نویسنده: سارا مرتضوی
// جمعه, ۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود سی و دوم: مروری بر مجموعه بازی های پورتال

در جدیدترین قسمت از برنامه ریلود، سراغ یکی از ماندگارترین ساخته‌های استودیو ولو، یعنی بازی‌ پورتال رفتیم و داستان ساخت و پیدایش این مجموعه بازی را با هم مرور کردیم. 

پورتال بدون شک یکی از قابل احترام‌ترین ویدیوگیم‌های ساخته شده به دست بشر است. نسخه اول این بازیِ پازل‌پلتفرمر که توسط استودیو ولو (Valve) ساخته و در سال ۲۰۰۷ میلادی روانه بازار می‌شود، نماد یک محصول خلاقانه، درگیرکننده و ماندگار بود. ایده‌ی اصلی این بازی، یعنی ساخت پورتال برای جا‌به‌جا شدن در محیط، نه از اعضای خودِ ولو، بلکه از بازی دیگری با نام Narbacular Drop می‌آید. این بازیِ خلاقانه که توسط دانشجویان مرکز آموزشی دیجی‌پن ساخته و در نمایشگاهی سالانه عرضه شده بود، نظر ولو را به خود جلب می کند و چیزی نمی‌گذرد که تمامی اعضای تیم به استخدام این استودیو در می‌آیند. بدین ترتیب نسخه اول از بازی‌های پورتال، توسط اعضای تازه از راه رسیده استودیو ولو ساخته و تحت پکیج اورنج‌باکس که شامل دو بازی دیگر یعنی بازی‌های Team Fortress 2 و بازی Half Life 2: Episode 2 نیز می‌شد، راهی بازار می‌شود. با عرضه نسخه اول، چیزی نمی‌گذرد که پورتال طرفداران بیشماری در سرتاسر دنیا برای خود پیدا میکند؛ تا جایی که این بازی کوتاه به مهمترین بازی اورنج‌باکس تبدیل می‌شود. 

بدون شک، موفقیت نسخه اول به ساخت نسخه دوم که در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شده می‌انجامد. با این تفاوت فاحش که حالا که استودیو از مقبولیت ایده اولیه خود آگاه شده بود، می‌توانست با دست و دلی بازتر به ساخت نسخه دوم بپردازد. گیم‌پلی طولانی‌تر، بخش کواپ مجزا که از پازل‌های پیچیده‌تری تشکیل می‌شد، اضافه کردن پیش‌زمینه داستانی، معرفی مکانیزم‌های گیم‌پلی‌ای جدید و طراحی محیطی چشم‌نوازتر تنها گوشه‌ای از تغییراتی است که اعضای ولو در دومین نسخه از بازی‌های پورتال اعمال می‌کنند. به این ترتیب پورتال ۲ (که هنوز هیچ خبری از نسخه دنباله‌اش هم در دست نیست) بعد از عرضه، لقب ماندگارترین، خلاقانه‌ترین و مهم‌ترین ساخته‌ی یکی از حرفه‌ای ترین استودیوهای بازی‌سازی دنیا، یعنی استودیو ولو را از آن خود می‌کند.

در این قسمت از برنامه ریلود تصمیم گرفتیم به ماجرای جذاب ساخت این بازی عجیب و غریب و منحصربه‌فرد بپردازیم. پس این شما و این هم سی و دومین قسمت از برنامه ریلود. 

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده