهی در گیم‌پلی بازی ایجاد کرده بود؛ تغییراتی که درنهایت به یکی از ویژگی‌های اصلی و منحصر به‌فرد این مجموعه بازی تبدیل می‌شود. با استقبال گیمرها از نسخه اول بازی، کونامی دو نسخه دیگر از این مجموعه را نیز برای کنسول فمیکام‌دیسک‌سیستم (در ژاپن) و NES (در غرب) عرضه و به این ترتیب جای پای محکمی برای آی‌پی جدید خود دست و پا می‌کند.
البته که کنسول NES تنها مقصد بازی‌های کسلوینیا نبوده است. در این سال‌ها کونامی نسخه‌هایی از این بازی را برای دستگاه‌‌های آرکید، کنسول SNES نینتندو و نیز کنسول سگا جنسیس عرضه کرده که هرکدام با استقبال گرمی از جانب طرفداران مجموعه روبه‌رو شده است. جدای از موفقیت نسخه‌های اولیه‌‌ی بازی‌های کسلوینیا اما این نسخه Symphony of the Night بود که با عرضه در سال ۱۹۹۷ برای کنسول‌ پلی‌استیشن سونی، این مجموعه از بازی را به یکی از ماندگارترین و خاطره‌انگیز‌ترین مجموعه‌های بازی میان گیمرها تبدیل می‌کند. نسخه سمفونی شبانه از بازی‌های کسلوینیا، علاوه بر جذابیت‌های بصری خیره‌کننده، به‌نوعی تثبیت‌کننده‌ی سبک مترویدوینیا نیز به‌حساب می‌آید که پیش از این با بازی مترویدِ نینتندو معرفی شده بود.

در این قسمت از برنامه ریلود اما در کنار تجربه دو نسخه از بازی‌های کسلوینیا یعنی بازی Rondo of Blood که به سال ۱۹۹۳ برای کنسول پی‌سی‌انجین و تنها در ژاپن روانه بازار می‌شود و نیز نسخه Symphony of the Night، نسخه‌های دوبعدی این مجموعه محبوب و تغییرات آن‌ها را در گذر زمان مرور می‌کنیم.

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده