نویسنده: سارا مرتضوی
// یکشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود سی و یکم: مروری بر مجموعه بازی های Alone in the Dark

در این قسمت از برنامه ریلود تصمیم گرفتیم سری به گذشته بزنیم و تاریخچه شکل‌گیری سبک سروایول هارر را در کنار مجموعه بازی‌های Alone in the Dark‌ باهم مرور کنیم. 

در سال ۱۹۹۱ میلادی، استودیو فرانسوی Infogrames اولین نسخه از مجموعه بازی‌های Alone in the Dark را روانه بازار می‌کند و به این ترتیب سنگ بنای سبکی را می‌گذارد که بعدها با نام سروایول هارر شناخته می‌شود. در آن زمان اعضای استودیو خبر نداشتند که تنها با فاصله پنج سال، اولین نسخه از مجموعه بازی‌های رزیدنت ایول با استفاده از فرمولی مشابه، جایگاه این سبک از بازی‌ها را برای همیشه در صنعت گیم محکم می‌کنند.

اولین نسخه از بازی‌های Alone in the Dark اما یک بازی ترسناک بود که در عمارتی قدیمی و متروکه جریان داشت. این نسخه از بازی قرار بود علاوه بر مبارزه، تمرکز زیادی بر حل معما و علی‌الخصوص مدیریت منابع داشته باشد. البته که ساخت چنین بازی‌ای در آن زمان کمی جاه‌طلبانه به‌نظر می‌رسید و همین امر هم درنهایت اعضای استودیو را با چالش‌های بسیاری رو به رو می‌کند؛ چالش‌هایی که درنهایت آن‌ها را ناچار به استفاده از تصاویر پس‌زمینه و زوایای دوربین ثابت می‌کند. بعدها می‌بینیم که شینجی میکامی در ساخت بازی‌های رزیدنت ایول، با استفاده از فرمولی مشابه، المان‌های نام برده شده را به استانداردی برای سبک سروایول هارر تبدیل می‌کند. 

با موفقیت نسخه اول از مجموعه، اینفوگرامز بلافاصله ساخت نسخه بعدی بازی را شروع می‌کند. هرچند در میانه‌های راه فردریک رینال، خالق اصلی بازی، مجموعه را ترک می‌کند و نسخه‌های بعدی زیر نظر اعضای جدید استودیو ساخته می‌شوند. به این ترتیب بازی‌های Alone in the Dark 2  و Alone in the Dark 3 که به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ روانه بازار می‌شوند، باوجود عملکرد قابل قبول، درنهایت نمی‌توانند موفقیت نسخه اول بازی را باری دیگر تکرار کنند. 

البته که این سه‌گانه تنها نسخه‌های مجموعه Alone in the Dark را تشکیل نمی‌دهند. نسخه بعدی بازی که در سال ۲۰۰۱ و باری دیگر توسط اینفوگرامز روانه بازار می‌شود، Alone in the Dark: The New Nightmare نام دارد. عملکرد ضعیف این نسخه از بازی اما اول راه سقوط این مجموعه را تشکیل می‌دهد. اینفوگرامز، این‌بار تحت نام آتاری نسخه بعدی بازی را در سال ۲۰۰۸ و با نام Alone in the Dark روانه بازار می‌کند. این نسخه که نسخه ریبوت مجموعه به حساب می‌آمد، علی‌رغم خلاقیت‌هایی که با خود به‌همراه داشته، درنهایت به دلیل مشکلات بسیار لقب یکی از ضعیف‌ترین نسخه‌های مجموعه را از آن خود کرده است. آتاری اما در سال ۲۰۱۵ نسخه‌ای دیگر با نام Alone in the Dark: Illumination را روانه بازار می‌کند تا اندک امیدواران مجموعه را هم برای همیشه از خود ناامید کند. بعد از شکست نسخه ششم از مجموعه Alone in the Dark، خبری از سرنوشت یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ در دسترس نیست.

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده