نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

ریلود بیست و نهم: مروری بر مجموعه بازی‌ های Tomb Raider

در جدیدترین قسمت از برنامه‌های ریلود، سراغ مجموعه توم‌ریدر رفتیم و نسخه‌هایی را که به‌دست خالقین اصلی این مجموعه، یعنی استودیو Core Design ساخته شده‌اند مرور کردیم. با ما همراه باشید.

استودیو کوردیزاین یک استودیو بریتانیایی است که کار خود را در سال ۱۹۸۸ و با ساخت بازی برای پلتفرم‌های آمیگا، Commodore 64، ZX Spectrum، Atari ST و داس آغاز می‌کند. کوردیزاین علاوه بر این به ساخت بازی برای کنسول‌های سگا هم شهرت داشت. همین امر در نهایت نام و آوازه‌ این استودیو کوچک بریتانیایی را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و چیزی نمی‌گذرد که یکی از بزرگ‌ترین ناشرین آن روزگار، یعنی استودیو Eidos، مالکیت استودیو کوردیزاین را از آن خود می‌کند. در زمان این نقل و انتقالات، اعضای استودیو مشغول ساخت یک بازی با الهام از فیلم های معروف ایندیانا جونز بودند. این بازی که قرار بود یک بازی اکشن- ادونچر، پازل- پلتفرمر باشد، قهرمانش خانمی بریتانیایی به نام لارا کرافت بود. به این ترتیب اولین نسخه از مجموعه بازی‌های توم‌ریدر به دست استودیو کوردیزاین ساخته و توسط ایداس، در سال ۱۹۹۶ روانه بازار می‌شود.

پس از موفقیت نسخه اول، دو تن از مهم‌ترین اعضای استودیو یعنی توبی گارد، خالق کاراکتر لارا کرافت و پل داگلاس از برنامه‌نویسان استودیو، به دلیل اختلاف نظر با ناشرین بازی، استودیو کوردیزاین را ترک می‌کنند. این در حالی بود که باقی اعضای تیم، طی سال‌های آتی و در نبود اعضای کلیدی خود، باید پنج نسخه دیگر از مجموعه بازی‌های توم ریدر را ساخته و آماده عرضه به بازار می‌کردند. شهرت و معروفیت استودیو کوردیزاین در آن سال‌ها به‌نوعی در نهایت به ضررشان تمام می‌شود. فشار ناشر از یک طرف و عرضه سالیانه بازی بزرگ و مهمی مانند توم‌ریدر، درنهایت به افت کیفیت بازی‌ها و ترک اعضای استودیو منجر می‌شود. تا جایی که ششمین نسخه از مجموعه بازی‌های توم‌ریدر که آخرین نسخه از این مجموعه است که به‌دست استودیو کوردیزاین ساخته می‌شود، به‌دلیل مشکلات بی‌شمارش با انتقادات بسیاری رو به رو می‌شود و ناراضایتی طرفداران قدیمی مجموعه را با خود به همراه می‌آورد. بعد از عرضه شمشین نسخه که The Angel of Darkness نام داشت، ایداس آی‌پی توم‌ریدر را از خانه اصلی‌اش خارج کرده و ساخت نسخه‌های بعدی این مجموعه را به استودیو امریکایی کریستال داینامیکز می‌سپارد. 
در این قسمت از برنامه ریلود اما تصمیم گرفتیم در کنار روایت سرگذشت استودیو کوردیزاین و اعضای بااستعدادش، ماجرای ساخت شش نسخه از این مجموعه محبوب توسط خالقین اصلی توم‌ریدر را مرور کرده باشیم. با ما همراه باشید.

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده