نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود سی و سوم: مروری بر مجموعه بازی های متروید

در این قسمت از برنامه ریلود سراغ یکی از آی‌پی‌های ماندگار نینتندو یعنی مجموعه بازی‌های متروید رفتیم و مروری داشتیم بر نسخه‌های دوبعدی ساخته شده از این مجموعه پرطرفدار و مهم در طول تاریخ. 

سال‌های دهه هشتاد میلادی، سال‌هایی طلایی برای نینتندو به‌حساب می‌آمد. در سال‌های آغازین همین دهه بود که داشتیم می‌رفتیم تا صنعت گیم را به‌لطف اشباع بازار از بازی‌های بی‌کیفت و فله‌ای، برای همیشه از دست بدهیم که نینتندو درست سر بزنگاه سر می‌رسد و با عرضه کنسول فمیکام خود در سال‌های آغازین این دهه، جانی دوباره به صنعت گیم می‌بخشد. جدای از بازی کردن نقش ناجی صنعت‌گیم اما این دهه زمان ولادت بسیاری از بازی‌های ماندگار نینتندو هم به‌حساب می‌آید.

در بخش ابتدایی ویدیو تاریخ عرضه بازی Metroid: Samus Returns سال ۲۰۰۷ ذکر شده که تاریخ درست ۲۰۱۷ بوده است.

تماشا در یوتیوب

پیش از ساخت بازی متروید، نینتندو در دهه هشتاد، اولین نسخه از بازی‌های زلدا و سوپر ماریو بروز را روی کنسول فمیکام خود عرضه کرده بود. درست است که این دو بازی از همان ابتدا به محبوب‌ترین آی‌پی‌های نینتندو تبدیل می‌شوند، اما این موفقیت‌ هم برای این شرکت ژاپنی کافی نبود؛ حالا نینتندو دلش آی‌پی جدیدی می‌خواست که ترکیبی از ماریو و زلدا باشد، یعنی بازی پلتفرمری که اکشن هم باشد و برخلاف ماریو، این‌بار درجهانی‌ِ باز جریان داشته باشد. این‌گونه می‌شود که یکی دیگر از معروف‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ یعنی بازی متروید هم پا به عرصه وجود می‌گذارد.

جدای از ماهیت غیر خطی این بازی که بعدها به شکل‌گیری سبک مترویدوینیا می‌انجامد، یکی دیگر از منحصر به فردترین ویژگی‌های بازی‌های متروید از همان ابتدا اتمسفر ترسناک این بازی‌ها بوده است. متروید علاوه بر این جزو اولین بازی‌هایی است که توانسته حس و حال تنهایی و انزوا و دورافتادگی را در یک ویدیو گیم ایجاد کند. با عرضه اولین نسخه از بازی‌های متروید در سال ۱۹۸۶ و استقبال از این بازی، نینتندو در طول سالیان به ساخت دنباله‌هایی بر این بازی ادامه می‌دهد. به این ترتیب نسخه دوم از بازی‌های متروید در سال ۱۹۹۱ میلادی و برای کنسول‌های دستی گیم‌بوی عرضه می‌شود. البته که این تنها آغاز راه برای این مجموعه بازی پرطرفدار بود. در سال ۱۹۹۴ و با عرضه نسخه سوپر متروید (Super Metroid) که بی‌اغراق بهترین نسخه از مترویدهای دوبعدی به‌حساب می‌آید، نام این مجموعه برای همیشه در تاریخ ماندگار می‌شود. سوپر متروید نه‌تنها بهترین متروید ساخته شده، بلکه یکی از ماندگارترین و خلاقانه‌ترین ویدیوگیم‌های تاریخ نیز به‌حساب می‌آید. 

پس از موفقیت سوپر متروید، نینتندو در سال ۲۰۰۲، متروید دوبعدی بَعدی خود را با نام Metroid Fusion برای کنسول‌های Game Boy Advance به بازار عرضه می‌کند که باوجود تغییرات بسیار نسبت به نسخه‌های قبلی، کماکان با استقبال مثبتی از طرف گیمرها روبه‌رو می‌شود. پس از عرضه متروید فیوژن، نینتندو دو نسخه دیگر از بازی‌های متروید که درواقع نسخه‌های بازسازی شده از بازی‌های اول و دوم این مجموعه بودند را نیز در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۷ روانه بازار می‌کند.

با رسیدن به سال ۲۰۲۱ و بعد از چیزی حدود دو دهه انتظار، بالاخره نینتندو نسخه دوبعدی اصلی دیگری از مجموعه بازی‌های متروید را با نام Metroid Dread برای کنسول‌های نینتندو سويیچ روانه بازار می‌کند. این نسخه از بازی با وجود تغییراتی که نسبت به نسخه‌های قبلی این مجموعه داشت- تغییراتی که این نسخه را کمی از ذات غیرخطی خود دور کرده است- بازهم با استقبال خوبی از جانب گیمرها روبه‌رو می‌شود.

در این قسمت از برنامه ریلود، در کنار مرور تاریخچه کوتاهی از شکل‌گیری مجموعه بازی‌های متروید، به تجربه دو نسخه از بازی‌های این مجموعه نیز می‌پردازیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده