نویسنده: سارا مرتضوی
// یکشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

ریلود سی‌ام: مروری بر مجموعه بازی‌ های داینو کرایسیس

در سی‌ام قسمت از برنامه ریلود سراغ یکی دیگر از مجموعه‌های محبوب کپکام، یعنی بازی داینو کرایسیس رفتیم. با ما همراه باشید.

در سال ۱۹۹۶، کپکام با عرضه اولین نسخه از مجوعه بازی‌های رزیدنت ایول، سنگ بنای سبکی را می‌گذارد که هنوز بعد از گذشت سه دهه یکی از پرطرفدارترین سبک‌های بازی میان گیمرهای سرتاسر دنیا به‌حساب می‌آید. درست است که بازی رزیدنت اولین بازی سروایول تاریخ نبود، اما این اولین باری بود که یک استودیو از چنین لقبی برای بازاریابی محصولش استفاده می‌کرد. موفقیت اولین نسخه از مجموعه بازی‌های رزیدنت باعث می‌شود تا کپکام بلافاصله به فکر ساخت بازی دیگری با استفاده از همان فرمول مشابه بیافتد. به این ترتیب اولین نسخه از بازی‌های داینو کرایسیس که یک بازی ترسناک در سبک سروایول بود ساخته و در سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه می‌شود.

شباهت بیش از اندازه بازی داینو کرایسیس به بازی‌های رزیدنت اما برکسی پوشیده نیست؛ تا همین امروز هم خیلی‌ها داینو کرایسیس را نسخه دایناسوری شده‌ی بازی رزیدنت ایول می‌دانند. جدای تمامی این شباهت‌ها اما بازی‌های داینو کرایسیس تفاوت‌های عمده‌ای با بازی‌‌های رزیدنت داشتند و در برخی جنبه‌ها حتی از بازی‌های زامبی‌محور کپکام هم پیشی می‌گرفتند. هوش مصنوعی بالاتر دشمنان، حرکات آزادانه دوربین بازی در برخی قسمت‌ها و صداگذاری بهتر و پیشرفته‌تر بازی از جمله این تفاوت‌ها به‌شمار می‌آیند. باوجود موفقیت نسخه اول بازی اما کپکام در ساخت نسخه دوم سراغ فرمول دیگری می‌رود؛ تاجایی که نسخه دوم از مجموعه داینوکرایسیس که در سال ۲۰۰۰ روانه بازار می‌شود، به‌جای یک بازی سروایول هارر، یک شوتر آرکید تمام عیار به‌حساب می‌آمد. جدای از تغییر سبک اما از لحاظ فنی نسخه دوم بازی عقب‌گردی برای مجموعه بود. برای مثال در این نسخه باری دیگر تصاویر پس‌زمینه از قبل رندر شده، جای محیط‌های سه‌بعدی نسخه اول بازی را می‌گیرند و دیگر خبری از حرکات آزادانه دوربین در محیط هم نبود. هرچند باوجود تمام این تغییرات، کماکان نسخه دوم از مجموعه داینوکرایسیس یک بازی اکشن هیجان انگیز و سرگرم‌کننده، با محیط‌ها و دشمنانی متنوع‌تر از قبل به‌حساب می‌آمد. 

درست که تغییر فرمول برای بار اول به ضرر کپکام تمام نشده بود، اما تغییرات نسخه سوم به هیچ وجه به نفع مجموعه تمام نمی‌شود. در این نسخه از بازی این‌بار بازیکنان عازم نبرد با دایناسورها در سفینه‌ای فضایی واقع در کهکشان می‌شوند. جدای از تغییر لوکیشن اما مشکلات بیشمار این نسخه از بازی، از جمله مشکلات مربوط به زاویه دوربین که پلتفرمینگ و مبارزات بازی را به‌کار طاقت‌فرسایی تبدیل می‌کرد، باعث عدم موفقیت سومین نسخه اصلی از مجموعه بازی‌های داینو کرایسیس می‌شود. با وجود این عدم موفقیت اما طرفداران این مجموعه قدیمی، با گذشت تمامی این سال‌ها، هنوز هم چشم به راه عرضه نسخه‌ای جدید از مجموعه محبوب خود هستند. در این قسمت از برنامه ریلود، در کنار تجربه دو نسخه از مجموعه بازی‌های داینو کرایسیس، تاریخچه این مجموعه محبوب را هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید. 

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده