نویسنده: سارا مرتضوی
// چهار شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

ریلود بیست و هشتم: مروری بر مجموعه بازی‌ های Sonic

در جدیدترین قسمت از برنامه ریلود، سراغ مجموعه بازی‌های سونیک که نماد یکی از غول‌های صنعت گیم، یعنی شرکت سگا است رفتیم و سعی کردیم تاریخچه پیدایش این مجموعه محبوب را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

اگر ماریو نمادی از نینتندو باشد، بی‌شک سونیک همین نقش را برای سگا بازی می‌کند. مجموعه بازی‌های سونیک که عمری به درازای سه دهه دارند، یکی از مجبوب‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ و کاراکتر این بازی یعنی همان جوجه تیغی آبی‌رنگ هم یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تاریخ ویدیوگیم به‌شمار می‌روند. 

در گذشته‌های دور، سگا که رقابتی سخت و سنگین با نینتندو داشته، تصمیم می‌گیرد رقیبی برای ماریوی نینتندو که دنیا را تحت سلطه خود درآورده بود، دست و پا کند. این‌ رقابت، سرآغازی بر پروسه ساخت و خلق مجموعه بازی‌های سونیک است. سگا اولین بازی از این مجموعه را در سال ۱۹۹۱ و برای کنسول‌های سگاجنسیس (مگادرایو) عرضه می‌کند. با موفقیت نسخه اول بازی، طولی نمی‌کشد که آوازه سونیک همه‌جا می‌پیچد و این موفقیت، ساخت نسخه‌های دنباله را به‌همراه می‌آورد. به این ترتیب و در فواصل سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ میلادی، سگا سه نسخه (اصلی) دیگر از مجموعه‌‌ی سونیک را برای کنسول‌های جنسیس روانه بازار می‌کند تا به‌این ترتیب سنگ بنای محکمی برای کاراکتری که می‌رفت به نماد این شرکت تبدیل شود، گذاشته باشد. البته که در میان این سه عنوان اصلی، تعداد زیادی نسخه‌های فرعی نیز به‌چشم می‌خورد که برخی در موفقیت و محبوبیت از نسخه‌های اصلی مجموعه هم پیشی گرفته‌اند.

متاسفانه این ایام خوش طولی نمی‌کشد. با عوض شدن نسل و پیدا شدن سروکله‌ی کنسول‌ جدید سگا یعنی سگا‌سترن، به‌دلیل سیاست‌ها و و تصمیمات اشتباه سگا، کم‌کم از محبوبیت این شرکت و بازی‌های سونیک هم کاسته می‌شود. کنسول سگا سترن، به همراه افزونه‌هایی که برای این کنسول روانه بازار شده بود، شکستی سنگین برای سگا به‌همراه می‌آورند؛ تا جایی که بسیاری از طرفداران سگا اطمینان خود را به این شرکت بزرگ از دست می‌دهند. خوش‌بختانه اما با عرضه‌ی کنسول‌ بعدی سگا یعنی دریم‌کست و عرضه نسخه‌های سه‌بعدی از بازی سونیک، کم‌کم طرفداران که می‌رفتند این مجموعه را برای همیشه به فراموشی بسپارند، باری دیگر به سگا و بازی‌های سونیک ایمان می‌آورند. بازی‌های سونیک ادونچر یک و دو از جمله بازی‌های موفقی است که برای کنسول دریم‌کست سگا عرضه و با استقبال گرمی از جانب طرفداران رو به رو شده است. 

البته که این پایان ماجرا نیست. بعد از توقف تولید کنسول‌های خانگی توسط سگا، بازی‌های سونیک کماکان روانه بازار می‌شوند. از میان همین بازی‌ها، دو بازی سونیک کالرز که کار توسعه آن را «سونیک‌تیم» برعهده داشته و بازی سونیک مِنیا که به‌نوعی یک بازی فن‌مید و ادای دینی به بازی‌های قدیمی این مجموعه است را انتخاب کردیم تا در قسمت بیست و هشتم برنامه ریلود در کنار هم تجربه‌شان کنیم. این شما و این هم جدیدترین قسمت از برنامه ریلود.

تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده